توضیحات
عنوان: مطالعه تاثیر میراگرهای ویسکوالاستیک بر کاهش پاسخ پل های فولادی با در نظر گرفتن اندرکنش خاک و سازه
- چكیده
- فصل اول مقدمه مقدمه
- عوامل کلی مؤثربر میزان آسیب پذیری لرزه ای پل ها
- واژگونی در درزهای انبساط
- پل ها با نشیمنگاه های کوچک و دهانه های ساده
- خسارت وارد برروسازهها
- خسارت وارد بر زیرسازه ها
- ستون ها
- تیرها
- پی ها
- روش های تحلیل دینامیکی لرزه ای پل ها
- روش اجزا مجزا
- مدل یک درجه آزادی (تک مودی)
- سیستم های دارای چندین درجه آزادی
- روش استاتیکی معادل
- تحلیل با استفاده از طیف پاسخ
- تحلیل تاریخچه زمانی
- تحلیل خطی
- تحلیل غیرخطی
- تحلیل و طراحی مبتنی بر کنترل تغییرمکان
- تحلیل اندرکنش خاک سازه با استفاده از مدل فنر و میراگر
- کاربرد مدل های مختلف جرم و فنر متمرکز
- تحلیل اندرکنش خاک سازه با در نظر گیری خاک به صورت تیر برشی
- تحلیل اندرکنش خاکسازه با استفاده از مدل نیمه بی نهایت ارتجاعی خاک
- مدل عناصر محدود برای خاک
- اصول پایه میراگر ویسکوالاستیک و پیشینه تحقیق
- اصول پایه مواد ویسکوالاستیک
- خصوصیات مواد ویسکوالاستیک
- مدل سازی مواد ویسکوالاستیک
- اصول پایه میراگرهای ویسکوالاستیک
- مدول ذخیره برشی و از دست رفته
- کاربردهای عملی
- فصل دوم مروری بر تحقیقات گذشته
- مقدمه
- مطالعات عددی
- جرمیک و همکارانش
- صمدیان و همکارانش
- شین و همکارانش
- تالادر و همکارانش
- دزی و همکارانش
- روویتیز و همکارانش
- مطالعات آزمایشگاهی و ابزار دقیق
- ایوزاکی و همکارانش
- ماکیس و همکارانش
- دزی و همکارانش
- اپراکویس و همکارانش
- پاچائو و همکارانش
- مطالعات میراکر ویسکوالاستیک
- نمونه مدل اجرای شده با میراگرها
- پل Rangilikei
- پل Carletto
- پل Marajuam
- پل Bolu
- پل Banga bandhu
- منابع و مراجع
چكیده
زلزله های اتفاق افتاده در دهه 90 میلادی در آمریکا، ژاپن و ترکیه خرابی های نسبتا زیادی در پلها ایجاد کردند. زلزله نقاط ضعف سازه را شناسایی نموده و بیشترین خسارت را بدانجا وارد میکند که پلها به دلیل درجه نامعینی کم در برابر این حملات آسیب پذیرند. با توجه به انواع خسارتهای پلها در زلزله های گذشته که در بیشتر موارد ناشی از فلسفه طراحی الاستیک است و با توجه به نقش مهم پلها پس از وقوع زلزله در عملیات امداد و نجات، مقاوم سازی این پلها از اهمیت بسیاری برخوردار است.
