توضیحات
عنوان: مقایسه اصول فرایندهای مدیریت کیفیت جامع و مدیریت بهره وری فراگیر
- چکیده
- مقدمه
- مدیریت کیفیت
- اصول مدیریت کیفیت جامع
- آغاز دوران کیفیت در ژاپن
- مدیریت کیفیت جامع (فراگیر)
- اهداف مدیریت کیفیت جامع
- اصول اجرایی مدیریت کیفیت جامع
- ارکان فلسفی مدیریت کیفیت جامع
- عناصر ساختاری مدیریت کیفیت جامع
- کیفیت
- اصول هشت گانه مدیریت کیفیت
- سیر تحول در نگرش به کیفیت
- ارکان مدیریت کیفیت
- فراینــد
- دیدگاه بخشی یا مدیریت جزیره ای
- رویكرد فراینــدی
- تقسیمبندی پیشنهادی فرآیندها
- مدل های تعالی
- مدل های سرآمدی و جایزه کیفیت در دنیا
- مدل تعالی سازمانی EFQM
- مدیریت دانش
- مفاهیم مدیریت کیفیت و بهره وری
- ویژگیهای کیفیت
- جنبه های مدیریتی بهبود کیفیت
- رابطه بین بهبود کیفیت و بهره وری
- بهره وری و کیفیت
- چرخه مدیریت بهره وری
- فرآیند چرخه مدیریت بهبود بهرهوری
- مرحله اندازهگیری بهرهوری
- مرحله ارزیابی و تحلیل بهرهوری
- برنامه ریزی بهبود بهرهوری
- مرحله فرهنگ سازی
- مرحله عاطفی کردن بهبود بهرهوری
- مرحله ساختارسازی
- نهادینه کردن بهرهوری در اندیشه
- استقرار نظام تحقیقات بهرهوری
- استقرار نظام مدیریت عملکرد
- تاریخچه کیفیت
- تعاریف و مفاهیم رایج در مدیریت کیفیت – مفهوم کیفیت
- ضرورت های مدیریت کیفیت
- عوامل موفقیت در مدیریت کیفیت
- فرضیه های مدیریت كیفیت
- پیش نیاز های مدیریت کیفیت
- اصول مدیریت کیفیت
- تمرکز بر خواسته مشتری
- رویکرد فرایندی
- کنترل کیفیت
- مفهوم بهره وری
- ضرورت مدیریت فراگیر بهره وری
- بهره وری در ایران
- مفهوم و فلسفه مدیرت فراگیر بهره وری
- توان مدیریت جامع بهره وری فرگیر
- کاربرد CTPM
- مدیریت بهره وری فراگیر
- بهبود بهره وری
- راههای بهبود بهره وری
- برنامه ریزی برای بهبود بهره وری
- طراحی برنامه های بهبود در بهره وری
- انگیزه و بهره وری
- عوامل مدیریتی موثر در ارتقا بهره وری مدیران
- تاكید بر مهارتهای انسانی
- برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی
- نتیجه گیری
- منابع و ماخذ
چکیده
هر چند که مفهوم کیفیت همیشه در زندگی بشر مطرح بوده است ولی دانش کیفیت و مدیریت کیفیت علمی برمیگردد به اولیل قرن گذشته که در ادامه شرح مختصری از آن ارائه میشود:
سال 1924 : پدر علم کیفیت را دکتر والتر شوهارت آمریکایی میدانند که در آن سال در آزمایشگاه های شرکت Bell سیستمی را به وجود آورد که میتوانست واریانس سیستم های تولید را اندازهگیری کند. این سیستم به نام (کنترل آماری فرایند) یا SPC مشهور شد. دکتر شوهارت در سال 1931 کتابی با عنوان «کنترل اقتصادی کیفیت محصولات صنعتی» منتشر کرد. در این کتاب او به موضوع «کنترل کیفیت آماری» پرداخت.
