توضیحات
عنوان:تشخیص تقلب در کارتهای اعتباری مشکلات و متدها
- چکیده
- مقدمه
- پول الکترونیکی
- کارتهای پیش پرداخت
- کارتهای اعتباری
- کارتهای اعتباری دبیت
- چکهای الکترونیکی
- یک سیستم پرداخت تلفن همراه (MPS[])
- چالشهای امنیتی کارت اعتباری
- محرمانگی اطلاعات
- احراز هویت کاربر فرستنده اطلاعات
- تمامیت، عدمتغییر محتوی
- انواع تقلب در کارت اعتباری
- انواع راهحلهای کشف تقلب کارتهای اعتباری
- الگوریتم ژنتیک
- شبکه عصبی
- استفاده از روش رمزنگاری
- تشخیص تقلب با استفاده از یادگیری تقویتی
- تشخيص تقلب بر اساس پردازش زبان طبيعی
- تشخيص تقلب با استفاده از ANFIS
- ارزیابی روشهای ارائه شده
- نتیجه گیری
- منابع
تشخیص تقلب در کارتهای اعتباری- مشکلات و متدها
چکیده:
1-مقدمه:
امروزه ورود به فضاي مجازي حاصل از فناوري اطلاعات و ارتباطات دوره جدیدي از تمدن بشر را به وجود آورده است. در این راستا حضور نظام بانکی پیشرفته جهت ورود به بازارهاي بین المللی، جز الزامات هر کشوري میباشد که در حال حاضر با پیشرفت فناوري اطلاعات تمامی صنایع در جهان از جمله صنعت بانکداري به سرعت به سمت این تحولات پیش رفته است. بنابراین همراه با ارتقا وتوسعه تکنولوژيهاي نوین، به دلیل وجود ضعفهاي که بانکداري سنتی با خود به همراه داشت؛ سبب شد تا سیستم بانکی جز نخستین سازمانهایی باشد که ازدستاوردهاي فناوري اطلاعات ، شبکه و اینترنت استفاده نماید. بدین ترتیب بانکداري الکترونیکی جایگزین بانکداري سنتی گردید. اما از آنجاییکه ارتباط بین این شبکهها بدون در نظر گرفتن مسائل امنیتی طراحی شدهاند، علیرغم منافعی که پیشرفت تکنولوژي براي بشر در برداشته، در معرض تهدید و سوء استفاده نیز بوده است. جهت جلوگیري از این خطرها مبحث امنیت مطرح میگردد که عامل موثري جهت پذیرش و استفاده بیشتر افراد از خدمات بانکداري الکترونیک میباشد[1].
کاربردهاي بانکداري الکترونیک همچون تجارت الکترونیک جهت استفاده راحتتر تراکنشهاي بانکی راههاي مناسبتري را پیشنهاد میکند .بانکداري اینترنتی در سالهاي اخیر محبوبیت زیادي یافته است زیرا روشهاي سریعتر با هزینه کمتر و دسترس پذیري بیشترجهت اجراي فعالیت در وب را براي افراد فراهم آورده است. امنیت به طور عمومی شامل دور نگهداشتن افراد غیر مجاز از دسترسی به اطلاعات و اجازه دادن به افراد مجاز جهت دسترسی به داراییهاي با ارزش میباشد. اکثر فعالیتهاي بانکها با اطلاعات شخصی و حساس مشتریان و خریداران درگیر هستند. پس امنیت این اطلاعات از ارزش زیادي برخوردار است .کاربران اینگونه سیستم هاي بانکی الکترونیکی را میپذیرند و به آن اعتماد میکنند تنها اگر مشاهده نمایند که سیستم امن است از اینرو امنیت نقش مهمی در احساس امنیت آنها بازي میکند. سیاستهاي امنیتی که در غالب ارکان و اهداف امنیتی گنجانده میشوند شامل محرمانگی، تمامیت، عدم انکار، تصدیق و سندیت و کنترل دسترسی میباشند[2].
در زمینه بانکداری الکترونیک چندین زمینه مهم وجود دارد[3]:
1-با پیشرفت تکنولوژی و توسعه بانکداری نوع جدیدی از خدمات بانکداری ارائه شد که بانکداری الکترونیک نامیده میشود. این روش کانال توزیعی جدیدی بر اساس کمترین زمان انتظار و بیشترین راحتی است.
2-دو مسئله مهم در بانکداری سنتی زمان و مکان بود که در بانکداری جدید این مشکلات حل شدهاند. سرعت این تغییرات به قدر سریع بود که در نحوه انجام تراکنشها نیز تغییرای انجام شد مانند پول الکترونیکی و بانکداری خانگی و بانکداری مجازی.
3-بر طبق توضیحات بالا بیشترین مشکل در این زمینه از لحاظ عدم وجود شعبه های فیزیکی بانک است و جایگزین شدن آنها با وسایلی مانند تلفن و اینترنت و … مشکلی که در این زمینه وجود دارد برای انتقال اطلاعات است که از طریق فیزیکی صورت نگرفته و امنیت این اطلاعات با روشهای ذکر شده به خطر میافتد.
