توضیحات
عنوان: برنامهریزی علوم و تکنولوژی وآموزش و توسعه منابع انسانی
- برنامهریزی علوم و تکنولوژی وآموزش و توسعه منابع انسانی
- مدلهای مختلف فرآیند تدوین استراتژی تکنولوژی
- مدل Hax & Majluf
- مدل Porter
- مدل Ford & Saren
- مدل Burgelman و همكاران
- دو رویکرد Positioningو Resource based در تدوین استراتژی تکنولوژی
- تواناییهای تحقیق و توسعه
- تحقیق و توسعه چیست
- ضرورت و اهمیت تحقیق و توسعه در بنگاههای اقتصادی
- عوامل كلان مؤثر بر اثربخشی
- فعالیتهای تحقیق و توسعه
- محصول فعالیتهای تحقیق و توسعه
- نقش اساسی تحقیق و توسعه در یک بنگاه
- سازمان تحقیق و توسعه
- سه وجه عمده تحقیق و توسعه در عدم موفقیت و ناکامی در دستیابی به هدف
- فعالیتهای تحقیق و توسعه در شرکتها و صنایع کوچک
- معیارهای برای سنجش کارایی بخش تحقیق و توسعه
- فرایند آفرینشگری و نوآوری در تحقیق و توسعه
- مراحل فرایند خلاقیت
مدلهای مختلف فرآیند تدوین استراتژی تکنولوژی
مدل Hax & Majluf
برنامهریزی علوم و تکنولوژی وآموزش و توسعه منابع انسانی
این مدل در 1984 برای اولین بار ارائه شد و در سالهای بعد توسط همین افراد مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفت. آنچه در اینجا مورد بحث قرار میگیرد آخرین نسخهای است که در دسترس محقق قرار داشته است. این مدل بر مبنای تحلیل “واحد استراتژیک تکنولوژی” بنا شده است. از نظر این دو محقق واحد استراتژیک تکنولوژی «مجموعه مهارتها و رویههایی است که در محصولات و فرآیندهای بنگاه بکار گرفته میشود». Hax & Majluf باور دارند که برای تدوین استراتژی تکنولوژی بایدSTUها را بر اساس استراتژی شرکت و استراتژی کسب و کار تعیین کرد. از ترکیب بایدSTUها تحلیل محیط بنگاه (فرصتها و تهدیدها) و درون بنگاه (قوتها و ضعفها) استراتژی تکنولوژی فرموله میشود. استراتژی تکنولوژی در این مدل به انتخاب تکنولوژی، زمانبندی معرفی محصول جدید، روش دستیابی به تکنولوژی، استراتژی تکنولوژی افقی (میان کسب و کارهای مختلف)، انتخاب پروژههای دستیابی به تکنولوژی، ارزیابی، تخصیص منابع، کنترل و زیرساخت مدیریتی و سازمانی تکنولوژی مربوط میشود.
مدل Porter
از مهمترین نظرات Porter بحثی است که او در مورد زنجیره، ارزش ارائه داشته است. او این مباحث را از سال 1980 آغاز کرده و در سالهای بعد خود به تکمیل آنها پرداخته است. او در زنجیره ارزش خود، فعالیتهایی را که در یک بنگاه اقتصادی صورت میگیرد به دو دسته اصلی و پشتیبانی تقسیم میکند. فعالیتهای اصلی که در یک بنگاه اقتصادی صورت میگیرد عبارتند از:لجستیک ورودی، عملیات، لجستیک خروجی، بازاریابی و فروش و خدمات پس از فروش. فعالیتهای پشتیبانی که در یک بنگاه صورت میگیرد عبارتند از:تامین زیرساخت (مانند سیستمهای اطلاعاتی)، مدیریت منابع انسانی، توسعه تکنولوژی و تامین و تدارک. وی در بحث توسعه تکنولوژی، استراتژی تکنولوژی را از دید خود تعریف میکند. استراتژی تکنولوژی از دید Porter به انتخاب تکنولوژی، زمانبندی معرفی تکنولوژی جدید و فروش یا نگهداشتن تکنولوژی میپردازد. فرآیند تدوین استراتژی تکنولوژی در مدل Porterاز چند مرحله تشکیل شده که در ادامه آمده است:مرحله اول، شناسایی تکنولوژیها و زیرتکنولوژیهای زنجیره ارزش است. پس از این مرحله باید به شناسایی تکنولوژیهای مشابه در سایر بخشها پرداخت. مرحله سوم شناسایی الگوهای تحولات تکنولوژیک است. پس از این مرحله، تکنولوژیهایی که برای کسب مزیت رقابتی ضروری هستند شناسایی میشوند. مرحله پنجم، ارزیابی توانمندیهای بنگاه و سرمایهگذاریهای مورد نیاز برای توسعه تکنولوژی است و مرحله پایانی، انتخاب تکنولوژیهایی است که موقعیت رقابتی بنگاه را تقویت میکنند.
