توضیحات
عنوان: حسابرسی در بانک های تجاری
- مقدمه
- ادبیات تحقیق
- حسابرسی
- تعریف حسابرسی
- مفهوم حسابرسی
- بانك تجاری
- انواع بانك های تجاری
- حسابرسی بانکهای تجاری
- مراحل حسابرسی در بانکهای تجاری
- اهمیت حسابرسی در بانک های تجاری
- انواع حسابرسی در بانکها
- حسابرسی بانکهای تجاری
- رویه های بانک های تجاری
- نتیجه گیری
- منابع
مقدمه
تغییر و تحول، رقابت، ریسک و رویداد های غیرمنتظره همگی از ویژگی های محیط های کسب و کار امروزی بشمار می رود. در این شرایط سازمان های تجاری و بنگاه های اقتصادی در مسیر دستیابی به اهداف خویش با چالش های بی شماری روبرویند، مدیریت سازمان ها همواره به دنبال یافتن راهکاری در جهت حصول اطمینان از اهداف از پیش تعیین شده اند. یکی از موثرترین راهکارهای موجود در این رابطه طراحی و استقرار ساختار کنترل های داخلی کارا و اثربخش است که این مهم خود امری بسیار پیچیده و دشوار بوده که با برخورداری از خدمات متخصصان این حوزه قابل انجام می باشد. یکی از ساز و کارهای موثر در رابطه با طراحی ، استقرار، توسعه و ارتقای ساختار کنترل های یکپارچه و منسجم بهره گیری از فرآیند حسابرسی است.
ادبیات تحقیق
حسابرسی
در سیستم اقتصادی امروز دنیا، انتقال و گزارش اطلاعات صحیح مالی و سایر اطلاعات اقتصادی به مراکز تصمیم، دارای اهمیت زیادی است. ایجاد شرکتهای سهامی بزرگ با سرمایه های کلان و وسعت فوق العاده در سراسر یک کشور یا در اقصی نقاط دنیا و مدیریت آنها در نقطه ای دور از شعب ، نقش اطلاعات صحیح قابل اتکا برای تصمیم گیری را روشن می سازد.
اطلاعات مالی توسط افرادی تهیه می شود که در مواردی تضاد منابع و علاقه بین آنها و استفاده کنندگان اطلاعات می تواند احتمال ارائه اطلاعات تحریف شده و غیرقابل اتکا را افزایش دهد. لذا تعیین صحت و سقم اطلاعات مالی بایستی توسط کارشناسان صلاحیتدار مستقل مورد رسیدگی و ارزیابی قرار گیرد.
تعریف حسابرسی
حسابرسی فرایندی است منظم و باقاعده (سیستماتیک) جهت جمع آوری و ارزیابی بیطرفانه شواهد درباره ادعاهای مربوط به فعالیتها و وقایع اقتصادی، به منظور تعیین درجه انطباق این ادعاها(اظهارات) یا معیارهای از پیش تعیین شده و گزارش نتایج افراد ذینفع.[1]
تعریف فوق توسط کمیته مفاهیم حسابرسی[2] ارائه شده است.این تعریف از حسابرسی جامع و بسیط است و ضمن انتقال پیام اصلی که حسابرسی فرایندی آزمونی است به آن اندازه جامعیت دارد که در برگیرنده انواع مختلف حسابرسی برای موضوعات متنوع است.
تعریف حسابرسی مطابق نظر انجمن حسابرسی داخلی 7 IIA )
“حسابرسی ، فعالیت مستقل و بی طرفانه اطمینان بخش و مشاوره ای است که به منظور ایجاد ارزش افزوده و بهبود مستمر عملکرد سازمان، طراحی واجرا می شود. حسابرسی سازمان را در دستیابی به اهداف، از طریق برقراری رویکردی سیستماتیک برای ارزیابی و بهبود اثربخشی فرآیند های مدیریت ریسک ، کنترل و نظام راهبری یاری می رساند.”
با توجه به تعریف فوق می توان ساختار کنترلهای داخلی و فرآیند حسابرسی را ابزاری مناسب برای مدیریت و به منظور مقابله با ریسکهای درون و برون سازمانی در مسیر حرکت سازمانها به سمت اهداف از پیش تعیین شده به شمار آورد.
بی شک نقش و اهمیت ساختار کنترلهای داخلی در موسسات مالی گوناگون متفاوت است. اندازه ریسکهای تهدید کننده ، ماهیت فعالیت ها و عوامل متعدد دیگری بر میزان اهمیت و نقش ساختار کنترلهای داخلی و به تبع آن حسابرسی موثر است.با توجه به گستره و تنوع چشمگیر عملیات موسسات مالی بانکی و ریسکهای خاص و قابل توجه مترتب بر عملیات آنها می توان به نقش حیاتی ساختار کنترلهای داخلی کارا و اثر بخش و فر آیند ارزش افزای حسابرسی در این موسسات مالی پی برد.
