توضیحات
عنوان: تحقیق معماری سازمانی
- چکیده
- مقدمه
- اصطلاحات مورد استفاده در این مقاله
- تعریف سرویس
- ویژگی کیفی سرویس
- مدلسازی سرویس
- اهداف کسب و کار سازمان
- سوابق پیشین
- معرفی جنبه تصمیمگیری به SOA
- گسترش SOA با جنبه تصمیمگیری
- جمع بندی
- خصوصیات معماری سازمانی سرویس گرا
- نتیجه گیری
- منابع
چکیده
معماری سرویس گرا به عنوان یک پدیده نوظهور شناخته می شود، یک راه حل موثر برای مواجه شدن با تغییرات سریع در محیط های کسب و کار سازمان هاست. از جمله متدولوژی های متداولی که برای توسعه سیستم های نرم افزاری بر اساس معماری مبتنی بر سرویس وجود دارد می توان بهSOAM ,ERL اشاره کرد. در این مقاله با ارزیابی معنای سرویس در معماری سازمان و انواع آن جنبه اهمیت آن را بیان خواهیم نمود و تاثیر سرویس گرایی را در مدل های مبتنی بر چارچوپ سازمانی مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.
کلمات کلیدی: معماری سازمانی، سرویس گرا، سرویس، مدل های مبتنی بر چارچوپ سازمانی.
مقدمه
معماری سازمانی چارچوبی برای تببین، هماهنگسازی و همسوسازی کلیه فعالیتها و عناصر سازمان در جهت نیل به اهداف راهبردی سازمان است. برای معماری سازمانی فقط یك تعریف مشخص وجود ندارد، یكی از دلایل این امر برداشت های مختلفی است كه از این مفهوم شده است. معماری سرویس گرا، یک سبک معماری است که هدف آن دستیابی به اتصال سست و اتصال خدمات از طریق پروتکلهای ارتباطی است. امروزه معماری سرویس گرا یک سبک معماری مدرن، برای ساخت راهحلهای سازمانی مبتنی بر سرویس است بطوریکه این سرویسها به عنوان یک مولفه مستقل و همراستا با کسب و کار برای انجام فرآیندهای کسب و کار استفاده میشوند]3[.
مراحل اولیه چرخه حیات معماری سرویس گرا یعنی مدل سازی سرویس است که شامل سه گام، شناسایی سرویس، مشخصه سازی سرویس و محقق سازی سرویس میباشد. شناسایی سرویس به عنوان اولین گام در مدلسازی، یکی از بحرانی ترین گامها در موفقیت پروژهها با استفاده از معماری سرویس گرا است، زیرا در این گام نیازمندیهای کسب و کار شناخته و پوشش داده میشوند که هدف این فاز تولید مجموعه ای از سرویس های نامزد برای پروژههای سرویس گرا و مشخص کردن عملیات آن است]4[.
2-اصطلاحات مورد استفاده در این مقاله
در این بخش به تعاریف اصطلاحات پایه در راستای مقاله می پردازیم.
2-1-تعریف سرویس
عملی که توسط سرویس دهنده انجام می شود و از نظر سرویس گیرنده ارزشمند می باشد. سرویس ها در معماری سرویس گرا ماژول های کسب و کار یا کارکردهای برنامه کاربردی با یک واسط شفاف هستند که توسط پیام ها فراخوانی می شوند، انواع سرویس ها در اینجا عبارتنداز: سرویس کسب و کار، سرویس نرم افزاری، سرویس فرآیند و ترکیب سرویسها]7[.
2-2-ویژگی کیفی سرویس
نیازهای کاربردی از آنجا که گام شناسایی سرویسها یکی از پر اهمیت ترین گامها در معماری سرویس گرا به شمار میرود، آشنایی با برخی معیارها در مورد کیفیت سرویسها و سنجش سرویسهای معرفی شده، طی مراحل این فاز بر اساس این معیارها میتواند تا حدی دید درستی نسبت به کیفیت فرآیندهای شناسایی سرویسها و پروژه سرویس گرایی در اختیار بگذارد.
