توضیحات
عنوان: نقش عدالت در تفسیر قرارداد
- چکیده
- مقدمه
- ضرورت و اهمیت تفسیر
- ارتباط بحث با مبانی و منابع و منطق حقوق
- مفهوم کلی تفسیر و چگونگی کشف اراده طرفین در تفسیر قرارداد
- مفهوم تفسیر
- اصول حقوقی مورد استفاده در تفسیر قرارداد
- بخش نخست : مبانی و عوامل موثر در تفسیر
- دو ارزش نظم و عدل
- مفهوم و ضرورت عدالت قضایی در قرارداد
- ماهیت خسارت قراردادی (وجه التزام)
- استفاده از عدالت و انصاف به عنوان قاعده
- منابع
چکیده
پیچیدگی روابط تجاری و حقوقی در دنیای جدید موجب شده است که در بسیاری از قراردادها پیش بینی تمام جوانب رابطه امکان پذیر نباشد. در نتیجه ممکن است قرارداد در مقام اجرا و یا در فرض بروز اختلاف بین طرفین، مبهم به نظر رسد و راه حلی صریح در آن مطرح نشده باشد. تفسیر قرارداد عبارت است از تلاش برای رفع ابهام مزبور با استفاده از متن قرارداد و یا منابع خارج از آن.
پیوند حقوق و عدالت بر کسی پوشیده نیست و آرایی که مردم با عدالت و انصاف منطبق ندانند با میل اجرا نمیکنند و برای فرار از اجرای آن به انواع حیله ها متوسل میشوند. پیوند حقوق و عدالت را در بسیاری از آرای قضایی می توان دید و یکی از نمودهای عدالت در آرای قضایی، دعاوی مربوط به مطالبۀ خسارت قراردادی (وجه التزام) توسط متعهدله است. امروزه در قراردادهای مختلف ، به ویژه قراردادهای تجاری ، متعهدله برای تحت فشار قراردادن متعهد و اطمینان از انجام تعهد توسط وی، مبالغی را با موافقت متعهد به عنوان وجه التزام از باب تنبیه یا ترمیم در قرارداد قید می نماید. در برخی از موارد، متعهد به دلایل مختلف از جمله نوسانات اقتصادی یا اهمال و کوتاهی، در انجام تعهدات قراردادی (به طور جزئی یا کامل) ناکام مانده و در نتیجه با مبلغ هنگفتی به عنوان خسارت قراردادی (وجه التزام) رو به رو میگردد که گاهی از ارزش قرارداد بیشتر میشود. در این نوع دعاوی نقش
قضات و در واقع آرای قضایی بسیار پررنگ بوده و ملاحظه میگردد که برخی دادگاهها با توجه به نگرششان نسبت به ماهیت وجه التزام، به استناد « اصل تفسیر در پرتو کل قرارداد» ، « اجرای عدالت و انصاف به عنوان قاعده» و « نامشروع تلقی نمودن شرط»، از مقرر مادۀ 230 قانون مدنی عدول کرده و به پرداخت وجه التزام با تعدیل در مبلغ آن یا به حذف شرط مذکور حکم میدهند و آن را مطابق با عدالت میدانند.
مقدمه
ضرورت و اهمیت تفسیر
برای نشان دادن اهمیت تفسیر، از قانون اساسی آغاز می كنیم: معمولاً دولتهایی كه با انقلاب روی كار می آیند ، برای اینكه نفوذی بین مردم پیدا كنند ، حقوق و آزادیهایی در قانون اساسی پیش بینی می كنند.ولی، همین كه بر اریكه قدرت مستقر شدند، پشیمان می شوند و برای اینكه این حقوق را باز ستانند دو راه در پیش دارند: یكی تغییر قانون اساسی و دیگری تفسیر های بدعت آمیز ، تفسیر هایی كه بتواند قانون اساسی را از مسیر طبیعی خود منحرف كند و به دلخواه آنان سوق دهد .
گزینه نخست دشوار و بسته است، چرا كه نمی توان به آسانی قانون اساسی را تغییر داد . ولی مسیر دوم باز است. زیرا ، با تفسیر های بدعت آمیز و نابجا، كه همه از آن مثال هایی در ذهن دارید، و امروز موضوع این سخنرانی نیست، ممكن است قوانین رابه سویی ببرند، كه با مقصود نویسندگان قانون سازگار نباشد. بنابراین، این پرسش منطقی به ذهن می رسد كه چرا به هنگام نوشتن قانون از این خطر پرهیز نمی شود ؟
دلیل احتراز ناپذیری خطر انحراف این است كه طبع قانون و طبع هر حكم اقتضاء می كند كه بعد از مدتی اجرای
آن دچار اشكال شود و این ناشی از چند عامل است : اول اینكه قانون یا ناقص است یا مبهم . نقص قانون را بسیاری از قانونگذاران منكر می شوند و فكر می كنند قوانینی كه وضع كرده اند راه حل تمام مسائل اجتماعی رادر بردارد .
ناپلئون همین فكر را می كرد ، آلمانها هم همین گونه می اندیشیدند و بسیاری از نویسندگان حقوق همین فكررادارند وباید بپذیریم كه همه اشتباه می كنند و هیچ قانونی گنجایش این را ندارد كه تمام راه حل های اجتماعی رادر خود جمع كند ، حتی قوانین مذهبی. این توهم به خصوص در فقه ودرباره قران هم ایجاد شده بود. در اوایل انقلاب گروهی می گفتند كه ما به قانون نیاز نداریم و هرچه بخواهیم در قران است ، بنابراین قانون ما قران است و احتیاجی به مجلس قانونگذاری نداریم و فقط باید یك حكومت عدل اسلامی تشكیل دهیم . این فكر درظاهر فریبنده است ولی وقتی دقت كنید ، می بینیم از ابتدا خریداری پیدا نكرد . قران برای این نازل نشده است كه تمامی راه حل های زندگی اجتماعی در آن باشد . گذشته از این ، سؤال مهم این است كه قانون كامل چه قانونی است ؟ قانونی كه برای نحوه دست وصورت شستن ، غذا خوردن ، دستشویی رفتن ، اداره رفتن و كار كردن ، برای شما قاعده وضع كند و همه را به شما دستور دهد یا قانون كامل قانونی است كه انسان راكامل بسازد . انسان عاقل و خردمند ، انسانی كه با عصای عقل خود مسیر سنگلاخ زندگی را طی كند ؟ قران از این قبیل است .
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.