توضیحات
عنوان: پروژه استراتژی های مدیریت کسب و کار
- چکیده
- فصل اول مقدمه و کلیات پژوهش
- مقدمه و ضرورت پژوهش
- ﺗﻌﺮﯾﻒ ﮐﺴﺐ وﮐﺎر
- اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﮐﺴﺐ وﮐﺎر
- ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ در ﺳﯿﺴﺘﻢ ﮐﺴﺐ وﮐﺎر اﻣﺮوزی
- تعریف استراتژی بازاریابی
- انواع استراتژی های بازاریابی
- فصل دوم مبانی نظری و پیشینه پژوهش
- استراتژی و جایگاه آن
- ﺗﻌﺮﯾﻒ اﺳﺘﺮاﺗﮋی
- مفهوم مدیریت استراتژیک
- سطوح مدیریت استراتژیک
- چارچوب جامع تدوین استراتژی
- مرحله شروع
- بیانیه ماموریت و اجزا آن
- مرحله ورودی
- بررسی عوامل خارجی (مفهوم محیط عمومی و تخصصی)
- بررسی عوامل داخلی
- مرحله تطبیق یا مقایسه
- تجزیه وتحلیل ماتریس سوات
- مرحله تصمیم گیری
- سطوح استراتژی
- انواع استراتژی
- استراتژی های سطح کل شرکت
- استراتژی های هدایتی
- استراتژی های رشد
- استراتژی های ثبات
- استراتژی های کاهش
- استراتژی های پرتفولیو
- استراتژی های سرپرستی
- تعریف استراتژی سرپرستی
- فرایند طراحی استراتژی سرپرستی
- مدل طراحی استراتژی سرپرستی
- استراتژی های سطح کسب وکار
- استراتژی های توسعه
- استراتژی های مشارکتی
- استراتژی های رقابتی
- استراتژی های پورتر
- کاربرد استراتژی های سه گانه پورتر
- استراتژی رهبری هزینه
- استراتژی متمایز سازی
- استراتژی تمركز
- (Being stuck in the middle) خطر گیر افتادن در حد وسط
- نقد استراتژیهای عمومی پورتر
- استراتژیهای چهارگانه شرکتهای ژاپنی
- استراتژیهای سطح وظیفه ای
- استراتژیهای بازاریابی وفروش
- استراتژیهای تحقیق و توسعه
- استراتژیهای تولید وعملیات
- استراتژی های مدیریت منابع انسانی
- استراتژیهای امور مالی و حسابداری
- استراتژیهای سیستم های اطلاعاتی
- استراتژی های نوین برای توسعه کسب و کار در فضای امروزی
- استراتژی اقیانوس آبی
- استراتژی جودویی
- استراتژی ژله ای
- استراتژی های رقابتی چهارگانه مایلز و اسنو
- استراتژیهای مدافعان
- استراتژیهای پیشگامان
- استراتژیهای تحلیلگران
- استراتژیهای انفعالیها
- پیش بینی استراتژی مایلز و اسنو
- ترکیب استراتژی رقابتی پورتر و استراتژی رقابتی مایلز و اسنو
- جمع بندی بحث استراتژی مایلز و اسنو
- ﭼﺎرﭼﻮب وﻧﻜﺎﺗﺮاﻣﺎن ﺑﺮای ﻃﺒﻘﻪ ﺑﻨﺪی اﺳﺘﺮاﺗﮋﻳﻬﺎی ﻛﺴﺐ و ﻛﺎر
