توضیحات
تحقیق سیستم ترمز ESP
سیستم ترمز ترمز فعال در حال تبدیل شدن به یک سیستم اجباری در خودروهای امروزی است. گرچه هنوز در استاندارد های اجباری خودرو در کشور ما وارد نشده است، ولی ممکن است در اینده نه چندان دور، به منظور افزایش ایمنی، اکثر خودرو ها را به ان مجهز کنند. این سیستم می تواند سیستم ترمز ضد قفل (ABS) برنامه پایداری الکترونیکی(ESP) و سیستم کنترل کشش(TCS) را شامل شود. اکنون به سه کاربرد ترمز گیری می پردازیم:
چند سالی است که سیستم ترمز فعال (Active Braking system) در خودروهای جدید نصب می شود و روز به روز بر دامنه کاربردشان نیز افزوده می گردد. این سیستم یک مدار بسته ترمز با کنترل الکتریکی (Braking control closed loop) است که می تواند در هر شرایطی بدون دخالت راننده و حتی بدون اطلاع وی عملیات ترمزگیری را در هر کدام از چهار چرخ خودرو و با هر شدتی که سیستم کامپیوتری تشخیص دهد، انجام دهد.
این سیستم یک سیستم هوشمند بوده و استفاده از آن نتایج جالب توجهی در عملکرد خودرو دارد. سیستم ترمز فعال یک مدار بسته ترمز با کنترل کامپیوتری است که شامل پمپ هیدرولیک، مدولاتور ، سنسورها، واحد کنترل الکتریکی ، خطوط هیدرولیکی عملگرهای ترمز در چرخ ها و در بعضی موارد تجهیزات نیوماتیکی، کمپرسورها و شیرهای نیوماتیکی می شود. در این سیستم فشار هیدرولیکی لازم جهت ترمز گیری به دو طریق ایجاد می شود: یکی از فشار پای راننده بر روی پدال ترمز و دیگری از طریق پمپ روغن که بدون دخالت راننده فشار هیدرولیکی لازم را ایجاد می کند.
در سیستم های جدیدتر فشار لازمه تماما از طریق پمپ روغن ایجاد شده و پدال ترمز جدید به منزله ابزاری برای انتقال اطلاعات عملکرد راننده به سیستم کامپیوتر است. در این سیستم، هنگامی که راننده پدال ترمز را فشار می دهد این عمل توسط یک سنسور متصل به پدال حس شده و اطلاعات مربوط به پدال حس شده و اطلاعات مربوط به میزان فشار پدال و سرعت فشرده شدن آن به ECU (واحد کنترل الکترونیک) منتقل می شود و ECU نیز با تحلیل و شبیه سازی آن به شیرهای برقی اجازه عبور روغن تحت فشار را می دهد. بدین ترتیب سیلندرهای مربوطه در چرخ ها عمل ترمزگیری را متناسب با فشار پای راننده انجام می دهند. لازم به ذکر است که در صورت معیوب شدن سیستم الکترونیکی وضعیت به طور خودکار به سیستم ترمز عادی برمی گردد.
اگر خودرو را از لحاظ دینامیکی به عنوان یک سیستم فرض کرده و محیط پیرامون و جاده را به عنوان محیطی که بر سیستم اثر می گذارد، در بگیریم، می توان دید که سیستم خودرو فقط از طریق چرخ ها و لاستیک ها با محیط پیرامون و جاده در ارتباط است. در نتیجه کلیه عملیات شتاب گیری، ترمز گیری و مانور دادن از طریق تماس و نیروی اصطکاک بین لاستیک و جاده امکان پذیر می باشد و در نتیجه راننده برای کنترل خودرو می تواند سه عمل زیر را انجام دهد:
- اعمال گشتاور جلوبرنده موتور به چرخها و انجام عملیات شتاب گیری
- ترمزگیری
- اعمال فرمان و تغییر جهت راستای چرخهای جلو
به طور کلی سیستم های ایمنی به دو دسته تقسیم می شوند.
1.سیستم های فعال:
این سیستم ها در هنگام حرکت خودرو فعالند وشرایط دینامکی خودرو را برای پیشگیری از بروز تصادف،کنترل می کند. برخی از این سیستمهای فعال عبارتند از :
- ABS: سیستم ترمز ضد قفل هنگام قفل کردن چرخ ها فشار ترمز را برای افزایش کارایی سیستم ترمز، کاهش میدهد.
- ASR: این سیستم، امکان استفاده بهینه از اصطکاک سطح جاده را در حالت شتاب گیری برای خودرو فراهم می کند.
- EBD: سیستم هماهنگ کننده نیروی ترمز، نرم افزاری در حافظه ABS است و کنترل مجزای چرخها را در هنگام قفل کردن بر عهده دارد.
- ESP: عملکرد این سیستم در این مقاله به طور مفصل بررسی می شود.
فهرست مطالب
مقدمه. 4
کاربردهای ترمزگیری.. 6
کاربرد اول ترمزگیری.. 6
کاربرد دوم ترمزگیری.. 6
کاربرد سوم ترمزگیری.. 7
انواع سیستم ترمز. 9
ترمز ABS. 9
اجزای سیستم ترمز ABS. 9
عملکرد ترمز ABS. 11
تاریخچه تکامل ترمز ABS. 13
هدف از ترمز ABS. 13
ترمزگيري صحيح با ABS. 14
دو قانون مهم هنگام ترمزگيري با سيستم ABS. 15
مزاياي سيستم ABS. 15
معايب سيستم ABS. 15
نكات ايمني ترمز ABS. 16
انواع سیستم های ترمز ABS. 17
ESP- برنامه الکترونیکی پایداری.. 18
تاریخچه سیستم ESP. 18
نحوه عملکرد سیستم ESP. 19
تاثیرگذاری سیستم ESP. 21
در دسترس بودن و هزینه سیستم ESP. 21
آینده سیستم ESP. 22
هدف از ESP. 23
کار ESPچيست؟ 24
عملکرد ESP. 27
طرز کار سیستم ESP. 28
نیروهای وارد شده بر خودرو در سیستم ESP. 29
نیروهای وارده به خودرو در سیستم ESP. 29
معایب سیستم ESP. 33
مزایای سیستم ESP. 33
ESP یک سیستم مكاترونيكی در ايمني خودرو 34
EBD.. 35
پمپ وسوپاپ های ترمز ضد قفل.. 38
تفاوت سیستم ترمز EBD و ESP. 38
منابع و مواخذ. 39
فهرست اشکال
شکل 1- اجزای تشکیل دهنده یک ترمز. 7
شکل 2- سیستم ترمز با جزئیات کامل.. 8
شکل 3- اجزای تشکیل دهنده ترمز ABS. 10
شکل 4- نمایی از ترمز ABS. 12
شکل 5- نمایش خودرو با و بدون ترمز ABS. 14
شکل 6- ترمزگیری صحیح با ABS. 14
شکل 7- تصویر ترمز ABS. 15
شکل 8- معایب ترمز ABS. 16
شکل 9- خودروی دارای سیستم ESP. 20
شکل 10- طرح شماتیک سیستم ESP. 23
شکل 11- جزئیات سیستم ESP. 28
شکل 12 – نیروهای طولی وارد بر خودرو. 29
شکل 13 -نمایش نیروهای عرضی وارد بر خودرو. 30
شکل 14- نمایش نیروهای عمودی وارد بر خودرو. 31
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.