توضیحات
عنوان: تولید در کلاس جهانی
- چکیده
- مقدمه
- پیشینه
- ویژگیهای تولید در کلاس جهانی
- حضور الکترونیکی در عرصه جهانی
- مسئولیت اجتماعی جدید
- یکپارچگی پویای شبکه زنجیره تآمین
- ساختار سازمانی مجازی
- فناوری مدرن
- تقدم کارکنان
- بهبود مستمر از طریق یادگیری مداوم
- ساختار سازمان مبتنی بر تیم
- مسئولیت نسبت به محیط زیست و اکولوژی
- مشارکت با مشتریان
- چشم انداز روشن
- سامانه شنانسایی نتایج مثبت و پاداش دهی آنها
- فرهنگ کیفیت فراگیر
- فرآيند هاي كارا
- ارائه مدل توسعه ویژگیهای کلاس جهانی
- فلسفه تولید در كلاس جهانی
- طراحی مفهومی تولید در كلاس جهانی
- مؤلفههای اساسی مدیریت تولید در کلاس جهانی
- کاهش زمان انتظار
- کاهش هزینههای عملیات
- شفافسازی عملکرد کسب و کار
- کاهش زمان رسیدن به بازار
- تامین انتظارات مشتریان
- موثر کردن فرایندهای تامین منابع
- مدیریت عملیات و مکانهای چندگانه و جهانی
- مزایای دستیابی به تولید در کلاس جهانی
- استراتژی های دستیابی به تولید در کلاس جهانی
- چگونه مي توان درك كرد كه چه زماني در كلاس جهاني توليد قرارداريم
- استراتژي توليد و ايجاد و ارزش اقتصادي
- الگوهای ساختاری WCM از دیدگاه مشتری مداری
- تعریف شاخصها و مقادیر مناسب عوامل رقابتی
- متدولوژی شناخت و اعمال نظرات مشتری در WCM
- ماتریس ارزش مشتری
- مراحل تعیین ماتریس ارزش مشتری
- نتیجه گیری
- منابع
چکیده
تولید در کلاس جهانی (WCM) یک مفهوم کلیدی و مهم در جهان معاصر است که توجه بسیاری از صنایع را به خود جلب کرده است. بسیاری سازمانها از سیستم تولید در کلاس جهانی بهمنظور رقابت در بازار جهانی استفاده میکنند. این عنوان، تنها عنوانی است که وسعت و ضرورت تغییرات بنیادین در حال رخداد در موسسات صنعتی را نشان می دهد. در این باره دیدگاههای متفاوتی وجود دارد. اینکه WCM یک فلسفه، یا یک روش، یا یک متدولوژی یا یک هدف محسوب می شود، مورد اختلاف نظر نویسندگان می باشد. در تعریف و ویژگیهای سازمانهایWCM توسط نویسندگان و صاحب نظران دیدگاه های مختلفی ارائه شده است. در این تحقیق مفاهیم، تعریف و ویژگیهای یک سازمان WCMمورد بحث، و دیدگاه های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. تفاوت های گوناگونی در تعاریف و ویژگیها وجود دارد. از میان تنوع فراوان دیدگاهها با دسته بندی و بحث و بررسی آنها یک تعریف همراه با ویژگیهای سازمان تولید در کلاس جهانی ارائه شده که مبتنی بر یک دیدگاه تحلیلی و منطقی و توجه به عوامل کلیدی داخلی خارجی سازمان است.
کلمات کلیدی: تولید در كلاس جهانی، WCM، تعریف و ویژگیهای WCM ، موقعیت در كلاس جهانی
مقدمه
امروزه کشورهای مختلف هر روز بیشتر از گذشته به سمت جهانی شدن پیش می روند. کشورها با حذف تعرفه های حمایتی، بازارهای خود را بر روی یکدیگر می گشایند و ما شاهد رقابت در سطحی فراتر از مرزهای ملی مستقیم یکی از سازمانهای تسهیل کننده ی بازرگانی بین کشورها، سازمان تجارت جهانی است. این سازمان با نظام مند کردن روابط بازرگانی بین الملل ، رقابت بین تولید کنندگان را در عرصه جهانی آسان کرده است. در چنین نظام رقابتی شرایط کسب و کار پر شتاب و آشوب شده و باعث می شود بسیاری از موسسات تجاری که در بازار حیطه فعالیت خود داری جایگاه ویژه ای بودند، در شرایطی قرار گیرند که رقبایی از دورترین نقاط دنیا موجودیت آنان را تهدید کنند، در حالیکه با رشد فناوری اطلاعات به سختی می توان حیطه ای برای عملکرد یک سازمان متصور شد.
