توضیحات
عنوان: رابطه هوش عاطفی و رضایت شغلی با سلامت روان
- چکیده
- فصل اول :کلیات
- مقدمه
- بیان مسئله
- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق
- اهداف تحقیق
- فرضیه های تحقیق
- فرضیه اصلی
- فرضیات فرعی
- فصل دوم : پیشینه پژوهش
- مقدمه
- تعریف مفاهیم
- هوش عاطفی
- رضایت شغلی
- سلامت روان
- مطالعات پیشین
- فصل سوم :روش شناسی
- مقدمه
- نوع و روش تحقیق
- دسته بندی انواع روش تحقیق
- جامعه آماری
- روش نمونه گیری و حجم نمونه
- حجم نمونه
- روش های نمونه گیری
- ابزار گردآوری اطلاعات
- پرسشنامه ویژگی های هوش هیجانی پترایدز و فارنهام
- پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا
- پرسشنامه سلامت عمومی GHQ
- روایی و پایایی پرسشنامه
- روایی و پایایی پرسشنامه هوش عاطفی
- روایی و پایایی پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا
- روایی و پایایی پرسشنامه سلامت عمومی
- تکنیک های آماری مورد استفاده
- فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
- مقدمه
- یافته های توصیفی
- متغیر جنسیت
- متغیر سن
- متغیر تحصیلات
- متغیر هوش عاطفی ، رضایت شغلی و عدم سلامت عمومی
- بررسی شاخصهای هوش عاطفی ، رضایت شغلی و عدم سلامت عمومی به تفکیک جنسیت
- بررسی شاخصهای هوش عاطفی ، رضایت شغلی و عدم سلامت عمومی ، به تفکیک سن
- بررسی شاخصهای هوش عاطفی ، رضایت شغلی و عدم سلامت عمومی ، به تفکیک میزان تحصیلات
- یافته های استنباطی
- فرضیه اول
- فرضیه دوم
- فرضیه سوم
- فرضیه چهارم
- بررسی مدل رگرسیونی
- فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
- مقدمه
- نتایج تحقیق
- یافته های تحقیق
- پیشنهادات کاربردی
- منابع
- ضمائم
چکیده :
در این پژوهش ارتباط بین رضایت شغلی ، هوش عاطفی و سلامت روان در پرستاران بیمه شده دانشگاه علوم پزشکی شهر یزد ، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت ، تعداد نمونه جمع آوری شده 277 نفر و داده های مورد نیاز با استفاده از سه پرسشنامه هوش عاطفی ، پرسشنامه رضایت شغلی و پرسشنامه سلامت عمومی، جمع آوری و در نرم افزار SPSS26 ثبت و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتایج این مطالعه نشان داد که بین هوش عاطفی و رضایت شغلی با سلامت پرستاران شاغل دانشگاه علوم پزشکی شهر یزد ، رابطه ی همبستگی وجود دارد ، برازش مدل رگرسیونی با در نظرگرفتن رضایت شغلی به عنوان متغیر وابسته و متغیرهای هوش عاطفی و سلامت عمومی به عنوان متغیرهای مستقل ، نشان داد ، حضور این دو متغیر مستقل در مدل معنی دار بود و 65 درصد از تغییرات رضایت شغلی را نیز پیش بینی کردند .همچنین بین ابعاد متغیر هوش عاطفی و ابعاد متغیر رضایت شغلی رابطه نسبتاً بالا، مثبت و معنی داری وجود داشت و بین ابعاد متغیر هوش عاطفی و ابعاد متغیر عدم سلامت عمومی ، رابطه منفی ، نسبتاً بالا و معنی داری وجود داشت و بین ابعاد متغیر رضایت شغلی و ابعاد متغیر عدم سلامت عمومی ، رابطه منفی ، نسبتاً بالا و معنی داری وجود داشت .
کلمات کلیدی : رضایت شغلی ، هوش عاطفی، سلامت روان ، همبستگی
فصل اول
کلیات
مقدمه
سازمانها در دنیای پویا و پر مخاطره ی امروزی برای اینکه بتواند بقای خودشان را تحکیم بخشند، باید مدیران و کارکنان خود را ملزم به رعایت اصول اخلاقی و فراگیری هوش عاطفی نماید، زیرا رعایت آنها باعث دلگرمی کارکنان و به تبع آن افزایش کیفیت خدمات و در نهایت جلب رضایت ارباب رجوع و تثبیت بقای سازمان ها خواهد شد. مدیران با داشتن هوش عاطفی بالا، میتوانند با سالم سازی و بهینه کردن عملکرد امروز سازمانها، موقعیت و جایگاه آنها را در بازار رقابتی فردا تضمین کنند. مدیران برای اطلاع از وضعیت محیط داخلی و خارجی سازمانها، نیازمند برقراری ارتباط با عوامل داخلی و خارجی اند تا نسبت به رفع مسایل و مشکلات موجود اقدام و در راستای ارتقاء و توسعه ی سازمان بیش از پیش تلاش نمایند. سلامت از نیازهای اساسی انسان است که در توسعه پایدار نقش حیاتی دارد، مفهوم سلامت روان شامل احساس درونی خوب بودن و اطمینان از کارآمدی خود، اتکا به خود، ظرفیت رقابت، وابستگی بین نسلی و خود شکوفایی توانایی های بالقوه فکری و هیجانی و غیره می باشد. البته با در نظر گرفتن تفاوت های بین فرهنگ ها، ارائه تعریف جامع از سلامت روان غیرممکن می نماید. با وجود این، بر سر این امر اتفاق نظر وجود دارد که سلامت روان چیزی فراتر از نبود اختلالات روانی است و آنچه مسلم است این است که حفظ سلامت روان نیز مانند سلامت جسم، حائز اهمیت است ، از سوی دیگر رضایت شغلی مهمترین موضوع در بحث حفظ و نگهداری منابع انسانی هر سازمان بوده و به طور مستقیم به مسائلی چون سلامت جسمی و روانی نیروی کار، مشکلات مدیریتی و بسیاری از عوامل دیگر نیز مربوط می شود و از این میان، سلامت، بر رضایت شغلی کارکنان تأثیر بسزایی دارد . رضایت شغلی حالتی عاطفی و مثبت حاصل از ارزیابی شغل یا تجارب شغلی است که دارای ابعاد و عوامل گوناگون است. اغلب مدلهای سنتی که به رضایت شغلی می پردازند بر احساس فرد در مورد شغلش تمرکز دارند اما آن چه رضایت شغلی را شکل میدهد ماهیت آن حرفه نیست بلکه انتظاراتی است که فرد از آن شغل دارد (پورکیانی و همکاران ، 1395،ص.89) .
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.