- مکاتب استراتژی از دیدگاه هنری مینتزبرگ
- الگوهای تدوین استرتژی
- اﻟﮕﻮﻫﺎی ﻋﻘﻼﻳی تدوین استراتژی
- اﻟﮕﻮﻫﺎی ﻃﺒﻴﻌی ﺗﺪوﻳﻦ اﺳﺘﺮاﺗﮋی
- اﻟﮕﻮﻫﺎی ﻫﻤﻪ ﺟﺎﻧﺒﻪ ﺗﺪوﻳﻦ اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﺑﺎزارﻳﺎﺑی ﻛﺎرﺑﺮد ﻧﻈﺮﻳﻪ ﻧﻘﺎط ﻣﺮﺟﻊ استراتژیک
- نظریه نقاط مرجع استراتژیک
- ﮔﻮﻧﻪ ﺷﻨﺎﺳی اﺳﺘﺮاﺗﮋﻳﻬﺎی ﺳﻄﺢ ﻛﺴﺐ و ﻛﺎر ﺑﺮاﺳﺎس ﻧﻘﺎط ﻣﺮﺟﻊ اﺳﺘﺮاﺗﮋﻳﻚ
- پیشینه پژوهش
- پژوهش های صورت گرفته درباره استراتژی های کسب و کار
- پژوهش های صورت گرفته درباره استراتژی مایکل پورتر
- پژوهش های صورت گرفته درباره استراتژی های مایلز و اسنو
- فصل سوم نتیجه گیری و پیشنهادات
- نتیجه گیری
- پیشنهادات
- فهرست منابع
استراتژی در سه سطح سازمان، كسب وكار و وظیفهای تعریف میشود. گونه شناسی استراتژیهای عمومی مایلز و اسنو و استراتژیای رقابتی پورتر دو استراتژی عمومی شناخته شده در سطح كسب وكار هستند. مایلز و اسنو استراتژیهای تدافعی آینده نگر و تحلیلگر را به عنوان استراتژیهای اصلی و گونه واكنشگر را به عنوان یك شكست استراتژیك معرفی میكنند. واكر و روكرت مدلی تكمیلی را كه در واقع، اقتباسی از مدل پورتر و مایلز و اسنو است را پیشنهاد میكند كه در آن مدافعان متمایز و مدافعان هزینه گریز جایگزین گونه مدافعان شده اند. در پژوهش کنونی سعی شده است با مرور جامع مهمترین گونه شناسی ها از انواع استراتژی ها در کنار نقد آنها پژوهشی جامع در ارتباط با استراتژی های کسب و کار صورت پذیرد. در این پژوهش پس از بررسی جامع و کامل مبانی نظری پیرامون موضوع مورد بحث شامل مباحثی نظیر: تعریف کسب و کار، استراتژی های بازاریابی در سیستم کسب و کار امروزی، تعریف استراتژی و جایگاه آن، سطوح مدیریت استراتژیک، چارچوب جامع تدوین استراتژی و انواع استراتژی ها و مکاتب تدوین استراتژی پرداخته شد.سپس به بررسی پیشینه پژوهش در 3 حوزه استراتژی های کسب و کار، استراتژی های مایکل پورتر و استراتژی های مایلز و اسنو مبادرت شد. در قسمت پایانی این تحقیق نیز ضمن نتیجه گیری تعدادی از مهمترین پیشنهادات در ارتباط با استراتژی ها و کارکرد آنها ارائه گردید.
کلمات کلیدی: کسب و کار، استراتژی های کسب و کار، انواع استراتژی، استراتژی های مایکل پورتر، استراتژی های مایلز و اسنو.