عدم شناسایی سرویس با کیفیت مناسب در مرحله شناسایی سرویس با توجه به وابسته بودن سایر مراحل به این فعالیت، کیفیت سیستم نهایی را به شدت پایین میآورد. معیارهای کیفی سرویس به دو دسته معیارهای طراحی و معیارهای پیاده سازی و اجرا تقسیم بندی میشوند که تمرکز در این تحقیق روی معیارهای سطح طراحی است.
2-3-مدلسازی سرویس
مدل سازی سرویس اولین قدم در چرخه حیات معماری سرویسگرا است و اصلی ترین هدف از مدل سازی سرویس ها بالا بردن سطح تجرید و کاهش پیچیدگی در کار با سرویس ها است که سه گام اصلی در حیطه مدلسازی سرویس عبارتند از]5[:
- شناسایی سرویس
- مشخصه سازی سرویس
- محقق سازی سرویس
2-4-اهداف کسب و کار سازمان
برای شناسایی سرویسهای درست اهداف کسب و کار سازمان باید تحلیل شوند زیرا رسالت اصلی برآورده کردن این اهداف می باشد، برای همین همه سرویس ها در سیستم های مبتنی بر سرویس باید برای رسیدن به اهداف سازمان شناسایی شوند]6[.
3-سوابق پیشین
مقالاتی که در زمینه معماری سازمانی سرویس گرا مورد مطالعه قرار داده شد را میتواندر این قسمت، بر اساس دیدگاه ها و فاکتورهای مختلفی دسته بندی و تفکیک نمود. تحقیقات زیادی نیز در زمینه جمع آوری روشهای مختلف و تفکیک و دسته بندی آنها انجام گرفته است.
اسچولدو همکاران در]9[، یک دسته بندی کامل از انواع روش های شناسایی سرویس بر اساس فاکتورهای مقایسه مختلف انجام گرفته است.
میچل و همکاران در]8[، و دانیال و همکاران در]10[، مروری کلی بر روی چندین روش شناسایی سرویس و نقاط ضعف و قوت هر کدام انجام گرفته است.
فناندِزلوپِزو همکاران در]11[، روشهای شناسایی سرویس بر اساس جنبه های مختلف تکنولوژیکی، اقتصادی، تکنیکی، اصول طراحی و مهندسی دسته بندی شده است.
فضیلت حججی و همکاران در]1 [، به ارائه یک چارچوپ جامع حاکمیت معماری سرویس گرا با استفاده از ارزیابی مقایسه ای چارچوپ های موجود حاکمیتSOA پرداختند. در این مقاله، در فرآیند طراحی یک چارچوپ جدید، مجموعه ای از مولفه های اساسی و ضروری برای حاکمیت معماری سرویس گرائ سازمان ارائه شده است. با استفاده از این مولفه ها تعدادی از چارچوپ های موجود حاکمیت SOAمورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفتند. همچنین با توجه به نزدیکی مفهوم حاکمیت معماری سرویس گرا و حاکمیت فناوری اطلاعات و جامعیت COBIT به عنوان یک چارچوپ پذیرفته شده در زمینه حاکمیت فناوری اطلاعات و همچنین پشتیبانی این چارچوپ از مدیریت سرویس ها، میزان پوشش مولفه های حاکمیت SOAدر چارچوپ COBIT نیز مورد ارزیابی قرار گرفت. ارزیابی نشان داد که عمده ترین چارچوپ در عدم ارائه جزئیات در مورد فرآیندهای مدیریت و اعتبارسنجی سرویس، معیارهای ارزیابی و ارائه نقشه راه SOA است. از ان جا که COBIT برخی از مولفه های حاکمیت معماری سازمانی سرویس گرا نظیر ساختار حاکمیتی و فرآیندهای اعتبار سنجی سرویس را به طور کامل پوشش می دهد، بنابراین چارچوپ جدید حاکمیت SOA تحت عنوان چارچوپ حاکمیت AUT SOAمبتنی بر COBITو با تمرکز بر رفع کاستی های چارچوپ های موجود و پوشش کلیه مولفه های حاکمیت SOA طراحی شده است.
توجه:
- برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
- پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد شد.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.