توضیحات
عنوان: پلورالیسم دینی و پلورالیسم سیاسی
- چکیده
- مقدمه
- تعریف پلورالیسم
- پلورالیسم دینی
- پیشینه
- اقسام پلورالیسم
- پلورالیسم دینی
- زمینههای پیدایش پلورالیسم
- پلورالیسم در قرآن
- پلورالیسم در اسلام
- نقد و بررسی پلورالیسم دینی
- اشکالات پلورالیستها و نقد آن
- دلائل پلورالیستها
- ابهامات واضح پلورالیسم دینی
- ایرادات لگنهاوزن در رد کثرتگرایی
- پلورالیسم از نگاه دکتر سروش
- تحلیل دیدگاه جان هیک
- پلورالیسم سیاسی
- مبانی نظری پلورالیسم سیاسی
- نتیجه گیری
- منابع
چکیده
کثرت گرایی (پلورالیسم) از باستان زمانه مورد توجه پژوهشگران و دانشمندان بوده است. پیدایی و خیزش اندیشه کثرت گرایی را به کلیساهای مسیحیت نسبت داده و گفته شده است که نخستین بار این مؤلفه توسط شخص طبیعت شناس و طبیعت دان به نام هرمان «توتسه» در سال ( 1841م) در کتابش به نام «مابعد الطبیعه» به کار رفت. در کلیسا شخصی که دارای چندین منصب و شغل میبود به آن «پلورالیست» میگفتند. پلورالیسم از دید لغوی به معنای کثرت گرایی میباشد. در اصطلاح عبارت است از همه پذیری و تکثرگرایی در مقابل وحدت گرایی و تک گرایی. در تعریف کثرت گرایی باید گفت که، کثرت گرایی عبارت از زندگی کردن در جوامعی ایکه از اندیشههای گونه گون فرهنگی، دینی، سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و فلسفی تشکیل شده و با وجود تکثر اندیشه یی، همه گان در یک فضای صلح آمیز و بدور از تعصب و تبعیض زندگی میکنند. کثرت گرایی به شاخههای مختلف تقسیم میشود. از جمله کثرت گرایی و سیاسی. در کثرت گرایی دینی باید گفت که در جهان ادیان و مذاهب مختلف وجود دارد که هدف غایی و نهایی هر کدامشان رسیدن به سعادت اخروی و زندگی بعد از مرگ است. بنابراین، همۀ ادیان باید به یکدیگر احترام قایل باشند و در یک جامعۀ واحد بدور از تخریب و طرد یکدیگر زندگی کنند. به همین ترتیب، در کثرت گرایی سیاسی بحث بر سر این است که حکومت و قدرت مربوط و منوط به یک فرد یا گروه خاص نیست، بل همۀ نهادهای سیاسی در آن دخیل هستند. خلاصه باید گفت که، کثرت گرایی انسانها را در تمام اعراص زندگی باهم نزدیک کرده و در صورت قبول کردن این اندیشه، میتوان در یک جامعۀ کثیر الملیتی و کثیر الفرهنگی، ثبات و آرامش را بر قرار کرد که این کار خود باعث رشد و انکشاف همه گانی شده و انسانها را به یک جامعۀ ایده آل و روشن اندیش سوق میدهد.
پلورال[1]: به معنى جمع و کثرت است. و پلورالیسم[2] به معنای تکثر گرایی است. پلورالیسم در عرصههاى گوناگون مطرح میشود. در همه این عرصهها گاه به معنى پذیرش کثرت و نظرات مختلف در مقام عمل؛ است. گاه نیز در جنبه نظرى و علمى به کار میرود. به این معنى که قائل به صحت و حقانیت همه دیدگاههای مختلف در زمینه سیاست، فرهنگ، اقتصاد یا دین شویم. بنابراین پلورالیسم دینى مثلاً در بعد نظرى به معناى حقانیت ادیان متعدد است
همان طور که گفتیم پلورالیسم در لغت به معنای کثرت گرایی یا کثرت باوری یا اصالت کثرت یا تکثر و تعدد است.
واژه پلورالیزم و مشتقات آن در لغت، به معانی زیر به کار رفته است
پلورالیزم به معنای: تکثر، چندگانگی، آیین کثرت، کثرت گرایی، چندگرایی، تعدد مقام، تعدد شغل.