درﺷﺮاﻳﻂ ﻣﺘﻐﻴﺮوﻧﺎﻣﻄﻤﺌﻦ ﻛﻨﻮﻧی، ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮراﻳﻦ ﻛﻪ در ﻣﺴﻴﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ، ﺣﺮﻛﺖ رو ﺑﻪ ﺟﻠﻮ و ﺑﺎ ﺷﺘﺎﺑی داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﻠﻤﻮس و ﻧﺎﻣﻠﻤﻮس و ﻗﺎﺑﻠﻴﺖﻫﺎی دروﻧی ﺧﻮد را ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﮔﺴﺘﺮش دﻫﻨﺪ ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﻪ ﻣﺤﻴﻂ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﻮﺛﺮﺗﺮ ﺑﻪ ﺗﻐﻴﻴﺮات ﻣﺤﻴﻄی ﭘﺎﺳﺦ دﻫﻨﺪ، و ﺑﺎ اﻓﺰاﻳﺶ ﻗﺪرت رﻗﺎﺑﺘی ﺧﻮد، ﺟﺎﻳﮕﺎه ﺧﻮد را در ﻣﻴﺎن رﻗﺒﺎ ﻣﺴﺘﺤﻜﻢ ﻛﻨﻨﺪ. ﺗﻐﻴﻴﺮات ﻣﺪاوم ﻣﺤﻴﻄی، ﺑﻘﺎی ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ را ﺑﻪ اﺷﻜﺎل ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺗﻬﺪﻳﺪ ﻣیﻛﻨﺪ. ﺑﻨﺎﻳﺮاﻳﻦ ﺑﻨﮕﺎهﻫﺎ ﺟﻬﺖ اداﻣﻪ ﺣﻴﺎت ﺧﻮد ﻧﻴﺎزﻣﻨﺪ اﺗﺨﺎذ روﻳﻜﺮد اﺳﺘﺮاﺗﮋﻳﻚ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺟﻬﺖ ﺣﺪاﻛﺜﺮ ﺑﻬﺮه ﺑﺮداری از ﻓﺮﺻﺖﻫﺎی ﻣﺤﻴﻄی ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻘﺎط ﻗﻮت و ﺿﻌﻒ ﺧﻮد ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺑﺎزارﮔﺮاﻳی ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻚ روﻳﻜﺮد اﺳﺘﺮاﺗﮋﻳﻚ ﺗﻠﻘی ﻣیﺷﻮد ﻛﻪ ﻣیﺗﻮاﻧﺪ ﺳﺒﺐ ﺑﻬﺒﻮد ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺳﺎزﻣﺎﻧی ﺷﻮد. اﻳﻦ ﺑﻴﺎن ﻣیﺗﻮاﻧﺪ در ﻣﻮرد ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎیﺗﻮﻟﻴﺪی و ﺣﺘی ﺧﺪﻣﺎﺗی ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﻛﺎر ﺑﺮده ﺷﻮد.(استبان و همکاران، 2002). ﭼﺮا ﻛﻪ آنﻫﺎ ﺑﺎ ﺗﻐﻴﻴﺮات ﻣﺘﻌﺪدی رو ﺑﻪ رو ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻫﺮ ﻛﺪام ﺳﺒﺐ ﺗﺸﺪﻳﺪ رﻗﺎﺑﺖ ﻣیﺷﻮﻧﺪ، بناﺑﺮاﻳﻦ ﺗﻤﺮﻛﺰ ﺳﻨﺘی درون ﮔﺮا ﺑﺎﻳﺴﺘی ﺑﻪ ﺑﺎزارﮔﺮاﻳی ﺗﺒﺪﻳﻞﺷﻮد.(نوآنکو و لوئیزا، 2005).
امروزه تمام بازارها پویا هستند. همه جا فضای تغییر است و تغییر بر استراتژی تأثیر می گذارد. استراتژی برندۀ امروز ممکن است فردا موفق نباشد و حتی دیگر به کار هم نیاید. همین چند دهه قبل، دنیا آن قدر باثبات بود که استراتژی ها مدتی به اجرا در می آمدند و با حوصله و نظم اصلاح می شدند. شرکت با یک برنامه استراتژیک سالیانه هدایت می شد. اکنون دیگر به هیچ وجه اوضاع آن گونه نیست. محصولات جدید، بهبود محصولات، زیرگروه ها، فناوری ها، کاربردها، گوشه های سودآور بازار، بخش های بازار، رسانه ها، کانال ها و سایر موارد تقریبا در تمام صنایع سریع تر از هر زمان دیگری درحال پدیدار شدن هستند. نیرو های متعددی چون فناوری های اینترنت، رشد کشورهای چین و هند، گرایش به زندگی سالم تر، بحران انرژی، بی ثباتی سیاسی و بسیاری موارد دیگر این تغییرات را پیش می برند. نتیجۀ آنها به وجود آمدن بازارهایی است که نه تنها متغیر بلکه مخاطره آمیز، پیچیده و آشفته اند. این قبیل بازار