توضیحات
عنوان: تحقیق پروتکل مسیریابی در شبکه VANET
فصل اول: مقدمه ای بر شبکه های VANET
- مقدمه
- انواع شبکه های خودرویی
- شبکه های خودرویی سلولی
- شبکه های خودرویی اختصاصی
- شبکه های بین خودرویی موردی
- فصل دوم: تعریف و کاربرد شبکه های VANET
- مقدمه
- تعریف شبکه های VANET
- کاربرد شبکه های VANET
- کاربردهای ایمنی
- کاربردهای رفاهی
- کاربردهای مدیریت ترافیک
- کاربردهای نگهداری و تعمیر و خدمات جانبی برای آسایش راننده
- اجزاء شبکه های VANET
- فصل سوم: بهبود مسیریابی در شبکه های VANET
- مقدمه
- طبقه بندی اول از پروتکل های مسیریابی در شبکه های VANET
- پروتکل های مسیریابی فعال
- پروتکل مسیریابی DSDV
- پروتکل مسیریابی CGSR
- پروتکل مسیریابی WRP
- پروتکل مسیریابی CSGR
- پروتکل مسیریابی STAR
- پروتکل مسیریابی OLSR
- پروتکل های مسیریابی واکنشی
- پروتکل مسیریابی AODV
- پروتکل مسیریابی DSP
- پروتکل مسیریابی TORA
- پروتکل مسیریابی SSR
- پروتکل مسیریابی RDMAR
- طبقه بندی دوم از پروتکل های مسیریابی در شبکه های VANET
- پروتکل مسیریابی مبتنی بر موقعیت
- پروتکل مسیریابی مبتنی بر توپولوژی
- پروتکل مسیریابی مبتنی بر موقعیت Broadcast
- پروتکل مسیریابی مبتنی بر موقعیت خوشه بندی
- مقایسه پروتکل های مسیریابی در شبکه های VANET
- فصل چهارم: نتیجه گیری
- نتیجه گیری
- کارهای آینده
- منابع
چکیده
شبكه های [1]VANET ( شبکه های بین خودرویی یا شبکه های اقتضائی متحرک) یک نوع خاصی از شبکه های موبایلی [2]MANET هستند که با هدف ایجاد ایمنی بین خودروها و کاربردهای رفاهی برای مسافران و رانندگان ایجاد شده اند. با توجه به رشد روز افزون تعداد خودروها در جاده ها و محیط های شهری، استفاده از شبکه هایVANET در سال های اخیر بسیار مورد توجه بوده است. این شبكه ها هم مانند MANET ساختارخاصی نداشته و درآن نودها تشكیل دهنده شبكه، خودروهای درحال حركت هستند که تصمیم راننده سرعت بالا و حركت مداوم خودروها خصوصیات منحصربفردی را در این شبكه ها ایجادكرده است. بنابراین مسیریابی دراین شبكه ها مساله ای اساسی است. مسیریابی دراین شبکه ها خودبه چنددسته کلی تقسیم می شود. در این تحقیق به بررسی مهمترین پروتکل های مسیریابی در شبکه های VANET و مقایسه آنها پرداخته می شود.
کلمات کلیدی: سیستم های هوشمند، پروتکل های مسیریابی، شبکه های VANET
مقدمه
هدف اصلی سیستمهای بین خودرویی ایجاد امنیت و راحتی برای رانندگان و مسافران میباشد. در این راستا تلاشهای زیادی صورت گرفته تا از تصادفات جلوگیری شود و همچنین وضعیت ترافیک بهتر شود. در شبکههای موردی بین خودرویی هر خودرو مجهز به فناوری است که به رانندگان این امکان را میدهد تا با یکدیگر و با زیر ساختار جاده ارتباط برقرار کند[9]. در این شبکه ها نودها سیار هستند[7] و زیر ساختار جادهای که به عنوان واحدهای کنار جاده معروف هستند. در برخی از نقاط حیاتی خیابانها و جادهها مانند هر چراغ راهنمایی که سر تقاطع میباشد یا هر علامت ایست قرار گرفتهاند تا وضعیت عبور و مرور را بهبود بخشیده و رانندگی را ایمنتر سازند.
به عنوان نمونه در زمان وقوع یک تصادف، رانندگی اقدام به ترمز ناگهانی مینمایند. در چنین وضعیتی هرگونه تعلل رانندگان واقع در خودروهای عقبی، میتواند باعث ایجاد تصادفهای زنجیرهای گردد و زیانهای مالی و بعضاً جانی زیادی را به دنبال داشته باشد. در چنین شرایطی شبکههای بین خودرویی این امکان را دارند تا بدون دخالت رانندگان، تا حد امکان جلوی این امر را بگیرند. مکانیزم کاری شبکههای بین خودرویی به این شکل است که به هنگام ترمز، سیستم ارتباطی شبکههای بین خودرویی اقدام به انتشار پیام اخطار برای ماشینهای پشت سر مینماید. ماشینهای دریافت کننده پیام، با مشاهدهی پیام اخطار، بهصورت خودکار اقدام به کاهش سرعت خودرو مینمایند. البته در شبکههای بین خودرویی، بهصورت دورهای پیامهای مختلفی به منظور ایجاد فضای لازم برای رانندگی ایمن، منتشر میگردد. وقوع تصادفات جادهای سالانه میلیاردها دلار خسارت در سراسر جهان بر جای میگذارد. در شکل زیر رانندگان در حال پخش کردن اطلاعات تصادف برای کل جاده میباشند تا به موقع از بروز تصادف دیگر جلوگیری نمایند.
