توضیحات
عنوان: موتورهای توربوفن
- اهمیت پژوهش
- اهداف پژوهش
- کلیات
- موتورهای
- موتورهای توربوجت Turbo Jet
- توربوفن ها
- اجزاء توربوفن
- مزیت های توربوفن
- (bypass ratio) موتور های توربوفن
- کنار گذر بالا (high bypass)
- کنارگذر متوسط medium bypass
- کنارگذر پایین
- نتیجه گیری
- منابع
اهمیت پژوهش
این پژوهش در راستای شناخت هر چه بهتر موتورهای جت و جنگنده ها که از توربو فن استفاده می کننده تهییه شده است ، به عبارتی ما سعی بر آن داریم تا اهمیت توربو فن ها را در موتورهای جت بررسی کنیم.
اهداف پژوهش
1-بررسی موتورهای جت
2-بررسی توربوفن ها در موتورهای فوق سنگین
3-بررسی عمل baypass ratio در توربو فن ها
سوالات و فرضیات
1-موتورهای توربوفن چگونه کار میکنند؟
2-اجزای توربوفن کدا مند؟
3-توربوفن ها چه تاثیری بر روند کارایی موتورهای چت دارند؟
روش پژوهش
ما در این پژوهش از روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و سایت ها ومقالات استفاده کرده ایم.
کلیات
موتورهای توربوفن و توربوجت در اعداد ماخ کم، ضربه ویژه بالایی دارند. این موتورها میتوانند با تولید حرارت کم در مدتزمان طولانی با سوختی کم و نزدیک به سطح زمین به پرواز ادامه دهند. همین باعث میشود که امکان ردیابی آنها توسط حسگرهای حرارتی یا رادارهای زمین بسیار کم باشد. در بسیاری از هواپیماهای نظامی نوین مانند F 15 و F 16 و F 22 از موتورهای توربوفن استفاده شدهاست. لازم است ذکر شود بهینه سرعت این نوع موتورها تا سرعت ۲ ماخ است.
هواپیما های مسافربری از دو نوع موتوراستفاده میکنند.موتور های توربوپراپ و موتورهای توربوفن.
نوع اول موتورهای توربوپراپ هستند که در هواپیماهای کوچیکتر از اونها استفاده میشه. مشخصه اصلی این نوع موتور ها، پروانه (ملخ ) ای هست که در جلوی اونها نصب شده. نوع دوم که موتور های توربوفن هستند که بیشترین استفاده رو در بین هواپیما های مسافربری دارند. مشخصه اصلی این هواپیما ها فن بزرگی هست که در دهانه ورودی اونا دیده میشه.
موتورهای توربوفن در حقیقت چیزی میان موتورهای توربوجت و توربو پراپ هستند. بازده موتورهای توربوفن بسیار زیاد است، و به همین علت هم در بسیاری از هواپیماهای مسافربری و ترابری در سرعت های ساب سونیک Sub Sonic از آن ها استفاده می شود. در موتورهای توربوفن، ابتدا هوا کمپرس شده سپس وارد اتاقک احتراق می شود و بعد از احتراق از طریق شیپوره یا نازل خروجی خارج شده و در طی این فرایند، نیروی تراست لازم را جهت رانش هواپیما به جلو تامین می نماید. البته در موتورهای توربوفن، مقادیر دیگری از هوا از طریق کنارگذر نیز عبور داده می شود که در نهایت به گازهای خروجی داغ پیوسته و نیروی تراست را افزایش می دهد. تفاوت موتورهای توربوفن با توربوپراپ در این است که موتورهای توربوپراپ، فن یا ملخ ایجاد کننده تراستشان در خارج از پوسته موتور قرار گرفته اما در موتورهای توربوفن، ملخ یا فن تولید کننده تراست کاملاً در درون پوسته موتور قرار گرفته است.
فن عبارت است از یک پروانه یا پنکه بزرگ که در اثر چرخش ، جریان هوای زیادی را ایجاد می کند.با اتصال یک فن به یک موتورجت ، موتور توربوفن حاصل می شود . فن، یک جت سرد ایجاد می کند، بنابراین در موتورهای توربوفن دو جت وجود دارد که یکی جت گرم که از انتهای موتور خارج می شود و دیگری جت سرد که از داخل پوشش و مجرایی که فن را احاطه کرده است خارج می شود . اولین بار در سال 1936 فرانک ویذل طرح موتور توربوفن را به ثبت رسانید و اولین هواپیما با موتور توربوفن ، یک هواپیمای مسافربری با نام وی.سی-10 بود که در سال 1959 پرواز کرد.
1-موتورهای جت
جت چیست؟ جت اصطلاحا به هر سیالی با سرعت و انرژِی زیاد گفته میشود. هنگامی که جتی از یک جسم خارج میشود به ان جسم در خلاف جهت خروجش نیرو وارد می کند. مثلا وقتی که یک بادکنک را باد میکنیم و یک دفعه رهایش میکنیم یا وقتی که سه نفر آتشنشان شلنگ را با زحمت توی دستشان نگه داشته اند نیرویی در مقابل وارد خواهد شد.
از سال ها پیش انسان به این پدیده پی پرده بود مثل این چرخ دوار که در چین ساخته شده است!
1-1موتورهای توربوجت Turbo Jet
موتورهای توربو جت، بیشتر بر نیروی تولیدی از گازهای خروجی اتکا دارند. در موتورهای توربوجت، ابتدا، هوا وارد کمپرسور شده و متراکم می گردد. اما چون این هوا با سرعت نسبتاً زیادی وارد موتور گردیده برای احتراق مناسب نمیباشد و بیشتر سوخت مصرف شده، بدون اشتعال هدر می رود. به همین دلیل هوا به قسمت دیفیوزر یا همان کاهنده سرعت فرستاده می شود تا از سرعت آن کاسته شود. در دیفیوزر، ابتدا از سرعت هوا کاسته و بر دما و فشار آن افزوده می شود. سپس این هوای آماده برای احتراق، به اتاقک احتراق فرستاده می شود. در اتاقک احتراق یا Combaustion Chamber، هوا ابتدا وارد لوله احتراق گشته، با سوخت مخلوط شده سپس محترق می گردد. قسمتی از نیروی حاصله از این احتراق صرف گرداندن توربین شده و مابقی برای تولید نیروی رانش به کار می رود. گاهی در هواپیماهای توربوجت، بعد از شیپوره خروجی یا نازل، قسمتی به نام پس سوز یا After Burner قرار می دهند که بر نیروی تراست می افزاید.
توربوجت از انواع موتورهای پیشران در صنعت هوایی است که از پنج قسمت اصلی تشکیل شده است :
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.