توضیحات
عنوان: نظریه سازمان یادگیرنده
- چکیده
- کلیات
- مقدمه
- تعاریف
- نظریات سازمان های یاد گیرنده
- سازمان های یاد گیرنده
- یادگیری چیست
- تاریخچه سازمان یادگیرنده
- اندازه گیری یادگیری
- یادگیری در سازمان ها
- ویژگیهای سازمان یادگیرنده
- نظریه سازمان یادگیرنده پیتر سنگه
- پیتر سنگه
- نظریه سازمان یادگیرنده
- تفکر سیستمی
- ابزارهای جدید
- الگوهای سیستمی پایه
- ترسیم شقوق متعارض استراتژیک
- مشکلات و تناقضات نظریه سنگه
- نتیجه گیری
- منابع
چکیده:
تحولات دنیای امروز و تغییرات سریع، همه بخش ها را مجبور به تغییر در روش های سنتی نموده است. یکی از بخشهایی که از این موضوع تاثیر پذیرفته سازمان ها هستند. اداره سازمان ها، بزرگ یا کوچک با روش سنتی مدیران را با چالش جدی مواجه می کند. عصر ادارة سازمان های مخروطی به پایان رسیده و دیگر مدیران نمی توانند در برج عاج بنشینند و فرمان صادر کنند و سلسله مراتب به قاعدة مخروط برای اجرا ابلاغ شود. امروزه به سازمان به شکل یک کل نگریسته می شود و آن را موجودی زنده، پویا، منعطف و در حال تکامل می پندارند. سازمان یادگیرنده عنوان جدیدی است که در مدیریت مطرح شده است. «پژوهش های انجام شده در این زمینه بیانگر تاثیر سازمان های یادگیرنده بر افزایش یادگیری گروهی درون سازمانی و همچنین با سازمان های بیرونی مرتبط با سازمان اصلی است» . با این نگاه سازمان ها نیازمند استفاده از الگوهای جدیدی برای کنار آمدن با تغییرات و تحولاتی که هر روزه شتاب آن افزایش می یابد، هستند. صاحب نظرانی چون الوین تافلر، پیتر دراکر، جک ولش، شوث نازایلوف، چارلز هندی و پیتر سنگه مبادرت به بازنگری مفاهیم سنتی در حوزه مدیریت و ارایه نظرات جدید در این زمینه نمودند که تحت عنوان سازمان یادگیرنده شهرت یافته است. نظریه سازمان یادگیرنده در فرآیند نظریه سیستمی و با تکیه بر آن به وجود آمده است. این نظریه، سازمان را به مثابه سیستمی باز، صاحب اندیشه و زنده در نظر می گیرد. با تاکید بر این نکته که سازمان مانند ذهن انسان برای تطبیق با شرایط متغیر محیطی، به دریافت بازخورد متکی است.
کلید واژگان: سازمان یاد گیرنده پیتر سنگه نظریه سیستمی
برنامههای بهبود مداوم که امروزه نقل محافل مدیریتی است، به سرعت در تمام سازمانها گسترده میشوند. مدیران به این امید چنین برنامههایی را، کهبعضاً هزینههای گزافی را نیز به سازمان تحمیل میکنند، در دستور کار قرارمیدهند که بتوانند در سازمان توان رقابت در بازار جهانی و مقاومت در برابر پیچیدگیهای روزافزون را ایجاد کنند. برنامهها و تکنیکهای بهبود مداوم بسیارمتنوعاند، چنانکه تنها تهیه فهرستی از عناوین آنها نیز کار سختی است. متأسفانه در این وادی تعداد شکستها به مراتب بیش از پیروزیهای بدست آمده است. نظریه سازمانهای یادگیرنده، که ابتدا توسط تعدادی از مدیران هوشمند وبا تجربه در محیط کسبوکار به صورت عملی مورد استفاده قرار گرفته و سپس در محیطهای دانشگاهی توسط نظریهپردازان پرورش داده شده است، به دنبال یافتن جواب این مسئله است.
بسیاری از مدیران از فهم این حقیقت اساسی که بهبود مداوم نیاز به تعهدسازمان به یادگیری مداوم دارد، عاجزند. اساساً چگونه میتوان انتظار داشت که سازمانی بتواند به پیشرفت نائل شود و افقهای جدیدی از فعالیت و کار رافراروی خود بگشاید، بدون اینکه بخواهد چیز جدیدی یاد بگیرد. حل یک مسئله چالش برانگیز، معرفی محصولی جدید و بازمهندسی یک فرایند تولید جملگی نیاز به مشاهده جهان به طریقی نو و تلاش عملی در جهت اجرای یافتههای جدیددارند. در فقدان عنصر حیاتی یادگیری، سازمانها و افراد آنها تنها شیوههایکهنه را – حداکثر با بیانهای جدید – تکرار میکنند.
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.