توضیحات
در تحقیق ضرورت استخراج دانش به طور خلاصه به مباحث زیر پرداخته شده است:
- مقدمه ای بر ضرورت استخراج دانش
- پیش نیاز های استخراج دانش
- فرآیند استخراج دانش یا متن کاوی
- متن كاوي،استخراج دانش از پايگاه هاي داده غير ساخت يافته
- استخراج دانش از منابع ساخت یافته( کاوش بین سازمانی )
- استراتژی ها و راه کارهای هوشمند برای استخراج دانش
- چالش های پیش رو در استخراج دانش
تعريف اجمالی از دانش:
تعاريف زير در رابطه با دانش و دسته بندي آن آمده است:
الف- يك ادراك و فهم كه از طريق تجربه، استدلال، درك مستقيم و يادگيري حاصل شده و زماني كه افراد دانش خود را به اشتراك مي گذارند، دانش هر يك افزايش يافته و از تركيب دانش افراد، دانش جديد حاصل مي شود.
ب- مخلوط سيالي از تجربيات، ارزش ها، اطلاعات موجود و نگرش هاي كار شناسي نظام يافته است كه چارچوبي براي ارزشيابي و بهره گيري از تجربيات و اطلاعات جديد به دست مي دهد.
پ- دانش، استنتاج كردن و شناخت الگوهاي نامعمول، روندهاي پنهان و استثنائات داده و اطلاع است.
ت- دانش، ايجاد يك مدل ذهني از الگو يا روند است كه مي تواند با درجه اي از قابليت اعتماد و پيش بيني در يك زمينه ي خاص به كار گرفته شود.
ث- ايده ها، فهم ها. درس هاي آموخته شده در طول زمان است؛ درس ها و ايده هايي كه با كنار هم نهادن اطلاعات دريافتي از منابع مختلف و در گذر زمان به آن دست يافته ايم.
ج- مجموعه شناخت ها و مهارت هايي است كه افراد براي حل مسئله به كار مي برند.
دانش بر دو نوع است: عيان (صريح)، نهان (ضمني).
الف- دانش عيان: دانشي است كه مدرن شده و يا در قالب هاي خاصي ارائه شده است، مثلاً توضيح داده شده يا ثبت شده يا مستند شده و بنابراين به آساني مي توان ديگران را در آن سهيم نمود. دانش عيان مي تواند در اشكال، دست نامه ها، روش هاي كاري نوشته شده، بايگاني ها، مجلات يا مقالات، كتاب ها، صفحه هاي وب، بانك اطلاعاتي، اينترنت، ايميل ها، يادداشت ها، ارائه هاي گرافيكي يا منابع ديداري و شنيداري تدوين شده باشد، هنگامي كه دانش، مدرن و كدگذاري شود مصنوع دانش توليد مي شود و اين مصنوع دانش است كه مي تواند مديريت شود.
ب- دانش نهان: دانش شخصي و ابراز نشده اي است كه فرد دارد، دانشي كه در ذهن افراد است، آگاه بودن از چگونگي چيزي و ترفندهاي ظريف، بينش نظري و مواردي كه مي تواند مفيد واقع شود، به بيان ساده تر، دانش و تجربه اي است كه يك فرد در طول سال ها از طريق تجربه، تعامل با ديگران و آزمون و سعي و خطا به دست آورده است. اين دانش تنها در ذهن افراد يا در يادداشت هاي شخصي، فايل هاي كامپيوتري يا كشوي ميز آنها مستقر است، دانشي كه هرگز به طور كامل و قابل فهم براي سايرين بيان، ثبت، مستند يا مدون نشده است. طبق برآوردها 80٪ از مهمترين دانش ها را دانش نهان شكل مي دهد. مهارت كاري نيز نوعي دانش نهان مي باشد.
فرآيندهاي دانشي: كليه ي فعاليت هاي مربوط به شناسايي و برآورد نيازهاي دانشي، اخذ دانش از خارج از سازمان، توليد دانش در داخل، بسط و توسعه ي دانش، تعميم و به اشتراك گذاري دانش در نزد افراد و كانون هاي نيازمند، رسوخ دانش در فرآيندها و محصولات سازماني، ذخيره سازي و بازيابي دانش و …
مديريت دانش: تعاريف متعددي براي مديريت دانش ارائه شده كه به اهم آن اشاره مي گردد، ضمن آن كه اين تعاريف با يكديگر متعارض نبوده و وجوه مختلف موضوع مي باشند.
الف- فرآيند خلق، انتشار و بكارگيري دانش به منظور دستيابي به اهداف سازماني.
ب-مجموعه اي از اصول، فرآيندها، ساختارهاي سازماني و فنآوري هاي به كار گرفته شده براي خلق، به اشتراك گذاري و به كار گيري دانش در سازمان.
پ-فرآيندي كه از آن طريق سازمان به ايجاد سرمايه ي حاصل از فكر و انديشه ي اعضاء و دارايي مبتني بر دانش مي پردازد.
ت- كوششي براي تبديل دانش كاركنان (سرمايه ي انساني) به دارايي مشترك سازماني (سرمايه ي فكري ساختاري).
ث-ارائه ي دانشي درست، در قالبي درست، در زماني درست، براي اشخاصي درست و با هزينه اي درست.
ج-مديريت افراد، گروه ها، شبكه ها و فرآيندهاي دانشي و فراهم آوردن زير ساخت هاي لازم به گونه اي كه سازمان بتواند با تشديد تعامل و هم افزايي بين نيروها و كانون هاي دانشي و به شيوه اي نظام مند، از منابع دانشي خود (اعم از منابع مشهود و قابل دسترس و يا منابعي كه در كنه تجربيات و ره يافت هاي دروني افراد پوشيده مانده است) در جهت ارتقاي سطح بهره وري، نوآوري و عملكرد سازمان به نحو احسن بهره برداري نمايد.
از اواخر دهه 90، مديريت دانش به عنوان روش نوين مديريتي، بحث داغ متون مديريت و ديگر حوزههاي وابسته بود. اين روش، در واقع تكامل ديگر روشهاي مديريتي است، نه چيزي كه ناگهان كشف شده باشد و بتواند طي شش ماه در سازمان پياده شود. سازمانهاي موفق، دريافتهاند كه دانش، مهمترين دارايي آنهاست و برخي اصول اساسي مديريت دانش، در كاركنان و سازمان و جود دارد و آنان به مديريت دانش به عنوان عامل كليدي موفقيت سازمان مينگرند. به همين دليل، سرمايهگذاري هنگفتي براي بهكارگيري اين نوع مديريت، هزينه كردهاند مديريت دانش، رسيدن به اهداف سازمان با استفاده بهينه از دانش و يا توانايي يك سازمان در استفاده از سرمايه معنوي (تجربه و دانش فردي نزد هر فرد) و دانش دسته جمعي به منظور دستيابي به اهداف خود از طريق فرايندي شامل توليد دانش، تسهيم دانش و استفاده از آن به كمك فناوري است. مديريت دانش، راز موفقيت سازمانها در قرن 21 است. دانش، مفهومي فراتر از داده و اطلاعات است. دانش به مجموعه اطلاعات، راه كار عملي مرتبط با آن، نتايج بهكارگيري آن در تصميمات مختلف، آموزش مرتبط با آن، نگرش افراد در مشاغل و مسئوليتهاي مختلف در ارتباط با آن گفته ميشود. دانش هر نفر، حتي در موردي خاص، ممكن است با ديگران متفاوت باشد. دانش زيربناي مهارت و تجربه و تخصص هر فرد است.
توجه:
- برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
- پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد شد.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.