توضیحات
عنوان: رفتار مالی بازار سرمایه ایران
- چکیده
- مقدمه
- اقتصاد رفتاری – مالی رفتاری
- بیان مسأله
- مروری بر پیشینه ی پژوهش
- جدول 1
- جدول 2
- فرضیه های پژوهش
- روش پژوهش
- تجزریه و تحلیل داده ها
- نمودار 1
- نمودار 2
- نمودار 3
- نمودار 4
- بحث و نتیجه گیری
- جمع بندی کلی
- منابع فارسی
- منابع لاتین
مقدمه
بنیادگرایان مالی با مطرح نمودن «تئوری بازار كارا» باور داشتند كه با تجزیه و تحلیل متغیرهای مالی و اقتصادی كلیدی، می توان ارزش واقعی سهام را برآورد نمود. براساس این تئوری هیچكس نمیتواند در بلند مدت بطور نظام مدار بیشتر از میزان خطری كه متحمل شده است بازده كسب كند.
در چنین بازاری، قیمت سهام انعكاسی از اطلاعات مربوط به آنهاست و تغییرات قیمت ها دارای الگوی خاص و قابل پیش بینی نیست. به بیان دیگر ویژگی مهم بازار كارا این است كه قیمت تعیین شده در بازار، شاخص مناسبی از ارزش واقعی اوراق بهادار است.
اگر بازار نسبت به اطلاعات جدید بی تفاوت باشد و عكس العمل لازم را نشان ندهد؛ یعنی تحلیل كنندهای در بازار برای ارزیابی و بررسی اثر اطلاعات جدید بر قیمت نباشد، طبعا بازار كارآئی نخواهد داشت . اما طی دهه 90 تحلیل های اقتصاد سنجی سری های زمانی قیمتها، سودهای نقدی و عایدات به بسط مدل هایی كه روانشناسی افراد را به بازارهای مالی ارتباط می داد، سوق پیدا كرد.
بر این اساس محققین با استثناهای فراوانی در بازارهای مالی روبرو شدند و به این نتیجه رسیدند كه پدیده های روانشناختی نقش مهمی در تعیین رفتار در بازارهای مالی دارند. مطالعات رسمی و دانشگاهی در حوزه مالی رفتاری طی دهه 1990 گسترش یافت.
از مطالعاتی كه تمركز خود را در حوزه رفتار فردی سرمایه گذاران قرار دادند می توان به مقاله اسلویچ (1972) درباره برداشت نادرست افراد از ریسك و مقالات تورسكی و کانمن (1974) درباره تصمیمات شهودی و چارچوب های تصمیم در سال های 1974 و 1979 كه نقش بنیادین در این زمینه داشته اند اشاره نمود.
اقتصاد رفتاری – مالی رفتاری
پارادایم اقتصاد و مالی متعارف مبتنی بر این فرض است كه كارگزار یا عامل اقتصادی، عقلایی است. این فرض مبین دو نكته است، نخست آنكه وقتی اطلاعات جدیدی به عامل اقتصادی می رسد، وی باورهایی را به درستی تصحیح می كند (این خود مبنی بر مكانیسم قانون بیزی است). دوم آنكه در موضوع تعیین باورها، عاملان اقتصادی گزینه هایی را برمی گزینند كه به شكل هنجاری قابل قبول باشند. بدان معنا كه باید احساس پنج گانه انسان، سازگار با تفكر بدوی مطلوبیت انتظاری ذهنی باشد. انجام تحقیق
واقعیت این است كه اغلب مدل های قیمت گذاری از چارچوپ تعادل انتظارات عقلایی استفاده می كنند كه نه تنها فرض میكند افراد عقلایی رفتاری می كنند، بلكه فرض می كند باورهایشان نیز سازگار است(سارژنت،1974)،
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.