توضیحات
عنوان: پناهندگی
- چکیده
- مقدمه
- پناهندگی در حقوق بین الملل
- پناهنده کیست؟
- چارچوب حقوقی نظام حمایت بین المللی از پناهندگان
- زندگی براساس رویههای پناهندگی
- در طول روند پناهندگی کجا زندگی میکنم؟
- الزام اقامت چیست؟
- چه زمانی در مرکز پذیرش اولیه/پناهگاه اضطراری زندگی میکنم؟
- چه زمانی در اقامتگاههای اشتراکی زندگی میکنم؟
- چه زمانی نیاز خاص برای حفاظت مسکونی وجود دارد؟
- معایب پناهندگی Disadvantages of refugee
- نکاتی درباره ی معایب پناهندگی
- انواع محافظت از پناهجویان و پناهندگان
- تبیین واژه پناهنده
- تمایز پناهنده و پناهجو
- پناهندگان در ایران
- نتیجه گیری
چکیده
یکی ازعمده مسایلی که درحقوق بین المللی مطرح بوده و اهمیت آن بیش ازپیش درتاریخ زندگی جوامع گوناگون افزوده میگردد پدیده پناهندگی و مهاجرت می باشد که امروزه نیز با قدرت گرفتن گروهک های تروریستی بویژه درمناطق عمده خاورمیانه و به تبع آن موجب گسترش اوارگان و مهاجرت به کشورهای بیگانه میگردد باعث گردیده است که گفتمان وضعیت حقوق سیاسی مهاجرین و پناهندگان درمحافل حقوقی و نهادهای بین المللی بیش ازپیش رونق گیرد درحقوق کشورهای جهان سخن گفتن ازوضعیت حقوق سیاسی مهاجرین و پناهندگان تابع اصل رفتارمتقابل است و بنا به عبارتی کشورپذیرنده مهاجرین و پناهندگان به همان شیوه با این اتباع کشوربیگانه برخورد خواهد نمود که دولت متبوع این مهاجران و پناهندگان با اتباع دولت پیرنده مهاجرین و پناهندگان برخورد مینماید .باتوجه به اصل حاکمیت کشورها آنان درپذیرش اصل عدم تبعیض نسبت به بیگانگان بویژه درخصوص حقوق سیاسی شان اکراه داشته اند زیرا هراس داشته اند که این امر موجب اضمحلال حاکمیت شان خواهد شدو این حکومت ها با توجه به اصرار برحاکمیت ملی خود اصل عدم تبعیض را درزمینه حقوق سیاسی اعمال نمی نمایند.
مقدمه
مفهوم پناهندگی و تعریف پناهنده، از دیدگاه اسلام با اسناد بین المللی متفاوتند. گرچه هم فقه و هم منابع بین المللی، حقوقی را برای پناهنده به رسمیت شناخته اند. پدیده پناهندگی همان طور که درحقوق بین الملل دارای گستره وسیع تاریخی و تحولات حقوقی است در اسلام نیز پذیرفته شده است و دارای جایگاه ویژه و ممتازی است به گونه ای که از همان ابتدای تشکیل دولت اسلامی و حتی قبل از ظهور اسلام، سنت پناهندگی و حمایت از پناهنده وجود داشته و از شکل مذهبی نیز برخوردار بوده که در فقه اسلامی از پناهندگی با عنوان امان تعبیر می شود. دیدگاه اسلام در خصوص حقوق پناهندگان، مذهبی و انحصاری نبوده بلکه کاملاً جهانشمول و با نگاه به کل بشریت است. پناهندگی با تصویب کنوانسیون مربوط به وضعیت پناهندگان در سال 1951 به حوزه معاهدات حقوق بین الملل راه یافت. در حقوق بین الملل پناهندگی عمدتاً در قالب توصیه ای بوده و از ضمانت اجرای قوی همراه با سازکار بین المللی برخوردار نیست. حقوق و تکالیف پناهندگان در اسلام و حقوق بین الملل کم و بیش مشابه یکدیگر است و چون امان عقد می باشد، دولت اسلامی می تواند سایر شرایط و حقوق پناهندگان را چنانچه خلاف شرع و مصلحت نباشد به عنوان شرط ضمن عقد بپذیرد.
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.