سال 1946 : در این سایت بارها اشاره شد که جنگ جهانی دوم یکی از مهمترین خاستگاههای علوم مدیریت بود به طوری که بعضی از علوم مدیریت در جنگ متولد شدند و بعضی هم در جنگ رشد پیدا کردند چون پیدا کردن راهکار در جنگ جزو بالاترین نیازها بود و این نیازها محرک تحقیق و بعد هم تولید علم بودند. پس از جنگ جهانی دوم نیروهای حرفهای تولید در ژاپن «سازمان غیرانتفاعی اتحادیه مهندسان و دانشمندان ژاپن» را تأسیس کردند. در همین سال، جامعه کنترل کیفیت آمریکا» نیز تشکیل شد.
شاگرد شوهارت ادوارد دمینگ که یک فیزیکدان با گرایش ریاضی بود و در بخش کشاورزی و دفتر تحقیقات آمریکا کار میکرد، موظف شد تا سیستم کنترل آماری فرایند را به کارکنان صنایع دفاعی آمریکا آموزش دهد.
سال 1950: اتحادیه متخصصان علوم و مهندسین ژاپن (JUSE) از دمینگ دعوت کردند تا SPC و روش های کنترل کیفیت را در کشور ژاپن آموزش دهد. ژاپنیها به سرعت خود را با آموزش های دمینگ هماهنگ ساخته و در این روش ها تغییراتی به وجود آوردند. خیلی جاها از دمینگ به عنوان پدر کیفیت یاد میشود. بهرحال شروع این حرکت با شوهارت بوده ولی به اوج رساندن آن با دمینگ بوده است.قسمت جالب مساله هم در این است که دمینگ یک آمریکایی بود ولی اصولش و تفکرات کیفیتی او در ژاپن مورد پذیرش بالایی قرار گرفت و این کشور تبدیل به راهبر علم مدیریت کیفیت شد. شاید چون فرهنگ ژاپنی بیشتر از هر فرهنگ دیگری با مفاهیم مد نظر دمینگ همخوانی داشت.
سال 1951: اتحادیه دانشمندان و مهندسین ژاپنی (JUSE) جایزه دمینگ که عالیترین جایزه کیفیت در ژاپن به حساب میآید را با هدف افزایش سطح کیفیت صنعت در ژاپن ایجاد کردند. دمینگ به پاس خدماتی که به توسعه کیفیت در ژاپن انجام داد، بزرگترین جایزه ژاپن به نام «مدال افتخار امپراطور برای سازندگان اقتصاد ژاپنی» را دریافت کرد.
سال 1951: دکتر فینگبام کتابی تحت عنوان «کنترل کیفیت فراگیر» منتشر کرد. در این کتاب او به جای «کنترل کیفیت آماری» از «کنترل کیفیت فراگیر» سخن به میان آورد.
سال 1954: جوزف جوران اهمیت درگیر نمودن تمام بخش ها در پیگیری امر کیفیت و اهمیت رضایت مشتری را به جای امر ساده تبعیت از مشخصات محصول ژاپنیها تاکید کرد.
سال 1962: کاآرو ایشیکاوا ایده و تفکرات جوران و فینگبام را بسط داده و موضوع مشتریان داخلی را که دریافتکنندگان بروندادهای داخل سازمان هستند علاوه بر مشتریان خارجی سازمان مطرح کرد. ایشیکاوا بر مبنای کار متخصصین علوم رفتاری و نظریه سلسله مراتب نیازهای مازلو و تئوری X و Y مکگریگور ، واژه «کانونهای کیفیت» را مطرح کرد.
اواخر دهه 1970: آمریکاییها و اروپاییها که متوجه پیشی گرفتن ژاپنیها در تسخیر بازارهای جهانی شدند، به فکر استفاده از نگرش TQM در مدیریت های خود افتادند.
سال 1987 : آمریکا در مقابل جایزه دمینگ، جایزهای را به نام «مالکوم بالدریج» ابداع کرد. این جایزه برای معرفی سازمان هایی که به بالا بردن سطح کیفیت خود و اجرای TQM دست یافتهاند، طراحی شد.
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.