کارشناسان علوم مدیریت و تجارت در پی یافتن توضیح و تفسیر شرایط کسب و کار در این محیط متحول و ارائه راهکارهایی برای بهبود موقعیت رقابتی سازمانها هستند و به این منظور دست به خلق ایده های جدید، تلفیق و بهبود مفاهیم موجود می زنند. از جمله این مفاهیم جدید”تولید در کلاس جهانی است” که با دیدگاههای متفاوتی از سوی دانشمندان مختلف ارائه شده است.
اگر بخواهیم تعریفی از تولید در کلاس جهانی ارائه کنیم، تولید در کلاس جهانی به عنوان یک ایدئولوژی تولید است که برای رسیدن به وضعیت تولید محصولات در کلاس جهانی به کار گرفته می شود. ماهیت، اساس و جوهره ی تولید در کلاس جهانی بهبود مستمر منابع سازمان است. سازمانهایی که خود را با این فلسفه ی تولیدی سازگار می سازند، به طور جدی در جستجوی فرصتهایی برای بهبود در زمینه های کلیدی از قبیل کیفیت، هزینه، ارسال کالا، انعطاف پذیری و نوآوری هستند. برای تولید محصولات در کلاس جهانی به طوریکه قابل رقابت در بازارهای بین المللی باشد ضرورت برنامه ریزی استراتژیک اجتناب پذیر به نظر می رسد، تا قابلیت عملکردی رقبا، نقاط قوت و ضعف را شناسایی به طوریکه مبنایی برای ایجاد تغییرات دائمی و تعریف استراتژی های تولیدی و صنعتی باشند. هدف این پروژه اینست که با برشمردن ویژگیهای سازمانهای کلاس جهانی و پرداختن به مولفه های اساسی مدیریت تولید در کلاس جهانی، ساختار کلی علمی و عملی برای رسیدن به این سازمانها ارائه دهد. امید که مورد توجه واقع شود.
در حال حاضر پیوستن کشور ما به روند جهانی شدن تولید و صنعت اجتناب ناپذیر است و تنها راهی که برای کشور ما باقی می ماند تقویت صنایع خود از دو بعد است. اول بعد کلان اقتصادی و تصمیم گیریهای کلان و دوم بعد خرد و سیاست های داخلی صنایع که بعد کلان آن به سیاست گذاریهای دولت و بعد خرد آن به سیاست های خود شرکتهای تولیدی بر می گردد. تولید در کلاس جهانی هدفی برای این سیاستهای داخلی شرکتهاست. این واژه برای تعریف بهترین تولیدکنندگان در جهان به کار رفته است که می توان آن را انقلاب دوم صنعتی دانست. در این مقاله علاوه بر برشمردن فعالیتها و روشهای کلی و عمومی این مفهوم، در قالب 20 سوال به ویژگی های این مفهوم پرداخته شده است. این ویژگیها عبارتند از: کانبان، حذف انبار مرکزی، مدیریت کیفیت فراگیر، سازماندهی محیط کارخانه و… خواننده می تواند با تطبیق این سوالها با سازمان موردنظر، آن را از این جهت مورد سنجش قرار دهد.
امروزه یکی از مواردی که تا حد زیادی ذهن تصمیم گیرندگان ارشد کشور ما را به خود مشغول کرده است. بحثهای مربوط به جهانی شدن است. از یک سو پیوستن به سازمانهای جهانی و معاهدات بین المللی به صورت یک ضرورت از طرف جامعه جهانی به تمامی کشورها در حال دیکته شدن است که کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست و از دیگرسو جهانی شدن با برخی منافع کشور ما و خصوصا شعار و فلسفه اصلی وجودی نظام جمهوری اسلامی ایران یعنی استقلال در تعارض است. چرا که مسلم است پیوستن به معاهدات و کنوانسیون ها و سازمانهای بین المللی که به صورت قوانین فرامرزی عمل می کنند قدرت مانور حکومتها را به عنوان اقتدار مستقل در پهنه یک کشور تضعیف می کند.
