توضیحات
عنوان:مدیریت دانش و استقرار هوش تجاری در سازمان
- چکیده
- مقدمه
- مبانی نظری تحقیق
- پیشینه تحقیق
- ضرورت اسقرار هوش تجاری در سازمان ها
- پیش نیازهای استقرار هوش تجاری در سازمانها
- چالشهای استقرار هوش تجاری در سازمانها
- بحث و نتیجه گیری و پیشنهادات
- پیشنهادات
- منابع و مأخذ
چکیده
یکی از شاخههای فرعی اقتصاد دانش است؛ مدیریت دانش، کاملاً یک مفهوم و روش جدید مدیریت را معرفی می کند. این مفهوم بر تبدیل موهبتهای عقلانی کارکنان و سازماندهی نیروهای سودمند درونی اعضاء کارکنان – نیروی رقابت و ارزش جدید- عمل می کند. مدیریت دانش بر پیوند اطلاعات با اطلاعات، اطلاعات با فعالیتها و اطلاعات با فرد- برای تحقق اشتراک دانش ( از قبیل دانش ضمنی و دانش صریح) توجه دارد و با مدیریت اطلاعات کاملا متفاوت است. در دوره اقتصاد دانش، کتابخانه به عنوان گنجینه دانش بشری، سهیم شدن در پیشرفت دانش و حلقه ارتباطی مهم در زنجیره پیشرفت دانش خواهد بود. در قرن بیست و یکم کتابخانهها بطور اجتناب ناپذیری با موضوع جدید مدیریت دانش مواجه خواهند بود. مدیریت دانش در کتابخانهها می باید بر پژوهش و توسعه دانش، ایجاد پایگاه دانش، مبادله و اشتراک دانش بین کارکنان کتابخانه ( از جمله کاربرانش)، آموزش کارکنان کتابخانه، تسریع پردازش صریح از دانش غیر صریح و تحقق اشتراک آن تمرکز کنند. تعریف مدیریت دانش: مدیریت دانش رویکرد نظام مند یافتن، درک کردن و استفاده از دانش برای دستیابی به اهداف سازمانی است و از طریق کاهش زمان و هزینه ی آزمایش و خطا یا تکرار، ایجاد ارزش میکند.
کلید واژه ها : مدیریت دانش، هوش تجاری ، سازمان
مقدمه
مفهوم مدیریت دانش برای مدتهای مدیدی به صورت عملی اما غیررسمی مورد استفاده واقع شده است. بنابراین به منظور درک بهتر مهفوم مدیریت دانش ابتدا به بررسی مفاهیم داده، اطلاعات و دانش و تفاوت و ارتباط میان آنها بپردازیم.دانش، نه داده است و نه اطلاعات، هرچند به هردو مربوط بوده و تفاوت آنها لزوما ماهوی نیست و صرفا از نظر مراتب با هم متفاوتند.داده، اطلاعات و دانش مفاهیمی نیستند که بتوان آنها را به جای هم مورد استفاده قرار داد.درک این سه واژه و چگونگی رسیدن از یکی به دیگری، اهمیت زیادی در موفقیت کارهای علمی دارد. امروزه به دلیل تشدید فضای رقابتی، کشورها و نیز بنگاه ها در تصمیم گیری و اتخاذ استراتژی رقابتی خود تنها به منابع محدود درون سازمانی و یا اطلاعات تصادفی کسب شده از فضای پیرامون اکتفا نمی کنند و در حقیقت داشتن اطلاعات صحیح، تأثیرگذار و به روز از فضای اطراف یکی از ابزارهای قدرت در سطح ملّی و بنگاهی محسوب می شود. از این رو سازمان ها تلاش می کنند به بهترین منابع اطلاعاتی در مورد محیط کسب و کار و فعالیت خود دست یابند و از آن ها به طور مؤثر در برنامه ریزی راهبردی خود بهره گیرند (روتبرگ اریکسون، 2004) این که دانش یکی از مهم ترین دارایی های سازمان در نظر گرفته می شود غیرقابل انکار است و به طور فزاینده ای برای حفظ مزیت رقابتی سازمان، مدیریت می شود (ماکرو، 2002). امروزه سازمان ها باید بپذیرند که فلسفه حیاتشان تغییر کرده است. بااطمینان کامل می توان ادعا کرد که استفاده از راه حل هوش تجاری )کسب وکار( می تواند قدرت رقابت پذیری یک سازمان را افزایش دهد و از دیگر سازمان ها متمایز نماید. این راه حل این امکان را به سازمان ها می دهد تا با بکارگیری اطلاعات موجود از مزایای رقابتی و پیشروبودن بهره برداری نمایند و درک بهتری از تقاضاها و نیازمندی های مشتریان ومدیریت ارتباط با آنان را میسر می سازد و سازمان ها می توانند تغییرات مثبت یا منفی را کنترل نمایند. امروزه اهمیت سرمایه های مبتنی بر دانش با توجه چالش های مدیریتی جدید افزایش یافته است که این امر منجر به پدیدارشدن ابزارها و مفاهیم مدیریتی جدید مانند هوش تجاری و مدیریت دانش شده است. این مفاهیم جهت توسعه ی عملکرد سازمان ها مدنظر قرار گرفته می شوند)کادایام، 1992). مدیریت دانش و هوش تجاری در هر سازمانی از اهمیت برخوردار هستند اما این مهم در شرکت های دانش محور که فلسفه ی وجودی آن ها، تولید و انتشار دانش است از اهمیت بیشتری برخوردار می باشند. اگرچه نویسندگان و محققان بسیاری بر نقش کلیدی و محوری مدیریت دانش و هوش تجاری در ارتقا ی سازمان ها تاکید کرده اند اما معدود مطالعات علمی هستند که رابطه ی تأثیر و تأثری مدیریت دانش با هوش تجاری سازمان ها را مورد بررسی قرار داده اند. از این رو، مطالعه ی حاضر کوشیده است بر این شواهد تجربی بیافزاید و از طریق آزمون تجربی، به بررسی ارتباط بین مدیریت دانش و هوش تجاری سازمان های دانش محور بپردازد. در این راستا،ابتدا مبانی نظری مدیریت دانش و هوش تجاری مورد بحث قرار گرفته و سپس ارتباط مدیریت دانش و هوش تجاری مورد بررسی قرار گرفته است.
توجه:
- برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
- پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد شد.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.