مفهوم حسابرسی
با توجه به تعریف استانداردهای حسابرسی ایران، حسابرسی بانکهای تجاری « وظیفه ارزیابی است که در داخل واحد مورد رسیدگی و توسط کارکنان آن ، به منظور ارائه خدمت به آن واحد به وجود می آید و از ارکان اصلی محیط کنترلی محسوب می شود. ارزیابی و بررسی کفایت و اثربخشی سیستم های حسابداری و کنترل ، از جمله وظایف اصلی واحد حسابرسی است.» (کمیته تدوین استانداردهای حسابرسی، 1395)
حسابرسی ، فعالیتی مستقل و مشاورهای با اهداف مشخص است که برای ایجاد ارزش و بهبود عملکرد، طراحی شده است. حسابرسی به بانک کمک می کند تا با رویکردی ساختارمند به اهداف خود برسد که در نتیجه اثربخشی مدیریت ریسک، کنترل ها و فعالیتهای حاکمیتی را ارزیابی می کند و بهبود می بخشد. (انجمن حسابرسان، 2011)
ارائه گزارش حسابرسی در بانکهای تجاری در جمع بندی فعالیتها و همچنین بازخورد عملیات حسابرسی نقشی غیرقابل انکار دارد، اما نحوه تهیه و ارائه گزارش حسابرسی یکی دیگر از مواردی است که افراد در این حرفه با آن روبرو هستند. (واقف، 1395 )که شامل چگونه نتایج حسابرسی را به گونه ای قابل مقایسه گزارش نماییم؟چگونه مطالب را نگارش کنیم که مخاطب نگرش نادرستی پیدا نکند؟چگونه قابلیت اتکا گزارش حسابرسی در بانکهای تجاری را اثبات نماییم؟
بانك تجاری([3]).
یك نهاد سپرده پذیر است كه به واسطه گری پول تحت نظارت بانك مركزی می پردازد و عنصر اصلی در صنعت خدمات مالی می باشد درآمد بانك از محل تفاوت سود تسهیلات و سپرده وكارمزدارائه خدمات می باشد. خدمات این نهاد در دو بخش خردهفروشی و خدمات بانکداری شرکتی ارائه می گردد. ولی این نهادها بیشتر به دلیل ارائه خدمات خرد به بانکهای تجاری معروف هستند و خدمات شرکتی بیشتر در حوزه بانکهای شرکتی و سرمایه گذاری مطرح می شود.
انواع بانك های تجاری
طبقهبندی زیر از بانكها نتیجه چگونگی شرایط اقتصادی ، سابقه بانکها و قوانین و مقررات حاکم بر آنها می باشد.
بانك تجاری(commercial bank)
بانك مشاركتی: (cooperative banking)
بانك بازرگانی(merchant bank)
بانك صنعتی(industrial bank)
بانك رهنی(mortgage bank)
بانك توسعهای(Development bank)
بانكها به اعتبار شكل حقوقی به 3 دسته بانكهای دولتی، خصوصی و تعاونی تقسیم می شوند.
حسابرسی بانکهای تجاری
مراحل حسابرسی در بانکهای تجاری
از نگاهی حسابرسی بانکهای تجاری دارای دو مرحله اصلی است. (1) مقایسه آنچه که هست با آنچه که باید باشد؛ و (2) گزارشگری یافته های حسابرسی به همراه پیشنهادهایی درباره آنچه که باید انجام شود. آنچه که یافت و گزارش می شود، در بانکهای تجاری مدیران و مسئولان قسمت مورد رسیدگی، اشتیاق توأم با نگرانی به وجود می آورد. آنان نیز همانند هرشخص دیگر می خواهند دیگران درباره آنان چنین فکر کنند که آنان کار خود را به خوبی انجام می دهند و مسائل و مشکلات را پیش از آن که دیگران از آن آگاه شوند، حل و فصل می کنند. بنابراین، هنگامی که حسابرسان کار حقیقت یابی خود را تمام می کنند، قسمت های مورد رسیدگی به کار روزمره خود ادامه می دهند و به انتظار دریافت گزارش حسابرسی می مانند و بسیار علاقمندند تا بدانند گزارش حسابرسی چه می گوید و مطالب آن چگونه بیان شده است. (راتلیف و همکاران، 1389)
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.