توضیحات
عنوان: وضعیت اقتصادی و فرهنگی خانواده مقتول در رابطه با قصاص
- چکیده
- قصاص
- انواع قصاص
- احکام قصاص
- قصاص در ادیان مختلف
- قصاص در حقوق کیفری ایران
- راه های اثبات قتل عمد و قصاص
- قانون حدود و قصاص و مقررات
- اکراه در قتل
- شرکت در قتل
- ابعاد فرهنگی قصاص
- ابعاد فرهنگی خانواده مقتول
- ابعاد اقتصادی خانواده مقتول
- دیه قصاص
- نتیجه گیری
- منابع
چکیده:
سلام، دین قانون و در عین حال دین رحمت است. قانون معین دارد، ولى همراه با پشتوانهاى از رحمت است که در اوضاع و احوال خاص، از سختى قانون میکاهد. این رحمت بدان سبب وضع شده است که شخص جانى بر اثر آن، به انسان صالحى در اجتماع مبدل شود؛ لذا عفو را بهتر از قصاص میداند. در همین راستا امامان(ع) نیز عفو و بخشش را بهتر از قصاص میدانند.
ما در این پژوهش سعی داریم تا قصاص را از نظر وضعیت اقتصادی و فرهنگی خانواده مقتول بررسی نماییم. گذشت از قصاص همیشه به صورت مجانی نمی باشد بلکه گاهی گذشت از قصاص به صورت مشروط است و اولیا دم در برابر مال یا حقی گذشت می کنند در این صورت تا زمانی که شرطی که قرار داده اند حاصل نشود یعنی مرتکب آن شرط را به هر دلیل انجام ندهد حق قصاص برای صاحبان حق قصاص باقی می ماند به عبارت دیگر اگر مرتکب یا قاتل به شرط خود عمل نکند اولیای دم یا صاحبان حق قصاص می توانند مجرم را قصاص نمایند و حق قصاص آنها با انجام نشدن شرط آن ها قابل اعمال است ، برای مثال اگر مرتکب مالی که اولیا دم در مقابل گذشت خود می خواهند پرداخت و تادیه نکند حق قصاص برایشان باقی می ماند.
اما در کنار این موضوع می توان به این نکته نیز اشاره کرد که خانواده مقتول گاهی از نظر فرهنگی نیز در شرایطی هستند که می توان آن را به طور مستقل بررسی کرد که ما در این پژوهش به برخی از موارد آن مختصر اشاره ای خواهیم کرد.
کلید واژگان : قصاص ، خانواده مقتول ، اقتصادی ، فرهنگی
قصاص
قصاص در لغت، اسم مصدر از ریشه «قصَّ یقُصُّ» به معنای پیگیری نمودن اثر چیزی است.
قصاص اصطلاح دو کلمهای و مفهوم آن در جمله تغییر مییابد. قص، به معنی کوتاه و در جمله اگر منظور صبحت کردن باشد یعنی کوتاه کردن سخن، مختصر گفتن است. اما در فعل سریع عمل کردن است. چون در اعصار گذشته در ارکان دولتها و حکومتها تعریفی از حبس یا زندان بهشکل اصولی وجود نداشت لذا بهترین شکل احقاق حقوق، سریع مجازات کردن بود. مثل کسی که اگر پیش از ظهر فردی را به قتل میرساند، در صورت دستگیری تا غروب حکم قصاص، یعنی رسیدگی سریع انجام میشد چون محلی برای نگهداری یا بازداشت متهم وجود نداشت.
1-1انواع قصاص
قصاص به دو قسم قصاص نَفْس و قصاص عضو تقسیم میشود. حکم قصاص از احکام مسلّم دین اسلام دانسته شده که آیاتی از قرآن، روایات متواتر و اجماع بر آن دلالت می کند
1-2احکام قصاص
قصاص یا نهادهایی شبیه به آن، درمیان جوامع انسانی بیسابقه نبوده است، حتی در قدیمیترین قوانین بر جای مانده از تمدنهای کهن شرقی و غربی، میتوان نمونههایی از «مقابله به مثل» را در نظامهای کیفری پیدا کرد. ویل دورانت در تاریخ تمدن مینویسد: در بسیاری از قبایل اولیه، کشته شدن شخص الف توسط شخص ب سبب میشد که فرزندان شخص الف یا دوستش ج، شخص ب را به قتل میرساندند و پس از آن ج را پسران ب یا دوستش د بکشند و این عمل تا آخر حروف الفبا ادامه پیدا میکرد. انجام تحقیق
اصل انتقام در تمام طول تاریخ حقوق و قانون وجود داشته و اثر آن در قانون قصاص حقوق روم، قوانین حمورابی و شریعت موسی (چشم در مقابل چشم) دیده میشود و به آسانی میتوان تأثیر آن را در قوانین جزایی که امروزه در بعضی از کشورهاست را مشاهده کرد.
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.