های درهم پیچیده، خلق و پیاده سازی استراتژی را بیش ازپیش دشوار کرده اند. استراتژی علاوه بر بازارهای امروز باید در بازارهای فردا نیز موفق عمل کند؛ زمانی که ممکن است مشتری، مجموعه رقبا و شرایط کلی بازار همگی متفاوت باشند. در محیط هایی که با این واقعیت جدید شکل گرفته اند، بعضی شرکت ها خود محرک تغییرند، برخی دیگر با آن انطباق می یابند و بعضی نیز در مواجهه با تغییر محو می شوند. شما چگونه استراتژی های موفق را در بازار های پویا به کار می گیرید؟ چگونه در رقابت پیش می افتید؟ چگونه استراتژیتان مرتبط و معنی دار باقی خواهد ماند؟( آکر، 1395).انجام تحقیق
با توجه به محیط پویایی که امروزه سازمانها و شرکتها با آن مواجه هستند، نیاز به بازنگری و بررسی موضوعات تغییراز قبیل ساختار، تکنولوژی، استراتژیها، فرهنگ و سایر عناصر سازمان وجود دارد و مدیران سازمانها بویژه مدیران ارشد، باید قبل از مبادرت به هرگونه اقدام بنیادی سازمانی، عناصر تغییر درسازمان خود را شناسایی کنند. علاوه براین، محیط خارجی متغیر تعدیل کننده، بر تغییرات سازمانی اثر می گذارد. لذا مدیران سازمان ها می بایست، علاوه بر بررسی عناصر تغییر، جهت تغییر در این عناصر را نیز مشخص کنند، که این امر از طریق بررسی و تعیین میزان عدم اطمینان محیطی امکان پذیر می شود. از این رو، در این تحقیق سعی شده است تا با تلفیق الگوهای قبلی در زمینه انواع استراتژی کسب و کار به بررسی انوع استراتژی های سطح کسب و کار بپردازیم.
استراتژی را می توان راه و روش تحقق مامــوریتها واهداف سازمان تلقی كرد ، به گونه ای كه از این راه سازمان عوامل خارجی (فرصت ها و تهدیدها ) وعوامل داخلی ( قوت ها و ضعف ها) را بررسی و شناسایی كرده و از قوت های داخلی وفرصت های خارجی به درستی بهره برداری نموده، ضعف های داخلی را از بین ببرد و از تهدیدهای خارجی نیز بپرهیزد. در بررسی استراتژی ها درباره شیوه انتخاب استراتژی هایی بحث می شود كه می توان بدان وسیله به بهترین شكل ممكن ماموریت سازمان را تحقق بخشید. توجه همزمان به ماموریت سازمان واستراتژی ها و بررسی اطلاعات داخلی و خارجی سازمان مبنایی به دست می دهد كه می توان بر آن اساس استراتژی های قابل اجرا را شناسایی و مورد ارزیابی قرارداد.(گرنت، 1396). ﭘﻮرﺗﺮ ﻣیﮔﻮﻳﺪ ﻛﻪ اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﻛﺴﺐ و ﻛﺎر ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﺘﻴﺠﻪای ﻧﺎﺷی از روشﻫﺎی ﺷﺮﻛﺖ ﺑﺮای ﺧﻠﻖ ارزش ﺑﺮای ﻣﺸﺘﺮی در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ رﻗﺒﺎﻳﺶ ﺗﻤﺎﻳﺰ ﻳﺎ ﺣﺪاﻗﻞ ﻫﺰﻳﻨﻪ و ﻳﺎ ﻧﺎﺷی از ﻧﺤﻮه ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻗﻠﻤﺮو ﺑﺎزار ﺗﺤﺖ ﭘﻮﺷﺶ ﻣﺤﺪود و ﻳﺎ ﮔﺴﺘﺮده ﻧﮕﺮﻳﺴﺘﻪ ﺷﻮد.(پورتر، 1985). به منظور دستیابی به عملکرد بالاتر در سازمانها، همسویی استراتژی با متغیرهای اقتضایی همانند ساختار، محیط و…ضروری است.
