توضیحات
عنوان: روش های نمونه گیری در تحقیقات بازاریابی
- بازاریابی
- فرایند مدیریت بازاریابی
- تحقیقات بازاریابی
- تعریف نمونه
- نمونه گیری
- مزایای نمونه گیری
- طرحهای نمونه گیری
- نمونهگیری تصادفی
- نمونه گیری تصادفی ساده یا نامحدود
- نمونه گیری تصادفی پیچیده یا محدود
- نمونه گیری سیستماتیک
- نمونه گیری تصادفی طبقه ای
- نمونهگیری تصادفی خوشهای
- ب)نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای
- نمونه گیری ناحیه ای
- نمونه گیری مضاعف
- نمونه گیری غیر تصادفی
- نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند (از پیش تعیین شده)
- نمونه گیری قضاوتی
- نمونه گیری سهمیه ای
- اهمیت طرح نمونه گیری و اندازه نمونه
- جمع بندی
بازاریابی
بازاریابی به مجموعه فعالیت هایی از بازرگانی اطلاق می شود که جریان کالاها یا خدمات را از تولید کننده تا مصرف کننده نهایی هدایت نماید. بازاریابی علم جوانی است که سابقه وجودی آن از قرن بیستم عقب تر نمی رود. در ایران این سابقه بسیار محدود تر و کوتاه تر است. بر اساس آنچه گفته شد فرایند فوق نیازمند یک سلسله فعالیت هایی است که اصطلاحا به آن مدیریت بازاریابی گفته می شود.
فرایند مدیریت بازاریابی
در مدیریت، فرایند به معنی جریان هماهنگ و پیوسته جمع آوری اطلاعات، طبقه بندی، تجزیه و تحلیل و استنباط از آنها و بالاخره یک نتیجه منطقی از عملیات پردازش اطلاعات است. در بازاریابی که از زیر مجموعه های مدیریت بازرگانی است، فرایند مدیریت بازاریابی به معنی یک جریان هماهنگ و پیوسته تحقیقات بازاریابی، تعیین اهداف بلند مدت(استراتژیک) تعیین اهداف کوتاه مدت(اجرایی)، برنامه ریزی فعالیت های بازاریابی در زمینه های تولید، توزیع، پیشبرد، فروش، بسته بندی، خدمات فروش و …. برای رسیدن به اهداف می باشد.
تحقیقات بازاریابی
تحقیقات بازاریابی اولین حلقه از سلسله عملیات و فعالیت های بازاریابی است و از آن جهت در راس هرم بازاریابی قرار دارد که امروزه نظام بازاریابی جدید مبتنی بر تحقیقات است. بدین معنی که پس از انجام تحقیقات، نیاز مشتری شناسایی می شود. بهترین کیفیت یا بیشترین و متناسب ترین صفات و ویژگی های کالا که رضایت مصرف کننده را جلب نماید شناخته می شود. تحقیقات بازاریابی از زمانی مورد توجه واقع شده و لزوم آن درک گردیده که فاصله بین تولید کننده و مصرف کننده طولانی شده، حجم تولید افزایش یافته، جمعیت(مصرف کننده) زیادتر و متنوع تر شده و بالاخره سیستم های تجاری و بازرگانی دنیا تحول یافته است. در شکل زیر می توان نمایی کلی از مراحل تحقیقات بازاریابی را مشاهده نمود:
مراحل تحقیقات بازاریابی
همانطور که در شکل فوق مشاهده می گردد چهارمین گام از مراحل تحقیقات بازاریابی مربوط به تعیین نمونه ها و نمونه گیری می باشد. لذا قبل از ورود به بحث نمونه گیری ابتدا تعاریف اولیه از نمونه و مزایای نمونه گیری عنوان می گردد و در ادامه انواع روش های نمونه گیری در تحقیقات بازاریابی به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
تعریف نمونه
نمونه به معنی تعداد کوچکی از افراد، مصرف کنندگان، مغازه داران، خانوارها و یا رقبا هستند که بتوان از آنها در مورد موضوع مورد نظر تحقیق نمود. این عده اصطلاحا در علم آمار نمونه آماری نیز خوانده می شوند. نمونه آماری قسمتی از واحد بزرگ تری است که جامعه خوانده می شود.
نمونه گیری
از آنجایی که در یک تحقیق همیشه میسر نیست که کل آزمودنی های یک جامعه را مورد بررسی قرار دهیم چرا که ممکن است از نظر زمان، منابع مالی، منابع انسانی و… محدودیتهایی موجود باشد و امکان بررسی همه جامعه موجود نباشد؛ لذا باید جزئی از آزمودنیها را به گونهای که نماینده معقولی برای کل آزمودنیهای آن جامعه باشند، انتخاب نموده و نتایج بررسی روی آنها را به کل جامعه تعمیم داد. به این روش اصطلاحا نمونه گیری می گویند.
توجه:
- برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
- پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد شد.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.