توضیحات
عنوان: بررس فرآیند حسابداری در بیمارستان ها
- چکیده
- فصل اول : کلیات تحقیق
- مقدمه
- قسمت های مختلف واحد مالی بیمارستان
- شرح ظایف
- ساختار فیزیکی بخش
- وضعیت نیروی انسانی بخش مالی
- شرح وظایف
- تجهیزات بخش
- امورمالی
- شرح وظایف
- پرونده آموزشی
- تابلوهای آموزشی
- فعالیت های آموزشی جهت دانشجویان سایر رشته ها
- واحد رسیدگی
- معرفی واحد
- شرح وظایف
- واحد بودجه و اعتبارات و شرح وظایف آن
- واحد درآمد و شرح وظایف آن
- واحد امین اموال و شرح وظایف آن
- واحد انبار دارویی و شرح وظایف آن
- واحد کارپردازی و شرح وظایف آن
- واحد انبار و شرح وظایف انباردار
- معرفی واحد حقوق و دستمزد
- واحد حسابداری تعهدی
- معرفی واحد
- شرح وظایف
- واحد حسابداری عملیاتی و در آمد
- واحد صدور چک دریافت و پرداخت و شرح وظایف آن
- واحد صدور سند
- واحد امور قراردادها
- الف قراردادهای درمانی
- ب: قراردادهای غیر بیمه ای
- واحد ترخیص
- واحد بایگانی اسناد مالی
- واحد حقوق پزشکان
- واحد دریافت و پرداخت بیماران سرپایی
- صندوق پزشکان
- فصل دوم : حسابداری در بیمارستان ها
- حسابداری در بیمارستانها
- سیستم ترخیص و هزینه یابی بیمار
- اهداف سازمان و سیستم
- وظایف اصلی سیستم
- امور حسابداری
- روال مراجعه بیماران
- شرح مختصری از فرآیند تولیدی یا خدماتی
- نمونه وظایف و مسئولیتها
- کارانه (نظام نوین اداره امور بیمارستانها )
- محل تامین اعتبارات اسناد : اعتبارات درامد های درمانی بیمارستان /شبکه
- مدارک ضمیمه تایید کنندگان ملاحضات
- گردش کار
- ردیف موارد کنترلی
- نرم افزار حسابداری بیمارستان
- سیستم پذیرش سرپایی اورژانس
- صندوق
- ترخیص
- سیستم جامع امور قراردادها
- سیستم
- سیستم جامع مدارك پزشكی تحت ویندوز
- سیستم اطلاع رسانی مالی پزشكان
- سیستم گزارشگیری مدیریت
- واحد ذیحسابی شبکه بهداشت و درمان
- الف ) ذیحسابی شبکه بهداشت
- ب) ذیحسابی مرکز فوریتهای پزشکی ( بیمارستان )
- شرح وظایف رئیس اداره حسابداری بیمارستان :
- فصل سوم : حسابداری تعهدی و درامدها در بیمارستان
- مقدمه
- حسابداری تعهدی بیمارستان
- ثبت های مالی حسابداری تعهدی مرتبط با درامدها در واحدهای تابعه
- حسابداری درآمدهای بیمارستان
- طبقه بندی درامد ها در بیمارستان
- اجزای تشکیل دهنده درآمد در بیمارستان
- صدور اسناد حسابداری درآمد بستری به شرح ذیل است
- تعدیل درآمد در واحد اسناد پزشکی (خودکسوری )
- تعدیل درآمد توسط سازمان های بیمه گر
- گزارشگری درآمدها
- تفکیک مراکز هزینه
- فصل چهارم : حسابداری هزینه ها در بیمارستان
- مقدمه
- حسابداری انجام هزینه های بیمارستان
- فصل پنجم : حسابداری حقوق مزایا در بیمارستان
- حقوق قابل پرداخت به پرسنل رسمی
- حقوق قابل پرداخت به پرسنل پیمانی و طرحی
- نحوه محاسبه کسورات بیمه خدمات درمانی
- تبعه دو درجه دو بیمه خدمات درمانی
- بیمه عمر
- بیمه تکمیلی
- نحوه محاسبه مالیات
- نحوه محاسبه اضافه کار
- نحوه محاسبه پاداش
- نحوه محاسبه کارانه
- فرمول محاسبه کارانه
حسابداری یک سیستم است که در آن فرآیند جمع آوری، طبقه بندی، ثبت، خالصه کردن اطلاعات و تهیه گزارشهای مالی و صورتهای حسابداری در شکل ها و مدلهای خاص انجام می گیرد. تا افراد ذی نفع درون سازمانی مثل مدیران سازمان و یا بدون سازمانی مثل بانک ها، مجمع عمومی سازمان مورد نظر و یا مقامات مالیاتی بتوانند از این اطلاعات استفاده کنند. حسابداری بعنوان یک نظام پردازش اطلاعات، داده های خام مالی را دریافت نموده آنها را به نظم در می آورد. حسابداری به منظور جوابگویی به نیازهای انسان به وجود آمده است. به همین دلیل با گذشت زمان و به موازات گسترش فعالیتهای اقتصادی و افزایش پیچیدگی آن هدفها و روشهای حسابداری برای جوابگویی به نیازهای اطلاعاتی توسعه یافته است. در این تحقیق سعی بر آن شده است تا با بیان توضیحاتی کلی درباره حسابداری بیمارستان، محیط مالی و حقوق و دستمزد آن آشنایی درباره حسابداری بیمارستان حاصل شود. این پژوهش یک تحقیق تحلیلی – توصیفی بوده و سعی شده است توضیحاتی درباره بیمارستان ونظام پرداخت در آن و همچنین بررسی کلی سیستم حسابداری بیمارستان بیان شود.
