توضیحات
عنوان: چرا صنعت خودروسازی ایران ناموفق است؟
- تاریخچه
- دلیل عدم پیشرفت صنعت خودروسازی ایران چیست؟ / صنعت خودروسازی ایران نابود می شود؟
- کارخانجات خودروسازی ایران به نان دانی عده ای خاص مبدل شده است!!
- نابودی صنعت خودروسازی ایران قطعی است!!
- همچنین بخوانید
- دلایل عدم موفقیت خودروسازی در ایران
- وجود مدیریت ضعیف
- انحصار در بازار خودرو ایران
- عدم رشد بخش خصوصی
- وابستگی به کشورهای خارجی
- کیفیت پایین محصولات داخلی
- عدم توجه به مهندسان بومی
- نتیجه
تاریخچه
پای خودرو به کشورمان از چندین سال قبلتر از سال ۱۳۰۰ هجری شمسی باز شده بود که نشاندهنده تاریخچه قدیمی این صنعت است. به دنبال گسترش شهرنشینی، میزان واردات خودرو از سال 1300 هجری شمسی (1920میلادی) افزایش یافت. اغلب اتومبیلها در آن سالها از کشورهای آمریکا و انگلیس وارد میشد. اولین اتومبیل ساخته شده در ایران “پیکان” بود که در شرکت سهامی عام “کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال” تحت لیسانس کارخانه تالبوت انگلستان ساخته و در سال 1346 وارد بازار شد. تولید وانت، مینی بوس و اتوبوس نیز به تدریج در سالهای بعد در این کارخانه شروع شد.
در همان سال سواریهای “آریا” و”شاهین” در کارخانه پارس خودرو ودر سال 1347 سواری “ژیان” در سایپا تولید و به بازار عرضه گشت. در سال 1351 با تبدیل کارخانه پارس خودرو به شرکت “جنرال موتورز ایران” تولید اتومبیلهای آریا و شاهین متوقف و تولید سواریهای شورولت (اپل) 2500 و 2800 سیسی، همچنین تولید سه نوع اتومبیل سواری “بیوک”، “کادیلاک” و “شورولت نوا” تحت لیسانس جنرال موتورز آمریکا شروع گردید. تولید این نوع سواریها تا پایان سال 1360 ادامه داشت. در سال 1359 تولید ژیان در کارخانه سایپا متوقف و به جای آن تولید “رنو5” که از سال 1354 در کنار تولید ژیان آغاز گشته بود، ادامه یافت.
همانطور که گفته شد اولین کارخانه خودروسازی در ایران در سال ۱۳۴۱ راهاندازی شد و پیکان در سال ۱۳۴۶ تولید شد، جالب اینجاست که بدانید کارخانه هیوندایی کره برای اولین بار در سال ۱۳۴۶ وارد صنعت خودروسازی شد. یعنی تولید خودرو در ایران قدمت بیشتری دارد! صنعت خودروسازی کره بعد از جنگهای این کشور رشد چشمگیری داشت ولی تولید خودرو در ایران عملا درجا زده و رشدی نداشته است.
وضع کنونی صنعت خودرو در ایران
خودروسازی یکی از صنایع مهم کشور محسوب میشود که به دلایل مختلف بیشتر از هر صنعتی سیر نزولی داشته است. روزگاری ایران از لحاظ تعداد تولید خودرو یکی از برترینهای جهان محسوب میشد و رویکرد آن به سمت تولید پلتفرم و خودروی ملی، نمایانگر حرکت رو به رشد این صنعت در ایران بود ولی حال وضع تغییر کرده است، فروش خودرو با مشکل مواجه است و مردم از تولید خودروهای بیکیفیت و قدیمی، همچنین مونتاژ محصولات درجه ۲ و ۳ چینی ناراضی هستند. رکود صنعت خودرو به آشکاری قابل ملاحظه است. نگاهی به وضعیت تولید خودرو در ایران نشان دهنده وابستگی شدید این صنعت به شرکتهای خارجی است، در عین حال خودروسازان ایرانی در انتخاب شرکای خارجی خود تمام اختیارات را منحصر به تولیدکنندگان یک یا دو کشور کرده و این شرکای خارجی از انحصار قابل توجهی در تأمین قطعه شریک ایرانی خود برخوردارند.
دلیل اصلی عدم پیشرفت خودروسازی ایران
مساله بسیار مهمی که این روزها توجه همگان را به خود جلب کرده ، انجام کاری آسان و در عین حال پول ساز است و هیمنطور که از شواهد پیداست اغلب اینگونه مشاغل در نهایت به ضرر مشتری تمام می شود.در واقع دولتها می بایست با وضع قوانین جدید در جهت رفاه بیشترشهروندان از بوجود آمدن اینگونه مشاغل جلوگیری کنند.
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.