توضیحات
عنوان: دیوان محاسبات کشور
- چکیده
- مقدمه
- تعریف حقوقی
- تاریخچه حسابرسی دولتی در ایران
- تاریخچه دیوان محاسبات کشور
- دوران پادشاهی
- دوران مشروطه
- پس از انقلاب اسلامی ۱۳۵۷
- مقر دیوان محاسبات کشور
- اهمیــت و جایــگاه دیــوان محاســبات کشــور در بیانــات مقــام معظــم رهبــری (مدظلهالعالی)
- جایگاه دیوان محاسبات در برخی قوانین و مقررات موضوعه کشور
- سند راهبردی دیوان محاسبات کشور
- ارزشهای محوری دیوان محاسبات کشور
- چشم انداز دیوان محاسبات کشور در افق
- اهداف بلند مدت دیوان محاسبات کشور
- منشور اخلاق حرفهای دیوان محاسبات کشور
- ساختار، تشکیلات و ترکیب نیروی انسانی دیوان محاسبات کشور
- مأموریتها و صلاحیتهای قانونی دیوان محاسبات کشور
- ساختار، تشکیلات و ترکیب نیروی انسانی دیوان محاسبات کشور
- اهداف
- وظایف و اختیارات
- ارکان تشکیلات
- برخی از وظایف و اختیارات رئیس کل عبارتست از
- هیئتهای مستشاری
- هیئت عمومی دیوان محاسبات کشور
- فرآیند رسیدگی در دیوان محاسبات کشور
- تشکیل جلسه دیوان محاسبات
- تجدید نظر از آرای دیوان
- تخلفات اداری اعضای هیئتهای مستشاری
- کدام موارد رسیدگی میشود؟
- تقاضای اعاده دادرسی
- محدوده اختیارات دیوان
- نحوه ابلاغ آرای دیوان
- درخواست تأمین خواسته
- تشکیل جلسه دیوان محاسبات
- قبول تقاضای اعاده دادرسی
- درخواست تأمین خواسته
- محاسبات عمومی کشور
- اصول کلی حسابرسی دیوان محاسبات کشور
- کانون توجه حسابرسی
- حسابرسی داخلی و حسابرسی مستقل
- حسابرسی رعایت، صورتهای مالی و عملکرد
- استقلال دیوان محاسبات کشور
- استقلال مسئولان و کارکنان دیوان محاسبات کشور
- استقلال مالی دیوان محاسبات کشور
- رابطه با مجلس و سایر قوا
- صلاحیتدیوانمحاسباتکشور
- صلاحیت حسابرسی و رسیدگی
- ضمانت اجرایی یافتههای حسابرسی و رسیدگی دیوان محاسبات کشور
- حسابرسی منابع عمومی
- حسابرسی مصارف عمومی
- حسابرسی سامانههای پردازش الکترونیکی دادهها
- حسابرسی بودجه شرکتها، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت
- حسابرسی کمکها، یارانهها و وجوه بلاعوض
- حسابرسی سازمانهای فراملی و بینالمللی
- نقش و کارکرد دیوان محاسبات در تحقق نظارت مالی
- دیوان محاسبات و جامعه حسابداران
- عوامل مؤثر برافزایش استقلال حسابرسان دیوان محاسبات کشور
- موانع و مشکلات دیوان محاسبات در حسابرسی دستگاههای دولتی
- مسائل و مشکلات درون سازمانی دیوان محاسبات
- مشکلات و مسائل تهیـه و تنظـیم تفریـغ بودجه
- ضعف و مشکلات دستگاهها و قوانین در اجرای حسابرسی دیوان محاسبات
- منابع
چکیده
دیوان محاسبات کشور سازمانی دولتی (دادگاه مالی-اداری) است که در امور مالی و اداری مستقل است؛ یکی از نهادهای وابسته به مجلس شورای اسلامی است که وظیفه نظارت بر همه فرایندهای مالی کشور را بر عهده دارد و بهعنوان بازوی نظارتی مجلس عمل میکند. در این پژوهش به بررسی اهمیت اهداف ساختار مأموریتها، مشکلات دیوان محاسبات در حسابرسی دستگاههای دولتی، عوامل مؤثر برافزایش استقلال حسابرسان دیوان محاسبات کشور و نقش و کارکرد دیوان محاسبات در تحقق نظارت مالی خواهیم پرداخت. کارآمدی و پویایی نظامهای سیاسی و اجتماعی، رابطه مستقیمی با نحوه نظارت دارد. بخش دولتی بهخصوص در ایـران با توجه به گستردگی و تأثیرگذاری که دارد، یکی از بخشهای مهم در نظام مالی هر کشور محسوب میشود کـه ضـرورت نظارت مالی بر عملکرد آن از اهمیت فراوان برخوردار است. یکی از انواع این نظارتهای مالی نظارت دیوان محاسـبـات بهعنوان یکی از جلوههای نظارت مالی پارلمانی است. ازآنجاکه گزارشهای حسابرسان مستقل موجب اعتباربخشی به اطلاعات حسابداری و منابع تصمیمگیری گروههای ذینفع میشود، استقلال حسابرس یک مفهوم ضروری به نظر میرسد. اگر حسابرس از واحد مورد رسیدگی مستقل نباشد، چیزی به اعتبار گزارشهای آن نمیافزاید.