پلورالیست[3] به معنای: کثرتگرا، کثرت گرایانه.
پلورالیتی[4] به معنای: تعدد، تکثر، کثرت، چند گانگی، کثرت نسبی[5]
در اصطلاح، مراد از پلورالیزم، به طور کلّی، هر نظریهای است که در آن اصل و ریشه امور یا عدد چیزها یا نوع آنها بیش از یکی دانسته شود و پلورالیست کسی است که کثرت یا چندگانگی را اصل قرار میدهد (در مقابل وحدت یا یگانگی) و از این رو، میتوان او را «کثرتگرا» یا «چندگانه گرا» خواند.
پلورالیسم در زمینهها و حوزههای مختلفی مطرح شده است. پلورالیسم اجتماعی ـ سیاسی گرایش به کثرت، تعدد و افزایش کمی و کیفی احزاب، جمعیتها، انجمنها و تنوع آراء و عقاید، در جهت مصالح جامعه است. پلورالیسم فرهنگی به معنای تعدّد و تکثر فرهنگها، به ویژه در آداب و رسوم اجتماعی و تمایز آشکار آن با فرهنگهای دیگر است. به عبارت دیگر گرایش به تکثر و تعدد و پذیرش اصل کثرت در جامعه؛ به این معنی که گروههای مختلف دارای زندگی سیاسی و دینی متفاوت، میتوانند در یک جامعه به صورت صلحآمیز زندگی کنند. فرهنگ آکسفورد، این گونه از پلورالیزم را چنین معنی میکند: ندگی در جامعهای که از گروههای نژادی مختلف تشکیل یافته، یا گروههایی که دارای زندگی سیاسی ـ دینی مختلف میباشند. و پذیرش این اصل که گروههای مختلف یاد شده، میتوانند در یک جامعه به صورت صلحآمیز زندگی کنند[6].
ولی در تعریف دیگر، میتوان گفت: «پلورالیزم» عبارت است از: گرایش به تکثر و تعدد و پذیرش اصل کثرت در جامعه؛ به این معنی که گروههای مختلف دارای زندگی سیاسی و دینی متفاوت، میتوانند در یک جامعه به صورت صلح آمیز زندگی کنند. در میان انواع پلورالیزم، پلورالیزم دینی بیش از همه مورد توجه و تحقیق و بررسی است؛ لذا به جهت اهمیت بحث پلورالیزم دینی، لازم دیدیم کمی بیشتر به این موضوع پرداخته شود. انجام تحقیق
پلورالیسم در اصطلاح فلسفه دین، به معنای تكثر ادیان، آن هم ادیان توحیدی مطرح شده است. برای آن كه ریشههای مطرح شدن بحث پلورالیسم دینی را در فرهنگ مغرب زمین بررسی كنیم، میتوان آن را به دو بخش تقسیم كرد:
بخش اول، علل معرفتی است كه اصلاً چرا این بحث به شكل معرفتی در فرهنگ غرب مطرح شده است و بخش دوم، علل فرهنگی و سیاسی است. در زمینه علل معرفتی میتوانیم اولین و مهمترین علت را همان نسبیت معرفت و این كه معرفت و علم انسانی مطابق واقع نیست، ذكر كنیم. در حال حاضر، این امر به صورت یك اصل مسلم در غرب مطرح است. غربیها با این دیدگاه به ادیان نگاه میکنند؛ چون در هر چیزی با دیده نسبیت و شك مینگرند و میگویند از كجا معلوم كه دین مسیح حق باشد و بعد میپرسند كه چرا دین اسلام دین حق است یا چرا دین بودا حق است. این، اولین علت طرح مسأله و قسمت عام آن است.
اما غیر از آن، علل دیگری نیز وجود دارد كه در رابطه با خود مسیحیت است و آن این است كه آیا دین مسیحیت حق است یا نه. این بخش، به طور مستقیم با مسیحیت مرتبط است. آنها حتی در وجود حضرت عیسی شك كردند كه آیا پیامبری به نام عیسی وجود داشته است یا نه.
در زمینههای دیگر، علل سیاسی و فرهنگی وجود دارد كه نقش زیادی ندارند. علل فرهنگی و سیاسی، بیشتر در مورد سكولاریسم نقش دارد؛ اما علل مهم در طرح پلورالیسم، همان علتهای معرفتی است.
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.