اﺳﺘﺮاﺗﮋی دراﺻﻄﻼح ﻋﺎم ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ و دورﻧﻤﺎﻳی ازاﻫﺪاف آﻳﻨﺪه اﺳﺖ ﻛﻪ ﻳﻚ ﻣﻮﺟﻮدﻳﺖ در ﺟﻬﺖ ﻧﻴﻞ ﺑﻪ آن اﻫﺪاف ، اﻳﻦ اﺳﺘﺮاﺗﮋی را ﺗﺪوﻳﻦ و ﭘﻴﮕﻴﺮی ﻣیﻛﻨﺪ. اﻣﺎ در ﻋﻠﻢ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ، ﺗﺪوﻳﻦ اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻳﻜی از وﻇﺎﻳﻒ ﺧﻄﻴﺮ ﻣﺪﻳﺮﻳﺘی اﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﺼﻤﻴﻢ ﻣﺒﻨﺎی ﮔﻴﺮی ﻫﺎی ﺣﻴﺎﺗی ﻣﺪﻳﺮان ﺑﺮای ﺣﻔﻆ ﺑﻘﺎی ﺳﺎزﻣﺎن و ﺗﻌﺎﻟی آن ﻣیﺑﺎﺷﺪ. ﭼﻪ ﺑﺴﺎ ﻛﻪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﻮﻓﻖ، ﺣﺎﺻﻞ ﺗﺪوﻳﻦ درﺳﺖ اﺳﺘﺮاﺗﮋی و اﺟﺮای ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ آمیز آن اﺳﺖ.
آنسوف به عنوان اولین دانشمندی ﻛﻪ اﺳﺘﺮاﺗﮋی را ﺑﻪ ﺷﻜﻞ ﺟﺎﻣﻊ و ﻣﻌﻨﺎدار ﺗﻮﺿﻴﺢ داد، ﻣﻌﺘﻘﺪ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﺮ ﻗﺪر ﺑﻴﻦ اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﻫﺎ، ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ اﻫﺪاف و ﻫﺎی ﻓﻌﻠی ﺳﺎزﻣﺎن ﺳﺎزﮔﺎری ﺑﻴﺸﺘﺮی وﺟﻮد داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﻧﺮخ رﺷﺪ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺑﺰرﮔﺘﺮ و ﻣﻨﻈﻢ ﺗﺮ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد. ﺑﺮای اﻳﻦ ﻛﻪ ﺑﺰرگ ﻓﻜﺮ ﻛﻨﻴﻢ، ﺑﻪ ﺟﺪﻳﺖ ﻧﻴﺎز دارﻳﻢ . رﺷﺪ ﺳﺎزﻣﺎن و ﺑﻘﺎی آن ﺑﻪ داﺷﺘﻦ اﻓﻜﺎر ﺑﺰرگ ﺑﺴﺘﮕی دارد.( اچ اشمیت، 1387). اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﺳﺎزﻣﺎن ﻧﺤﻮه رﻗﺎﺑﺖ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑـﺎ رﻗﺒـﺎ، روش رﺳﻴﺪن ﺑﻪ اﻫﺪاف ﺳﺎزﻣﺎﻧی وﻃﺮح ﻫـﺎ وﺳﻴﺎﺳـﺖﻫـﺎﻳی ﻛـﻪ ﺑﺮای رﺳﻴﺪن ﺑﻪ آن اﻫﺪاف ﻣی ﺑﺎﻳﺴﺖ ﭘﻴﺎده ﺳﺎزی ﻣــﻮرد ﺑﺮرﺳــی ﻗﺮارﻣــی دهد (پورتر، 1980). استراتژی ﺑﻴﺸــﺘﺮ ﺑــﺮ ﻣﺴــﺎﺋﻞ و ﻣﺸــﻜﻼت ﺳــﺎزﻣﺎن، ﺟــﺎﻳﮕﺰﻳﻦ ﻫــﺎ، ﺳــﻮدآوری و اﻋﺘﺒﺎرﺳــﺎزﻣﺎن ﺗﻤﺮﻛــﺰ دارد.( پورتر، 1996-2001). هندرسون ﺻﺎﺣﺐ ﻧﻈـﺮ و ﻣﺆﺳـﺲ ﮔـﺮوه ﻣﺸﺎورﻳﻦ ﺑوﺴﺘوﻦ اﺳﺘﺮاﺗﮋی را اﻳﺠﺎد ﻳﻚ ﻣﺰﻳﺖ ﻣﻨﺤﺼـﺮﺑـﻪ ﻓﺮد ﺑﺮای ﺗﻤﺎﻳﺰ ﺳﺎزﻣﺎن از رﻗﺒـﺎ ﻣـی داﻧـﺪ.(کیانی، 1380) و مشاوران مک کنزی آن را درك اﺑﻌــﺎد ﻣﺨﺘﻠــﻒ ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺻﻨﻌﺖ و ﻣﺒـﺎﻧی رﻗﺎﺑـﺖ در آن ﺗﻌﺮﻳـﻒ ﻣـی ﻛﻨﻨـﺪ.( کیانی، 1379).