مقدمه
دیوان محاسبات کشور سازمانی دولتی (دادگاه مالی-اداری) است که در امور مالی و اداری مستقل است؛ یکی از نهادهای وابسته به مجلس شورای اسلامی است که وظیفه نظارت بر همه فرایندهای مالی کشور را بر عهده دارد و بهعنوان بازوی نظارتی مجلس عمل میکند. هماکنون مهرداد بذرپاش با کسب اکثریت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رئیس دیوان محاسبات کشور میباشد. این دیوان به همه حسابهای وزارتخانه، مؤسسات، شرکتهای دولتی و دیگر دستگاههایی که به نحوی از انحاء از بودجه کل کشور استفاده میکنند – به ترتیبی که قانون مقرر میدارد – رسیدگی یا حسابرسی میکند تا هیچ هزینهای از اعتبارات مصوب تجاوز نکرده باشد و هر وجهی در محل خود به مصرف رسیده باشد. دیوان محاسبات کشور حسابها و اسناد و مدارک مربوط را برابر قانون جمعآوری میکند و گزارش تفریغ بودجه هر سال را به انضمام نظرات خود به مجلس شورای اسلامی تسلیم میکند. دیوان محاسبات کشور یکی از 191 عضو پیوسته سازمان بینالمللی مؤسسات حسابرسی عالی (اینتوسای) است.
تعریف حقوقی
دیوان محاسبات کشور در اصطلاح حقوقی چنین تعریف شده است:
دیوان محاسبات دادگاهی است مالی که مأمور معاینه و تفکیک محاسبات اداره مکلیه و تفریغ کلیه حسابداران خزانه بوده و نیز نظارت میکند که هزینه های معینه در بودجه از میزان معین شده تجاوز نکند و تغییر و تبدیل نیابد و هر وجهی در محل خود صرف شود و نیز مکلف است که در امر معاینه و تفکیک محاسبات ادارات دولتی و جمعآوری سند خرج محاسبات و صورت کلیه محاسبات مملکتی اقدام نماید.
با توجه بهصراحت قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران چگونگی ساختاری و مفهوم چنین تعریفی بهطور صریح در اصول ۵۴ و ۵۵ قانون اساسی آمده است.
تاریخچه حسابرسی دولتی در ایران
ایرانیان از دوران هخامنشیان و ساسانیان در دانش حسابرسـی و حسـابداری وقـوف کامل داشـته و از نظــام مالــی منســجمی بــرای اداره امپراتوری بــزرگ ایــران و دخلوخرج دولــت و اداره ارتــش بهـره میگرفتند. از متـون الـواح خشـتی و نوشتههای تاریخـی نیـز چنیـن اسـتنباط میشود کـه در دوران باسـتان بنـا بـه سـخت گیـری حسابرسـان، حسـابدارها اعـداد و ارقـام درآمـد و هزینه های دولتـی را بهدقت ثبـت و ضبـط میکردهاند. در ایـران پـس از اسلـام، مناصبـی چـون وزیـر، والـی، حاسـب، قاسـم و عامـل زکات حاکـی از طبقـه بنـدی مشـاغل حسابرسـی و کنترلهای مالـی دستگاههای اجرایـی اســت. همچنیــن در سدههای اخیــر مستوفیهای دیــوان در دســتگاه حکومتــی مســئولیت نظــارت بــر عملکــرد مالــی عوامــل حکومتــی را بــر عهــده داشــته و گزارشهای دورهای از دوایـر حکومتـی تهیـه میکردهاند، چهبسا مقامـات محلـی و دولتـی کـه بـر اسـاس ایـن گزارشها تشـویق یـا تنبیـه میشدند. در عصـر صفویـه بـرای کنتـرل مالـی کشـور از فـن حسابرســی بهــره میگرفتند و در دوره قاجاریــه، امیــر کبیــر بــا تأســیس وزارت مکلیه و ایجـاد رشـته حسـابداری در مدرسـه دارالفنـون، ضمـن آنکـه بـه بنیـه مالـی کشـور کمـک شـایانی کـرد، سـنگ بنـای حسـابداری اصولـی را بنیـان نهـاد. از قدیـم کنایاتـی نیـز در محـاورات عمومـی و ادبیـات عامـه رایـج بـوده کـه حاکـی از مرسـوم و در عیـن حـال جـدی و دقیـق بـودن امـر حسابرسـی اسـت، ماننـد بهحساب کسـی رسـیدن یـا دیـوان بـر کسـی گرفتـن کـه کنایـه از رسـیدگی بـه عملکـرد فـرد از سـوی افـراد خبرهای اسـت کـه فـرار از آن بسـیار سـخت و احتمـال مجـازات بسـیار زیـادی را درپـی خواهـد داشـت.
