توضیحات
عنوان: جریان لزج داخلی (تئوری روغنکاری)
- فهرست جداول
- مقدمه
- شرایط تئوری روغن کاری
- طبقه بندی تئوری روغنکاری
- روغنکاری سیال ضخیم
- روغنکاری هیدرودینامیکی
- روغنکاری هیدرواستاتیک
- روغنکاری الاستوهیدرودینامیک
- روغنکاری مختلط
- روغن کاری مرزی
- روغنکاری هیدرومغناطیسی
- روغنکاری ترمودینامیکی
- ویژگی ویسکوزیته
- اثر دما و فشار بر ویسکوزیته
- مطالعات انجام شده
- نتیجه گیری
- مراجع
1 مقدمه
جریان در مکانیک سیالات به دو شاخه کلی، جریان های خارجی و جریان های داخلی تقسیم بندی می شود جریان های داخلی جریان هایی هستند که سیال از هر طرف با دیواره احاطه شده است تقسیم بندی جریان های داخلی بر اساس عدد رینولدز انجام می گیرد بر این اساس جریان های داخلی به انواع زیر تقسیم بندی می شوند
1-جریان های خزشی با رینولدز کمتر از یک
2-جریان ارام با رینولدز کمتر از 2300
3-جریان گذرا با رینولدز بین 2300تا 4000
4-جریان آشفته و یا توربولانس با رینولدز بالاتر از 4000
عدد رینولدز نسبت نیروی اینرسی به نیروی لزجت میباشد، این بدان معنی میباشد که با کاهش عدد رینولدز، نقش نیروی لزجت نسبت به نیروی اینرسی محسوستر میشود
جریانهای خزشی و یا جریانهای با رینولدز پایین، جریانهایی هستند که نقش نیروی لزجت بیشتر میباشد، البته تقسیم بندی فوق، یک تقسیم بندی کلی میباشد به طوریکه در ادامه خواهیم دید حتی، جریانهایی با رینولدز بالاتر و مثلاً حدود 600 هم ممکن است که خصوصیات جریان خزشی را دارا باشند لذا اساسا رینولدز پایین به معنی جریان خزشی نیست
به جریانهای خزشی، در جریانهای خارجی، جریان استوکس هم گفته میشود درواقع جریان استوکس به جریان خارجی حول اجسام خیلی کوچک اشاره دارد که در بحث حرکت ذرات مطرح میشود اما به جریان خزشی در جریانهای داخلی، تئوری روغنکاری نیز گفته میشود چرا که این بحث در کاربرد روغنکاری مورد استفاده گسترده قرار میگیرد و تئوری روغنکاری در جریانهای داخلی در مجراهای بسیار باریک مطرح میگردد
جریان خزشی (جریانهای لزج داخلی)، علاوه بر کاربردهای بحث روغنکاری و یاتاقانها، کاربرد دیگری مانند پوشش دهی تجهیزات مکانیکی، رنگ آمیزی خودروها، چاپ گرها، چسبها و بهطور کلی فیلمهای نازک و یا بحثهای نانو تکنولوژی مانند جریان هوا در بین دیسک چرخان، از دیگر کاربردهای آن میباشد
همان گونه که اشاره شد، جریان خزشی داخلی و یا تئوری روغنکاری، مربوط به مجراها و کانالهای باریک میباشد لذا در بررسیهای بایستی شرط پیوستگی سیال نیز در نظر گرفته شود که البته در خصوص روغنها و روانکار ها این مشکل نخواهد بود[1]
تئوری روغنکاری به حدود سالهای 1886، زمانی که آقای رینولدز، معادلات مشهور خود را در خصوص جریان فیلم نازک در فاصله باریک بین دو قطعه جامد ارائه کرد، بر میگردد و نخستین حلهای تحلیلی نیز برای بدست آوردن توزیع فشار در موارد صفحات موازی و همگرا باضخامت فیلم جداکننده ثابت نیز، توسط خود آقای رینولدز انجام گرفت[2]
2 شرایط تئوری روغن کاری
سوالی که اینجا مطرح میشود، این است که تحت چه شرایطی جریان لزج داخلی برقرار است و یا به عبارت دیگر نیروهای اینرسی در مقایسه با نیروی لزجت قابل صرفنظر کردن است
در یک سمت معادله مومنتوم، ترم شتاب اینرسی() و در سمت دیگر نیروی ناشی از ویسکوزیته دیده میشود() و اکنون جهت نادیده گرفتن نیروی اینرسی در مقایسه با نیروی لزجت، شرط زیر بایستی برقرار باشد
حلیل مرتبه مقداری بر روی معادله فوق انجام میدهیم بدین معنا که هر یک از ترمهای رابطه فوق را با معادل فیزیکی آن (از لحاظ مرتبه و مقداری) جایگزین میکنیم لذا خواهیم داشت:
پس در جریان داخلی الزاما شرط رینولدز پایین به معنای غالب بودن اثرات لزجت نیست بلکه بایستی حاصلضرب رینولدز در توان دوم نسبت ارتفاع به طول عدد کوچکی باشد بهعنوان مثال فرض کنید سرعت صفحه پایینی با سرعت 10متر بر ثانیه باشد و طول 4سانتیمتر و ارتفاع هم 01میلیمتر باشد و روغن مورد بررسی هم SAE50 با ویسکوزیته 00007 متر مربع بر ثانیه باشد در این شرایط رینولدز برابر با 570 خواهد بود در حالی که عبارت مد نظر () برابر 0004 و در این شرایط هم میتوان اثرات اینرسی را نادیده در نظر گرفتیعنی تحت شرایط فوق نیروی اینرسی در مقایسه با لزجت ناچیز میباشد همان گونه که دیده میشود شرط فوق هم شامل عبارت رینولدز و هم نسبت عرض کانال به طول کانال میباشد انجام تحقیق
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.