توضیحات
عنوان: مدل های کسب و کار اشتراکی
- بخش اول: معرفی مفاهیم پایه
- مقدمه و کلیات تحقیق
- بخشهای کلی یک مدل کسب و کار اشتراکی
- کانواس کسب و کار یا بوم مدل کسب و کار
- تفاوت بین بوم مدل کسب و کار با بوم ناب
- تفاوت طرح کسب و کار و مدل کسب و کار
- تعریف کسب و کار و تجارت چیست؟
- شناخت مفهومی مدل های کسب و کار اشتراکی
- ظهور اینترنت و مطرح شدن مفهوم مدل کسب و کار
- جایگاه مدل کسب و کار در سازمان کجاست؟
- رابطه مدل کسب و کار اشتراکی با استراتژی و فرآیند کسب و کار
- ایجاد درک و فهم مشترک در مدل کسب و کار اشتراکی
- تجزیه و تحلیل در مدل کسب و کار اشتراکی
- اداره نمودن در مدل کسب و کار اشتراکی
- هماهنگ کنندگی در مدل کسب و کار اشتراکی
- بهبود تصمیم گیری در مدل کسب و کار
- ارائه چشم اندازی روشن در مدل کسب و کار اشتراکی
- معرفی فناوری کسب و کار اشتراکی
- طبقه بندی و گونه شناسی
- اجزا و معماری فناوری
- كاربردهای فناوری اطلاعات
- تاریخچه مدل کسب و کار اشتراکی
- بخش دوم: معرفی تاثیرات متقابل جنبه های سازمانی و کسب ¬و کاری
- عناصر اصلی مدل های کسب و کار اشتراکی
- عناصر مدل کسب و کار از دیدگاه استروالدر
- عناصر مدل کسب و کار اشتراکی از دیدگاه مهدوان
- عناصر مدل کسب و کار اشتراکی از دیدگاه آفوا و توکی
- مفهوم کلی ساختار هزینه در کسب و کار اشتراکی
- انواع مدل های کسب و کار اشتراکی
- بخش سوم: معرفی مطالعات موردی
- استراتژی فرآیند مدل های کسب و کار اشتراکی
- استراتژی بازاریابی
- مدل های کسب و کار بر اساس دیدگاه موریا
- ثبت تجاری در مدل کسب و کار
- الگوهای طراحی مدل کسب و کار
- چگونه می توان به وسیله ی بوم مدل های کسب و کار به استارت آپ ها کمک کرد؟
- معرفی برخی مطالعات موردی مهم در بوم کسب و کار اشتراکی
- نتیجه گیری و جمع بندی نهایی
- منابع
بخش اول : معرفی مفاهیم پایه
مقدمه و کلیات تحقیق
تعیین و تبیین مدل کسب و کار یکی از فرایند های اصلی در فرایند مدیریت استراتژیک است و در تدوین استراتژی های کسب و کار نقش مهمی ایفا می کند (5). امروزه شرکت ها برای بدست آوردن جایگاه مطلوب در بازار باید بتوانند یک مدل کسب و کار رقابت پذیر برای خود طراحی نمایند. در اثر ظهور تکنولوژی، ارتباطات منجر به تسهیل ارتباطات و به هم پیوستن شرکت ها و ایجاد شبکه های ارزش گردید تا از این طریق بتوانند هزینه های مبادله و هماهنگی را تا حد قابل ملاحظه ای کاهش دهند تا آنجا که دیده شده است برخی از شرکت ها به منظور افزایش بهره وری تجاری و ایجاد ارزش افزوده در مشتریان خود، به رقبای خود پیوستند، البته با این هدف که امکان دسترسی به تکنولوژی ارتباطات در حجم بالا و هزینه پایین و همچنین گزینه های طراحی کسب و کار برای مدیران افزایش یابد. این کاهش هزینه موجب کمرنگ شدن روز افزون مرزهای صنعت گردید و مفهوم مدل کسب و کار را جایگزین صنعت به عنوان یک واحد تجزیه و تحلیل نمود (Creswell, 2014). از سوی دیگر با توجه به آنکه تغییر، بخش جدایی ناپذیر کسب و کارهای جدید و محیط های متلاطم و همیشه در حال تغییر کسب و کار امروزی است و بسیاری از منابع علمی مرتبط با مدیریت استراتژیک و توسعه ی کسب و کار بر دستیابی به مزیت رقابتی پایدار نسبت به رقبا تاکید دارند، هم راستا شدن با تغییرات و از جمله تغییرات فناوری، تغییر قواعد و مقررات و بازار به منظور بقاء الزامی است و در دنیای رقابتی امروز، شرکت هایی قادر به بقا هستند که بتوانند با توجه به ارزیابی مداوم از نیازهای بازار و ضرورت های فناوری، مدل کسب و کار مناسب تری نسبت به رقبا انتخاب کنند (Box UK 2009).