تاریخچه دیوان محاسبات کشور
دوران پادشاهی
نگاه داشتن حساب چیزها یکی از نیازهای انسان اجتماعی است. حسابداری و حسابدهی از عصر سومریها آغاز شد. در عصر رنسانس در اروپا حسابداری بهعنوان دفترداری دو طرفه موجودیت پیدا کرد. سپس دولتها بهعنوان اهرم کنترل دخل و خرج از آن استفاده کردند. در ایران نیز از دوره هخامنشیان نظام مالی وجود داشت. پس از ورود اسلام به ایران، در اداره امور حسابرسی مشاغلی چون وزیر و والی، حاسب (به همه کارکنان امور مالی که در محاسبات دخل و خرج مملکت فعالیت داشتهاند گفته میشد)، قاسم، عامل زکات و امثال اینها وجود داشت.
در دوره صفویه و قاجاریه امور مالی از اوضاع بهتری برخوردار شد. بهطوریکه امیرکبیر اولین وزارتخانه مکلیه را تأسیس کرد؛ و از سال ۱۲۲۵ هجری قمری یکی از رشتههای مدرسه دارالفنون به حسابداری اختصاص داده شده و به دانشآموختگان این رشته مدرک داده میشد.
دوران مشروطه
پس از تصویب متمم قانون اساسی مشروطه در سال ۱۲۸۶ هجری خورشیدی محاسبات و تفریغ حساب جاری مفاهیمی بود که زیر بنای حسابداری و حسابرسی را تعیین کرد.
دیوان محاسبات کشور طبق اصول ۱۰۱ تا ۱۰۳ قانون اساسی مشروطه و متمم آن در سالهای ۱۲۸۵ و ۱۲۸۶ هجری خورشیدی موجودیت پیدا کرد. قانون آن نیز در دوره دوم مجلس شورای ملی (چهارم اسفند ۱۲۸۹ ۲۳ صفر ۱۳۲۹) پس از سه ماه بحث در مجلس به تصویب رسید. ساختار دیوان محاسبات به نحوی بود که رئیس آن بهطور انفرادی و اعضای محکمه آن بهطور جمعی از طرف مجلس شورای ملی انتخاب میشدند. دیوان محاسبات در سال ۱۳۰۲ منحل؛ و در سال ۱۳۱۲ هجری شمسی دوباره راهاندازی شد. این دیوان، سه شعبه مستشاری داشت و رئیس شعبه اول، ریاست دیوان محاسبات را نیز عهدهدار بود. هر شعبه نیز تعدادی کافی ممیز حساب داشت. انجام تحقیق
در دیوان محاسبات یک نفر مدعیالعموم (دادستان) و به تعداد کافی وکیل عمومی تعیین شده بود. در این زمان دیوان محاسبات وابسته به وزارت دارایی بود. وزیر مکلیه ۲۷ نفر را از بین مستخدمین رسمی دولت به مجلس شورای ملی پیشنهاد میکرد. مجلس نیز از بین آنان ۱۸ نفر را انتخاب میکرد. سپس، وزیر مکلیه ۹ نفر آنان را به ریاست و عضویت شعب سهگانه مستشاری میگمارد؛ و ۹ نفر دیگر عضو قائم مقام بودند. انتخاب اعضاء دیوان از طرف مجلس هر سه سال یک بار تجدید میشد. همچنین امکان انتخاب دوباره اعضا وجود داشت.
دادستان دیوان از طرف وزیر مکلیه و بهموجب فرمان شاه تعیین میشد. ممیزان و اعضای دفتری. دیوان را هم وزیر مکلیه در حدود مقررات استخدامی انتخاب میکرد. از سال ۱۳۱۳ تا ۱۳۵۲ یعنی حدود ۴۰ سال تغییری در قانون دیوان محاسبات ایجاد نشد؛ و همچنان دیوان محاسبات زیر نظر وزارت مکلیه اداره میشد…
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.