روشهای معمول مقاوم سازی لرزه ای پلها، افزایش مقاومت یا افزایش ظرفیت جذب انرژی (معرف شکل پذیری) اجزای آن است. این شکل پذیری دربردارنده خسارت بوده، در نتیجه روش طراحی مرسوم از فروپاشی پل جلوگیری می کند، ولی مانع خسارت وارده به پل نمی شود. بنابراین استفاده از وسایل کنترلی نظیر میراگرها که بخش قابل توجهی از انرژی لرزهای را مستهلک می نمایند و به راحتی پس از وقوع زلزله بدون اینکه در باربری ثقلی سازه خللی ایجاد گردد، قابل ترمیم و تعویض می باشند، به عنوان روشی قابل توجه خودنمایی می کند. این روش ها به دلیل مزایایی که دارند، از موثرترین و اقتصادی ترین روشهای بهسازی به شمار می روند
در تحلیل و طراحی پل ها معمولا فرض می گردد که خاک زیر شالوده صلب است و از اثرات اندرکنش خاک-سازه صرف نظر می شود. در این حالت پاسخ سیستم متاثر از خواص دینامیکی سازه بوده و حضور خاک، دخالتی در پاسخ سازه ندارد. بررسی آثار اندرکنش خاک-سازه در رفتار دینامیکی پایه پل، موضوع اصلی این سمینار را در بر می گیرد. برای نیل به این هدف مدل تحلیلی با مددجویی از اصول کار مجازی آثار اندرکنش خاک سازه، بر رفتار پل ها بررسی گردید. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که در نظرگیری اندرکنش خاک-سازه موجب افزایش دوره تناوب سیستم می شود که این افزایش به عوامل مختلفی می گردد.انجام تحقیق
واژههای کلیدی: پل، میراگرهای ویسکوالاستیک، اندرکنش ، خاک
1 فصل اول
مقدمه
مقدمه
امروزه به علت رشد جمعیت شهری ﻭ توسعه صنعت، طراحی ﻭ ﺳﺎخت ﺳﺎزه ﻫﺎی ﺑﺯرگراهی ﺩﺭ كلان شهرها افزایش چشمگیری ﺩﺍشته می ﺑﺎشد. پل ﻫﺎ به عنوان یكی از مهمترین اركان شبكه ﻫﺎی ﺑﺯرگراهی نقش مهمی ﺩﺭ كاهش ﺑﺎر ﺗﺭافیك ﺩﺭ این شهرها ایفا می كنند. بنابراین نگهداری سرویس دهی ﻭ عملكرد پل ﻫﺎی ﺑﺯرگراهی ﺩﺭ هنگام وقوع یك بحران مانند زمین لرزه از اهمیت زیادی برخوردار می ﺑﺎشد ﻭ این زمانی میسر خواهد ﺑﻮد كه رفتار لرزه ای این ﻧﻮع از ﺳﺎزه ﻫﺎی ﺑﺯرگراهی به طور دقیق ﻣﻮرد مطالعه ﻭ كنكاش قرار گیرد. هدف از استفاده میراگرها آن می ﺑﺎشد که انتقال نیروهای زلزله از عرشه به ستون ﻫﺎ کنترل گردیده ، بهگونهای که ﺑﺎعث ﻛﺎهش آسیبپذیری به ﺳﺎزه شود. ﺩﺭگذشته ﻫﺎی نه چندان دور، ﺷﺎهد نمونه ﻫﺎی فراوانی از فروریزی ﻭ یا بروز آسیبهای جدی ﺩﺭ پلهایی ﺑﻮدهایم که حتی ظاهراً برای نیروهای ﻧﺎشی از زلزله طراحی شده ﺑﻮدند. تقریباً ﺩﺭ تمامی زلزلههای ﺑﺯرگ تخریب پلها ﺩﺭ اثر فروریزش ﻭ تخریب پایهها مشاهدهگشته است. تقریباً ﺩﺭ تمامی زلزلههای ﺑﺯرگ، تخریب عرشهی پلها ﺩﺭ اثر فروریزش مشاهده گشته است. آسیب دیدگی پل ﻫﺎ ﺩﺭ زلزله ﺳﺎلهای 1971 ﺳﺎن برناردینو، 1994 ﻧﻮرتریج ﻭ 1995 ﻛﻮبه به همگان ثابت کرد که معیار مقاومت به تنهایی هرگز برای تضامین ایمنی پل ﻫﺎ ﻭ ﻛﺎرکرد مطلوب آنها ﺩﺭ حین زلزله کفایت نمیکند. تابهحال پژوهشات بسیاری ﺑﺎهدف یافتن روشهای منطقی برای محافظت پل ﺩﺭ زلزلههای شدید انجامگشته است.
1.1 عوامل کلی مؤثربر میزان آسیب پذیری لرزه ای پل ها
به طور کلی عوامل مختلفی بر آسیب پذیری لرزه ای پل ها اثرگذار هستند که هریک در ادامه شرح داده شده اند:
1.1.1 واژگونی در درزهای انبساط
درزهای انبساط ایجاد یک نامنظمی سازهای می کنند که می تواند نتیجه مصیبت باری را به همراه داشته باشد. چنین درزهایی عموماً برای کاهش تنشه ای مربوط به تغییر حجم که در طول عمر یک پل و بر اثر تغییرات حرارت بوجود می آیند ایجاد می شوند.این درزها می توانند در یک دهانه یا مشابه حالت پل های با تکیه گاه ساده در تکیه گاه ها ایجاد شوند.
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.