مدل کسب و کار اشتراکی بر اساس مشتری است كه در ازای استفاده از یك محصول یا خدمات، مبلغی منظم و مكرر را می پردازد (Lev-Ram, 2014). از اپل موزیک گرفته تا نت فلیکس، شرکت ها از معامله با مشتریان به سمت ایجاد روابط طولانی مدت و درآمد مکرر حرکت می کنند (Apple Worldwide Developers Conference, 2017). برهمین اساس شرکت ها به منظور برآوردن نیازهای مختلف مشتریان سازمانی و مصرف کنندگان، مشخص کردن موقعیت شرکت در مقایسه با سایر شرکت های شبکه / زنجیره ارزش و نحوه توزیع درآمد در میان کلیه شرکت های شبکه / زنجیره ارزش طراحی یک مدل کسب و کار ضروری است (Ajzen, 1991; Canzer, 2006).
در واقع بیان یک کسب و کار و فرایندها و سیستم های آن و گشایش پیچیدگی ها و مسائل و مشکلات بر سر راه آن بگونه ای مبین مدل کسب و کار است. مدل کسب وکار اشتراکی، برنامه ی یک شرکت برای داشتن کسب وکار موفق است که می گوید این شرکت چطور درآمدزایی خواهد کرد، مشتریان یا کاربران هدف چه کسانی خواهند بود، شرکت چطور محصولات خود را ساخته، قیمت گذاری و توزیع خواهد کرد، و جزئیات مالی دیگر. کلید ساختن یک مدل کسب وکار موفق این است که بدانید مشتری شما چه نیازی دارد و شما چطور می توانید زندگی او را آسان تر کنید. تمام شرکت های پیش گفته روی مشتریان خود متمرکز شده اند و روی اینکه چطور می توانند محصولات شان را به شکل بهتر و پیشرفته تری تحویل دهند. بسیاری از مردم فکر می کنند که مدل کسب و کار اشتراکی ابداع تازه ای است، اما این تصور غلطی بیش نیست، اشتراک مفهومی قدیمی است. در گذشته روزنامه ها براساس اشتراک فروخته می شدند (Canzer, 2006). امروزه کسب وکارهای اشتراکی اگر برای محصولات یا خدمات درستی به کار روند، شکوفا می شوند.
مدل پایه ی اشتراک با درآمدزایی مکرر ماهیانه یا سالیانه بسته به طرح های ارائه شده ی شرکت عمل می کند. هدف اصلی این شرکت ها حفظ مشتریان شان و دریافت چندباره ی وجه از یک مشتری واحد است. مدل اشتراک به شرکت اجازه می دهد که برای دسترسی به ویژگی های مختلف، قیمت های متفاوتی تعیین کند. این به نفع کاربران هم هست چراکه لازم نیست بهای ویژگی هایی را که نمی خواهند بپردازند. عامل نویدبخش دیگر، درآمد مکرر است. لازم نیست که شرکت برای تداوم کارش برای مشتریان راضی زیاد تبلیغ کند، بلکه می تواند با حفظ کیفیت خود، مشتریانش را حفظ نماید. بدین ترتیب کاربران هم از شر حجم زیاد پیام های آزاردهنده ی تبلیغاتی در امان می مانند.
مدل های اشتراکی، کسب وکارهای واقعی هستند چون شما از مشتری می خواهید بابت آنچه می گیرد پول بدهد. تنها راه برای بهره برداری حداکثری از این مدل کسب وکار، فراهم ساختن محتوا، مدیریت ارتباط با مشتری یا نرم افزار ضد ویروس با کیفیت بالاست تا یک بار معامله را به رابطه ای دراز مدت تبدیل کند. شاید این مدل کسب و کار را ابتدا از همه با روزنامهها و مجلات بشناسیم. مدل کسب درآمد خیلی از این مجلات به جز تبلیغات از فروش مستقیم محصول خود در دکههای سطح شهر انجام میشد. اما به مرور گفتند میتوانید مشترک مجله باشید. یعنی به ازای پرداخت مقدار مشخصی در ماه یا سال همیشه به مجله یا گاهنامه ما درب منزل دسترسی داشته باشید که بسیاری از خریداران پروپاقرص هر برند به سوی مشترک شدن پیش رفتند. هم مشتری راضی و هم کسبوکار مجلهای. مشتری راضی است چرا که چون در حال خرید یکباره و عمده است برای یه دوره مثلا یکساله خب طبیعتاً قیمت سرانه بسیار کمتری میپردازد ضمن این که درب منزل تحویل میگیرد و نگران تمام شدن آن نیست. مجلهای هم راضی است چرا که محصولات خود را پیش پیش فروخته است و پول نقد در اختیار دارد و هم این که به علت پرداخت منظم و دائمی مشتریان، محاسبات و پیشبینی آینده درآمدی بسیار تسهیل خواهد شد (Osterwalde, 2005).
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.