توضیحات
مدلهاي مختلف فرآيند تدوين استراتژي تکنولوژي
مدل Hax & Majluf
اين مدل در 1984 براي اولين بار ارائه شد و در سالهاي بعد توسط همين افراد مورد بازبيني و اصلاح قرار گرفت. آنچه در اينجا مورد بحث قرار ميگيرد آخرين نسخهاي است که در دسترس محقق قرار داشته است. اين مدل بر مبناي تحليل “واحد استراتژيک تکنولوژي[1]” بنا شده است. از نظر اين دو محقق واحد استراتژيک تکنولوژي «مجموعه مهارتها و رويههايي است که در محصولات و فرآيندهاي بنگاه بکار گرفته ميشود». Hax & Majluf باور دارند که براي تدوين استراتژي تکنولوژي بايدSTUها را بر اساس استراتژي شرکت و استراتژي کسب و کار تعيين کرد. از ترکيب بايدSTUها تحليل محيط بنگاه (فرصتها و تهديدها) و درون بنگاه (قوتها و ضعفها) استراتژي تکنولوژي فرموله ميشود. استراتژي تکنولوژي در اين مدل به انتخاب تکنولوژي، زمانبندي معرفي محصول جديد، روش دستيابي به تکنولوژي، استراتژي تکنولوژي افقي (ميان کسب و کارهاي مختلف)، انتخاب پروژههاي دستيابي به تکنولوژي، ارزيابي، تخصيص منابع، کنترل و زيرساخت مديريتي و سازماني تکنولوژي مربوط ميشود.
مدل Porter
از مهمترين نظرات Porter بحثي است که او در مورد زنجيره، ارزش ارائه داشته است. او اين مباحث را از سال 1980 آغاز کرده و در سالهاي بعد خود به تکميل آنها پرداخته است. او در زنجيره ارزش خود، فعاليتهايي را که در يک بنگاه اقتصادي صورت ميگيرد به دو دسته اصلي و پشتيباني تقسيم ميکند. فعاليتهاي اصلي که در يک بنگاه اقتصادي صورت ميگيرد عبارتند از:لجستيک ورودي، عمليات، لجستيک خروجي، بازاريابي و فروش و خدمات پس از فروش. فعاليتهاي پشتيباني که در يک بنگاه صورت ميگيرد عبارتند از:تامين زيرساخت (مانند سيستمهاي اطلاعاتي)، مديريت منابع انساني، توسعه تکنولوژي و تامين و تدارک[2]. وي در بحث توسعه تکنولوژي، استراتژي تکنولوژي را از ديد خود تعريف ميکند. استراتژي تکنولوژي از ديدPorter به انتخاب تکنولوژي، زمانبندي معرفي تکنولوژي جديد و فروش يا نگهداشتن تکنولوژي ميپردازد. فرآيند تدوين استراتژي تکنولوژي در مدل Porterاز چند مرحله تشکيل شده که در ادامه آمده است:مرحله اول، شناسايي تکنولوژيها و زير تکنولوژيهاي زنجيره ارزش است. پس از اين مرحله بايد به شناسايي تکنولوژيهاي مشابه در ساير بخشها پرداخت. مرحله سوم شناسايي الگوهاي تحولات تکنولوژيک است. پس از اين مرحله، تکنولوژيهايي که براي کسب مزيت رقابتي ضروري هستند شناسايي ميشوند. مرحله پنجم، ارزيابي توانمنديهاي بنگاه و سرمايهگذاريهاي مورد نياز براي توسعه تکنولوژي است و مرحله پاياني، انتخاب تکنولوژيهايي است که موقعيت رقابتي بنگاه را تقويت ميکنند.
[1] Strategic Technology Unit (STU)
[2] Procurement
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.