از طرفی با نپیوستن کشور ما به سازمان تجارت جهانی انزوای کشور ما در تمام زمینه ها قطعی خواهد بود که به عنوان نمونه، تعرفه هایی تا 600 درصد بر کالاهای ما وضع خواهد شد و از طرفی با پیوستن به این سازمان علاوه بر اینکه استقلال ما خدشه دار خواهد شد بسیاری از صنایع ما به دلیل نداشتن توان رقابت نابود خواهند شد.
جایی که به نظر می رسد بیشتر ذهن تصمیم گیرندگان ما را به خود مشغول کرده است این است که کشور ما از لحاظ مذهب و ایدئولوژی یک کشور تنها در جهان امروز به حساب می آید و با پیوستن ما به فرآیند جهانی شدن به خاطر برتری که کشورهای صنعتی در تولیدات استراتژیک برای خود فراهم کرده اند ما دراین امور باید تولید را کنار بگذاریم و غیراز چند زمینه محدود مانند پتروشیمی و… که در آنها دارای مزیت نسبی هستیم باید عمدتا به تولید کالاهای غیر مهم و غیراستراتژیک مانند مواد شوینده; کمپوت و فروش منابع زیر زمینی و… بپردازیم. در آینده کشور این مسئله دیده می شود که اگر در مواقعی تصمیم گیری مستقل کشور ما با منافع قدرتهای جهانی در تعارض قرار گیرد آنها می توانند با حربه تولیدات استراتژیک برای تامین منافع خود ما را تحت فشار قرار دهند که نمونه این بازی را در مسائل مربوط به فناوری فوق العاده استراتژیک هسته ای می بینیم. در این راستا بسیاری از مشکوکان به روند جهانی شدن این فرایند را زمینه ای برای کنترل جهان از سوی قدرتهای سلطه گر می دانند چرا که براساس مقوله مزیت نسبی، تولیدات مهم به آنها و تولیدات غیرمهم به کشورهای دیگر سپرده می شود. البته در زمینه گروکشی گفته شده قوانینی برای جلوگیری از این امور در این سازمان وجود دارد ولی هیچ تضمینی برای اجرای این قوانین از سوی قدرتهای عضو این سازمان در هنگامی که در تعارض با یک قدرت ضعیف قرار می گیرند وجود ندارد.
مسئله بالا و ضرورت پیوستن ما به این روند، ما را ملزم می کند که تا وقت باقی است و تا در توان ما هست در تولیدات استراتژیک هم برای خود مزیتهایی ایجاد کنیم.
تلاش برای تولید در کلاس جهانی می تواند ما را در این هدف یاری دهد. این امر از آن رو با دیگر زمینه سازیها برای پیوستن ما به روند جهانی شدن متفاوت است که این کار امری داخلی برای تولیدکنندگان به حساب می آید. جدای از اینکه مسائل خارج از شرکت باید برای موفقیت ما و عمدتا توسط دولت هموارسازی شود مسائلی هم وجود دارد که صنایع ما خود باید از درون نسبت به آنها اقدام کنند و معنی این مفهوم چیزی نیست جز اقدام شرکتها برای ساخت در کلاس جهانی. این مفهوم می تواند یک مفهوم خرد برای صنایع ما باشد نه یک مفهوم کلان. به این معنی که امری است مربوط به خود تولیدکنندگان. باید توجه داشت ایجاد زمینه برای تولید در کلاس جهانی وظیفه دولت است و اما اصل ماجرا یعنی خود امر تولید در کلاس جهانی بعد از ایجاد زمینه سازیهای دولتی برعهده مدیریت درونی شرکتهای تولیدکننده خواهد بود. چون در غیراین صورت، باید توقع داشته باشیم که وظیفه تولیدکنندگان را هم دولت انجام دهد، امری که مضحک به نظر می رسد.
در این راستا بدیهی است اولین فعالیتی که برای حرکت به سوی ساخت در کلاس جهانی باید برداریم این است که بدانیم منظور از این مفهوم چیست و چه ویژگی هایی دارد. ما به عنوان یک شرکت چه کارهایی در این زمینه انجام دهیم و سپس به عملیاتی کردن این ویژگیها در شرکت خود اقدام کنیم.
توجه:
- برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
- پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد شد.
سفارش تحقیق
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.