ﺗﻌﺎرﯾﻒ ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ از ﮐﺴﺐ وﮐﺎر وﺟﻮد دارد؛ ﺧﺮﯾﺪ و ﻓﺮوش ﻫﺎی ﻣﺘﻌﺪد را ﮐﺴﺐ وﮐﺎر ﻣﯽ ﻧﺎﻣﻨﺪ، ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻫﺎی ﺗﺠﺎری را ﮐﺴﺐ وﮐﺎر ﮔﻮﯾﻨﺪ، ﻫﺮ ﮐﺎر و ﻓﻌﺎﻟﯿﺘﯽ ﮐﻪ ﺳﺒﺐ ﺷﻮد ﺑﻪ ﺑﺎزار ﺧﺪﻣﺎﺗﯽ را اراﺋﻪ دﻫﯿﻢ و آن را ﺑﻔﺮوﺷﯿﻢ ﮐﺴﺐ وﮐﺎر ﻧﺎﻣﯿﺪه ﻣﯽ ﺷﻮد. اﻟﺒﺘﻪ ﺗﻌﺎرﯾﻒ ﺳﻨﺘﯽ دﯾﮕﺮی ﻧﯿﺰ وﺟﻮد دارد. اﻣﺎ اﮔﺮ درﺳﺖ ﺑﻪ ﻣﻮﺿﻮع ﻧﮕﺎه ﺷﻮد ﺑﺎﯾﺪ ﺑﮕﻮﯾﻢ ﮐﻪ ﮐﺴﺐ وﮐﺎر ﯾﮏ ﺳﯿﺴﺘﻢ اﺳﺖ .ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺑﻪ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ای از ﻋﻨﺎﺻﺮ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ در ﮐﻨﺎر ﻫﻢ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ، ﻋﻨﺎﺻﺮی ﮐﻪ ﺑﺎ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ارﺗﺒﺎط دارﻧﺪ و از ﻫﻤﻪ ﻣﻬﻢ ﺗﺮ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ آن ﻫﺎ ﻫﻤﺪﯾﮕﺮ را ﺗﮑﻤﯿﻞ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. اﯾﻦ ﻋﻨﺎﺻﺮ در ﮐﻨﺎر ﻫﻢ ﯾﮏ ﮐﻞ ﻣﺘﺤﺪ و واﺣﺪ را ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽ دﻫﻨﺪ ﮐﻪ در راﺳﺘﺎی ﯾﮏ ﻫﺪف ﻣﺸﺨﺺ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ﺣﺎل اﮔﺮ ﺑﻪ ﮐﺴﺐ وﮐﺎر ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻧﮕﺎه ﮐﻨﯿﻢ، ﻣﺘﻮﺟﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﯾﻢ ﮐﻪ اﯾﻦ ﺳﯿﺴﺘﻢ دارای ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ می توان آن ﻫﺎ را ﺑﻪ ﺻﻮرت زﯾﺮ دﺳﺘﻪ ﺑﻨﺪی کرد:
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.