جذابیت این شبکهها در عدم نیاز به یک سازمان متمرکز پردازش دادههای ترافیکی است و سیستم به راحتی قابل گسترش به تمام مناطق است. در هر قسمتی از جاده، یک شبکه بین خودرویی شکل میگیرد و جادههای مختلف توسط شبکههای کوچکتر به یکدیگر متصل میشوند. ارتباط خودرو با خودرو و با تجهیزات کنار جاده، موجب میشود تا نقش آنها از ابزارهای حمل و نقل به ادوات هوشمند تغییر پیدا کند. در این شبکهها از قابلیتهای مخابرات بین خودرویی در جهت ایجاد سامانه کنترل ترافیک استفاده میشود. در یک سامانه کنترل ترافیک سنتی، با استفاده از حسگرهایی عمل پایش ترافیک انجام میشود. بعد از این مرحله، اطلاعات جمعآوری شده برای تحلیل به مرکز اطلاعات ترافیک ارسال شده، نتیجه تحلیل به صورت بستههای پیام به کانال ارسال میشود. در نهایت، بستههای پیام توسط ایستگاههای رادیویی FM ارسال و در اختیار گیرنده قرار میگیرند. روش دیگر ارائه شده در ارسال پیامهای ترافیکی، ارسال پیامهای ترافیکی بر حسب تقاضا و توسط شبکههای سلولی بیسیم میباشد.
منابع
[1] Ali F, Shaikh FK, Ansari AQ, Mahoto NA, Felemban E. Comparative Analysis of VANET Routing Protocols: On Road Side Unit Placement Strategies. Wireless Personal Communications. 2015:1-4.
[2] Chandel N, Gupta MV. Comparative Analysis of AODV, DSR and DSDV Routing protocols for VANET city scenario. International Journal on Recent and Innovation Trends in Computing and Communication (IJRITCC), ISSN. 2014 Jun:2321-8169.
[3] Johnson DB. The dynamic source routing protocol for mobile ad hoc networks. draft-ietf-manet-dsr-09. txt. 2003.
[4] Kaveh Shafiee, Kaveh Shafiee, and Victor CM Leung Victor CM Leung. “A Reliable Robust Fully Ad Hoc Data Dissemination Mechanism for Vehicular Networks.” International Journal of Advanced Science and Technology 2 (2009): 53-62.
[5] Mohapatra S, Kanungo P. Performance analysis of AODV, DSR, OLSR and DSDV routing protocols using NS2 Simulator. Procedia Engineering. 2012 Dec 31;30:69-76.
[6] Mathew, Maria Elsa. “Arun Raj Kumar P.,”.” Threat Analysis and Threat Mechanisms in VANET” International Journal of Advanced Research in Computer Science and Software Engineering Research 3, no. 1 (2013).
[7] Macker, Joseph. “Mobile ad hoc networking (MANET): Routing protocol performance issues and evaluation considerations.” (1999).
[8] Perkins CE, Bhagwat P. Highly dynamic destination-sequenced distance-vector routing (DSDV) for mobile computers. InACM SIGCOMM computer communication review 1994 Oct 1 (Vol. 24, No. 4, pp. 234-244). ACM.
[9] Singh S, Kumari P, Agrawal S. Comparative Analysis of Various Routing Protocols in VANET. InAdvanced Computing & Communication Technologies (ACCT), 2015 Fifth International Conference on 2015 Feb 21 (pp. 315-319). IEEE.
[10] Singh S, Agrawal S. VANET routing protocols: Issues and challenges. InEngineering and Computational Sciences (RAECS), 2014 Recent Advances in 2014 Mar 6 (pp. 1-5). IEEE.
[11] Samara, Ghassan, Wafaa AH Al-Salihy, and R. Sures. “Security Analysis of Vehicular Ad Hoc Nerworks (VANET).” In Network Applications Protocols and Services (NETAPPS), 2010 Second International Conference on, pp. 55-60. IEEE, 2010.
[12] Sutariya D, Pradhan S. Evaluation of routing protocols for Vanets in city scenarios. InEmerging Trends in Networks and Computer Communications (ETNCC), 2011 International Conference on 2011 Apr 22 (pp. 310-313). IEEE.
- برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
- پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد شد.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.