مدل Ford & Saren
این مدل در سال 1996 ارائه شده است. به نظر این دو محقق، استراتژی تکنولوژی در مورد ایجاد، نگهداری و بهرهبرداری از تکنولوژی سخن میگوید. البته این موارد با فعالیتهای مدیریت تکنولوژی که Gregory آنها را بر میشمرد، همپوشانی زیادی دارد. این فعالیتها عبارتند از:شناسایی، انتخاب، دستیابی، محافظت و بهرهبرداری. در مدلی که Ford & Saren ارائه کردهاند، عناصر استراتژی تکنولوژی را چنین برشمردهاند:دستیابی، مدیریت و بهرهبرداری، که دستیابی میتواند داخلی (R&D) و یا خارجی (خرید تکنولوژی) باشد (شکل ذیل ) . بهرهبرداری نیز میتواند داخلی (استفاده در محصولات و فرآیندهای بنگاه) یا خارجی (فروش لیسانس) باشد.
عناصر استراتژی تکنولوژی از دید Ford
در این مدل، تدوین استراتژی تکنولوژی با”ممیزی تکنولوژی” آغاز میشود و به اخذ تصمیات استراتژی تکنولوژی منجر میشود. برای تدوین استراتژی تکنولوژی در مراحل بعد به این موارد میپردازیم:شناسایی تکنولوژیهایی که موفقیت بنگاه به آنها بستگی، دارد، تقسیم تکنولوژیها به تکنولوژیهای محوری و جانبی ارزیابی تکنولوژیهای موجود در بنگاه در مقایسه با رقبا، و نحوه اطمینان از کسب بالاترین بازگشت سرمایه از سرمایهگذاریهای صورت گرفته در تکنولوژی. همانطور که دیده شد استراتژی تکنولوژی در این روش به نحوه دستیابی، نحوه مدیریت و نحوه بهرهبرداری از تکنولوژی میپردازد.
مدل Burgelman و همكاران
چنانچه در شکل ذیل قابل مشاهده است، در این مدل استراتژی تکنولوژی از شایستگیهای تکنولوژیک بنگاه ناشی میشود. بر همین اساس تجربه ناشی از اجرای استراتژی تکنولوژی بر شایستگیهای تکنولوژیک و نیز استراتژی تکنولوژی آینده اثرگذار است. در واقع در این مدل فرآیند تدوین استراتژی تکنولوژی عملیاتی دورهای است و بازنگری استراتژیهای تدوین شده از ضرورتهای تدوین استراتژی است. از دید این دو محقق، استراتژی تکنولوژی چهار وجه دارد که وجه اول وجه رقابتی آن است. وجه رقابتی به انتخاب تکنولوژی، زمانبندی معرفی، اخذ یا اعطای لیسانس و … میپردازد. این وجه شامل رفتارهایی با تکنولوژی است که بر موقعیت رقابتی بنگاه اثر مستقیم دارند. وجه دوم، وجه زنجیره ارزش است. این که تصمیمات اتخاذ شده چه بخشی از زنجیره ارزش را تحت تاثیر خود قرار میدهد. وجه سوم، وجه تعهد منابع است.
توجه:
- برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
- پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد ش
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.