4-با افزایش خدمات بانکداری و راحتی آنها و رضایت مشتریان، مشتریان بیشتری به خدمات بانکداری الکترونیکی میپیوندند ولی این باعث میشود تا دریافت کارمز از این طریق به حداقل رسد.
5-با افزایش تکنولوژی و آشنایی مشتریان با این زمینه بسیاری راههایی کشف شد که در جهت تقلب در سیستم بانکداری بود. این موضوع دارای سابقه زیادی است و تا کنون حدود هزاران دلار در این زمینه ضرر مالی وارد شده است.
6-در زمینه بانکداری الکترونیک به دلیل استفاده از پلت فرم ها و عدم وجود نیروی فیزیکی دچار مشکلات زیادی در زمینه بانکداری و تقلب هستیم. بیشتر این تقلب ها در حین انتقال پول از یک حساب به حساب دیگر میباشد. برای همین نیاز به روش های احراز هویت داریم تا بتوان جلوی این تقلب ها را گرفت.
7-بیشترین تقلب در زمینه هایی مانند دریافت ایمیل بدون ارسال کننده و فراموشی کارت و انتقال اطلاعات به صورت تلفنی و … اتفاق میافتد. این تقلب ها از روش های موجود تقلب استفاده کرده اند.
8-تقلب های اقتصادی میتوانند با تحلیلی داده ها و استخراج تراکنش های بانکی کشف شوند اما در جهت مخالف.
انواع روشهای پرداخت به استفاده از کارت عبارتند از[4]:
1-پول الکترونیکی:
پول الکترونیکی یک روش پرداخت است که در آن شماره شناسایی خاص با مقدار خاصی از پول همراه است. این روش به عنوان یک جایگزین کارت اعتباری برای تجارت الکترونیک توسعه داده شد. پول نقد الکترونیکی معادل اطلاعاتی از اسکناس و سکه های فیزیکی است. افراد باید پول نقد دیجیتال الکترونیکی را از شرکت صدور الکترونیکی خریداری کنند. پول نقد الکترونیک میتواند مزایای دیگری را مانند ناشناس بودن خریدار، اعتبار جهانی و تقسیم پذیری ارائه دهد.
2-کارتهای پیش پرداخت:
کارتهای پیش پرداخت برای یک فعالیت خاص مانند یک تاجر خاص تولید میشوند و برای معاملات در فروشگاه یا به صورت آنلاین استفاده میشوند. اگر چه در عمل کارتهای پیش پرداخت به عنوان «کارت هدیه» ارائه میشوند که در آن یک کاربر میتواند کالاها یا خدمات را به مقدار پیش بارگذاری شده بر روی کارت انتخاب کند. به علاوه، شرکتها کارتهای پیش پرداخت را به عنوان بخشی از راهبردهای مدیریت ارتباط با مشتری خود در قالب هدایای شرکت یا جبران نارضایتی مشتریان ارائه میدهند. اکثر کارتهای پیش پرداخت فقط برای یک بار استفاده میشوند و بعد از یک دوره زمانی معین حذف میشوند؛ تعدادی از کسب و کارها شروع به استفاده از کارتهای پیش پرداخت بدون تاریخ انقضا و بیش از یک تراکنش در یک دوره زمانی مشخص (به عنوان مثال: در طی یک ماه از زمان استفاده از آن) میکنند. دلیل اینکه کارتهای پیش پرداخت توسط مصرف کنندگان ترجیح داده میشود، سهولت استفاده و راحتی آنها است.
3-کارتهای اعتباری:
کارتهای اعتباری، کارتهای پرداخت پلاستیکی صادر شده برای کاربران برای انجام معاملات آنلاین و آفلاین هستند. کارتهای اعتباری رایجترین فرم پرداخت الکترونیکی هستند. ویزا، که یکی از بزرگترین شرکتهای کارت اعتباری است، اعلام کرد که خرید الکترونیکی در سال جاری به 350 میلیارد دلار رسیده است. کارتهای اعتباری شامل ساختار معاملاتی بسیار پیچیده و ارائه یک محیط امن برای کاربران آن است. در مقایسه با سایر EPS ها، کارتهای اعتباری برای پرداختهای کوچک (به عنوان مثال، پرداخت های کوچکتر از 1 دلار) مناسب نیستند.
4-کارتهای اعتباری دبیت: کارتهای اعتباری دبیت (همچنین به عنوان کارتهای بانکی شناخته می شوند) یک کارت پلاستیکی هستند که به افراد اجازه میدهد پول نقد را از طریق حسابهای بانکی خود و از طریق دستگاههای خودپرداز (ATM) بیرون بیاورند که البته این کار بدون تعامل چهره به چهره در یک بانک صورت میگیرد و میتواند برای پرداخت کالاها و خدمات به صورت آنلاین و آفلاین نیز به کار رود. کارتهای اعتباری توسط بانک (عمومی / خصوصی) و ارائه دهندگان خدمات مالی صادر میشود. بر خلاف کارتهای اعتباری قبل، زمانی که یک فرد با کارت اعتباری پرداخت میکند، این مبلغ به طور خودکار از حساب بانکی وی کسر میشود.
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.