توضیحات
عنوان : هزینه یابی بر مبنای فعالیت( Activity Based Costing )
- مقدمه
- تعريف
- محرک های هزینه
- دلايل تحريف بهاي تمام شده در روش سنتي
- طبقه بندی هزینه ها در روش ABC
- محركهاي هزينه و معيارهاي سنجش فعاليت
- مراحل تخصيص هزينه هاي عمومي در ABC
- طراحي هزينه يابي بر مبناي فعاليت به طور نظري
- استفاده از هزينه يابي بر مبناي فعاليت جهت ارزيابي سودآوري مشتريان
- استفاده از اطلاعات مبتني بر فعاليت
- توجه به خلق ارزش در هزينه يابي بر مبناي فعاليت
- مزاياي سيستم هزينهيابي بر مبناي فعاليت
- معايب سيستم ABC
- محدودیتهای سیستم ABC
- کاربردهای عملی ABC
- چه شرکتهایی بهتر است از ABC استفاده کنند
- محاسبات بر اساس هزینه یابی بر مبنای فعالیت
- منابع فارسي
- منابع لاتين
مقدمه
وقوع رویدادهایی نظیر توسعه رقابت جهانی، پیشرفت فن آوری اطلاعات و ارتباطات و دسترسی به سیستم های اطلاعاتی ارزان طی دو دهه گذشته و تلاش واحدهای اقتصادی جهت احراز رتبه جهانی و ورود به بازارهای بین المللی، لزوم داشتن نگرشهایی همچون رضایت مشتریان و مدیریت بر مبنای فعالیت را اجتناب ناپذیر کرده است. به دنبال اين امر با تغيير فناوري و رشد هزينه ها همراه با افزايش درآمدها، هزينه هاي سربار سهم قابل ملاحظهاي از هزينه هاي محصول را به خود اختصاص داده اند؛ بنابراين تسهيم مناسب هزينه هاي سربار به محصولات از اهميت ويژه اي برخوردار شده است. حال روشهاي سنتي هزينه يابي كه كليه هزينه هاي توليد را تحت يك سرفصل جمع آوري نموده و آنها را تنها بر اساس يك معيار به محصولات سرشكن مي نمايند ديگر قادر به ارائه اطلاعات دقيق و مناسبي جهت محاسبه بهاي تمام شده خدمات ارائه شده و در نهايت تصميم گيري هاي مناسبي نمي باشند.(Dimitris، 2008) همچنین با افزایش سهم فن آوری و سایر اجزای هزینه های سربار در تولید کالاها و خدمات ، روشهای هزینه یابی سنتی، اطلاعات صحیح در مورد هزینه سر بار و تسهیم آن فراهم نمی آورد در حالیکه اطلاعات بهای تمام شده محصولات، خدمات و مشتریان از مهمترین اطلاعات مالی است که برای تصمیمات مدیریت مورد نیاز است. برآورده نشدن اطلاعات مورد نیاز مدیریت توسط سیستم های هزینه یابی سنتی، واحدهای اقتصادی را به سمت استفاده از سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت (ABC) متمایل کرده است. تكنولوژي پيشرفت توليد، ساختار هزينه هاي محصول را به شدت تغيير دادهاست و اين خود باعث گرديده اهميت سربار در بخش توليدي و خدماتي فزوني يابد به طوريكه دستمزد (كه بخش اعظم هزينههاي توليدي را به خود اختصاص مي داد) امروزه بخش اندكي از هزينه هاي توليد را تشكيل داده و در مقابل سربار توليد، بخش عمده هزينههاي توليدي را در بر گرفتهاست. (نمازي، 1378)
اصطلاحات
بهاي تمام شده: عبارتست از منابع مصرف شده در جهت كسب منبع يا منابع ديگر (اسكندري، 1383)
هزينه: اين عبارت دو نوع تعريف از نظر حسابداري و گزارشگري مالي و از نظر حسابداري صنعتي و مديريت دارد.
هزينه از منظر حسابداري و گزارشگري مالي: خروج وجه نقد و دارايي هاي ديگر، در نتيجه اجراي فعاليتهاي اصلي يا جانبي واحد كه منجر به كاهش يا مصرف استهلاك دارايي ها و يا افزايش بدهي ها و حقوق صاحبان سهام مي شود. (اسكندري، 1383)
هزينه از منظر حسابداري صنعتي و مديريت: اندازه پولي منابع اقتصادي كه به خاطر رسيدن به يك مقصود معين يا مديريت در گذشته مصرف شده يا در نظر است كه در آينده فدا شود(كوپر و رابين، 1385)
هزينه يابي: هزينه يابي عبارتست از طبقه بندي و تسهيم صحيح هزينه ها به منظور تعيين بهاي تمام شده محصولات و خدمات واحد تجاري و تنظيم و ارائه اطلاعات مربوطه به نحو مناسبي كه براي راهنمايي مديران و صاحبان واحد مزبور در جهت كنترل عمليات آن قابل استفاده باشد بنابر اين روش هزينه يابي عامل بسيار مهمي در انجام صحيح وظايف برنامه ريزي و كنترل مديريت در سازمان است. (ناصري، 1382)
مركز فعاليت: قسمتي از فرايند توليد جداگانه (يا يك قسمت پشتيباني) است كه مديريت مايل است هزينه فعاليتهاي انجام شده آن را به طور جداگانه گزارش نمايد. (عزيزي و مدرس، 1385)
توجه:
- برای دانلود فایل کامل تحقیق لطفا اقدام به خرید نمایید.
- پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد شد.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.