توضیحات
عنوان: نقش پیشرانی IT در کسب و کار بانک
- فصل اول: بانکداری مبتنی بر فناوری اطلاعات
- سیر تحول تکنولوژی اطلاعات در صنعت بانکداری
- تعریف و مفهوم بانکداری مبتنی بر فناوری اطلاعات
- مراحل بانکداری مبتنی بر فناوری اطلاعات
- تحول در شبکه های ارتباطی
- فصل دوم: نقش پیشرانی IT در کسب و کار بانکی
- مقدمه
- تعریف کسب و کار
- کسب و کار الکترونیکی
- زير ساخت ها و بسترهاي مورد نياز براي توسعه بانکداري مبتنی بر فناوری اطلاعات
- نقش فناوری اطلاعات در کسب و کار بانکی
- فصل سوم: نتیجه گیری
- نتیجه گیری
- منابع
چکیده
درگذر از عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات و ورود به عصر مجازی و با ارتقاء یافتن سطح زندگی فردی و اجتماعی بشر، حرکت دولت ها نیز به سوی جوامع اطلاعاتی و مجازی الزامی گریز ناپذیر است. با نهادینه شدن تکنولوژی های فناوری اطلاعات در دولت الکترونیک و نفوذ در زیرساختهای فنی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، امکان انجام کلیه تعاملات هر شهروند در هر زمان و در هر مکان، داخل یا حتی خارج از کشور فراهم می شود. نقش بانک ها نیز به عنوان واسطه های مالی الکترونیک در تحقق این هدف، امری انکار ناشدنی است. ظهور پدیده هایی چون: بانکداری مجازی، بانکداری سیار و بانکداری همراه، مبین رویکرد هماهنگ صنعت بانکداری با اهداف دولت الکترونیک و همسوئی با آخرین دستاوردهای فناوری اطلاعات می باشد که بدون شک در دراز مدت موجبات حاکمیت دولت الکترونیک را فراهم خواهدساخت.
در این تحقیق به بررسی نقش پیشرانی فناوری اطلاعات در کسب و کار بانکی پرداخته می شود.
کلمات کلیدی: فناوری اطلاعات، بانکداری الکترونیک، دولت الکترونیک، امنیت اطلاعات.
فصل اول
بانکداری مبتنی بر فناوری اطلاعات
سیر تحول تکنولوژی اطلاعات در صنعت بانکداری
تکنولوژی بانک ها مشتمل بر تکنولوژی پردازش،ثبت،نگهداری، تغذیه وتبادل اطلاعات مشتریان است.این تکنولوژی طی دوره های چهارگانه ای به تکامل رسیده است.هر یک از دوره ها بر جنبه ای متفاوت از کار دلالت دارند.در هر دوره تا حدی رایانه و نرم افزار جایگزین انسان ها و کاغذ شده اند.هر دوره از تکامل به مدیران سیستم بانکی این امکان را داده است که اوقات تلف شده رادر شرایط کار رقابتی به حداقل برسانند و در گستره بالاتری به ارائه خدمت بپردازند.تحول الگوهای اساسی تکنولوژی در صنعت بانکداری در چهار دوره در ذیل تشریح می گردد.
دوره اول: اتوماسیون پشت باجه
این نخستین دوره کاربرد رایانه در صنعت بانکداری بود.با استفاده از رایانه های مرکزی،اطلاعات و اسناد کاغذی تولید شده در شعب به صورت بسته بندی شده به مرکز،ارسال و پردازش شبانه انجام می شود.در این دوره کاربرد اصلی رایانه محدود به ثبت دفاتر و تبدیل کاغذ به فایل های رایانه ای است.تکنولوژی اتوماسیون پشت باجه که در دهه 1960 رواج داشت این امکان را فراهم نمود تا دفاتر و کارت ها از شعب حذف و گردش روزانه حساب هادر پایان وقت هر روز به رایانه های مرکزی برای به روز شدن ارسال گردد.پیشرفت اتوماسیون پشت باجه در دهه 1970 باعث شد که به جای ارسال اسناد کاغذی به مرکز،عملیات روزانه شعب از طریق ثبت آن ها بر روی محیط های مغناطیسی به مرکز ارسال گردد و پردازش اطلاعات و به روز رسانی حساب ها کماکان در اتاق های رایانه مرکزی صورت می گرفت.در این دوره عملیات اتوماسیون تاثیری در جهت رفاه مشتریان بانک ها ایجاد ننمود و تاثیر رقابتی نیز بین بانک ها بر جای نگذاشت.
توجه:
- برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
- پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد شد.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.