فصل اول : کلیات تحقیق
مقدمه
در تمام سازمان های دولتی که بیمارستان نیز یکی از آن ها است، هزینه های ابتدایی از درآمدهایی که به صورت اختصاصی حاصل شده اند تأمین می شود و پس از آن هزینه های مورد نیاز را شناسایی می کنند و با اسناد و مدارک موجود به دانشگاه علوم پزشکی تحویل می دهند و از آن جا درخواست اعتبار می کنند. البته دانشگاه مبلغی اعتبار و وجه نقد را در اختیار بیمارستان می گذارد که اصطلاحا به آن بودجه می گویند. در بعضی مواقع بیمارستان هزینه ای را متحمل می شود که باعث می شود برای ان بدهی ایجاد شود و برای پرداخت بدهی خود از دانشگاه درخواست وجه می نماید. پس از اینکه اعتبار تمام هزینه ها تأمین شد، اسناد آن باید توسط رئیس بخش حسابداری و رئیس بیمارستان مورد تأیید قرار گیرد. پس از به تأیید رسیدن اسناد بخشی به نام دفتر داری وظیفه دارد که این هزینه هایی که بیمارستان متحمل شده را در دفاتر معینی ثبت نماید. حسابداری در بیمارستان وظایف زیادی بر عهده دارد که می توان به تنظیم سیستم حقوق و دستمزد کارکنان و پرسنل، حساب و کتاب درآمدهایی که به صورت اختصاصی حاصل می شود، حساب کردن طرح کارانه ی پزشکان، ثبت و وارد کردن هزینه ها در اسناد مخصوص هزینه و… نام برد.
بخش دیگری در بیمارستان به نام بخش ترخیص وجود دارد که با بخش حسابداری در ارتباط است. در این بخش کارهای مربوط به ترخیص بیمار انجام می شود و پروندهایی تشکیل می شود که در آن اطلاعاتی از قبیل مشخصات بیمار و بیماری که به آن مبتلا بوده، هزینه بیمارستان، تعداد روزهای بستری شده در بیمارستان و نوع خدماتی که به بیمار ارائه شده و… وجود دارد.
بخش ترخیص بعد از تکمیل کردن این پرونده آن را در اختیار حسابداری قرار می دهد.
قسمت های مختلف واحد مالی بیمارستان
- گزارش مالی
- رسیدگی به پروند ه های بیماران
- کد گذاری
- ترخیص
- پاسخگویی به ارباب رجوع
- تعرفه گذاری
- بررسی کسورات
شرح ظایف:
- طراحی ، توسعه ، استقرار و بروز آوری سیستم توسعه درآمد و بیمه گری بیمارستان و جمع آوری ، مطالعه طبقه بندی و نگهداری کلیه قوانین و مقررات ، دستورالعم ل ها، آیین نامه ها و بخش نامه های مرتبط با تعرفه خدمات بیمارستانی ، ضریب K و تعرفه سازمان های بیمه گر
- طراحی ، توسعه و استقرار و بروز آوری سیستم ترخیص بیماران
- انجام فعالیت ها ، پیگیری و رایزنی های لازم و ایجاد ارتباطات و تعاملات مناسب با سازمان ها و ارگان های مربوطه
- جمع آوری ، مطالعه و نگهداری کلیه تفاهم نامه ها و قراردادهای فیمابین بیمارستان و سازمان های بیمه گر
- انجام کلیه اقدامات و پیگیری های لازم به منظور اعمال آخرین وضعیت تعرفه های خدمات بیمارستانی و تعرفه های سازمان های بیمه گر در محاسبه هزینه های خدمات ارائه شده توسط بیمارستان ائم از خدمات سرپایی ، بستری و پاراکلینیکی – کنترل و تکمیل اسناد مالی مورد نیاز سازمان های بیمه گر با توجه به نوع بیمه بیمار
- ارسال اسناد تکمیل شده برای نمایندگان سازمان های بیمه گر مستقر در بیمارستان وانجام کلیه پیگیری های لازم برای دفاع از اسناد و رفع نواقص احتمالی و اخذ تأیید نمایندگان مذکور
- مکاتبه با سازمان های بیمه گر و ارسال گزارش خدمات به پیوست اسناد و مدارک مرتبط و انجام کلیه پیگیری های لازم به منظور اخذ تأیید نهایی اسناد و واریز مبلغ هزینه در وجه بیمارستان
- انجام سایر فعالیت ها و اقدامات لازم مرتبط با توسعه درآمد های بیمارستان و پیگیری مربوط به امور بیمه ای در بیمارستان
- اجرا، هدایت و راهبری سیستم ترخیص بیماران
- انجام هماهنگی ها، برنامه ریزی ها و اقدامات لازم جهت تسویه حساب با خانواده بیماران فوت شده و صدور مجوز تحویل جسد
- بررسی و پیگیری سریع و به موقع به گزارشات رسیده از واحد پاسخگویی به شکایات در خصوص شکایات مشتریان از عملکرد ، خدمات پرسنل زیر مجموعه و…
- طر احی ، توسعه ، ایجاد و بروز آوری پایگاه های داده و بانک های اطلاعاتی لازم جهت ثبت و ضبط اطلاعات پایه و تفصیلی مورد نیاز و اطلاعات به وجود آمده و تجربیات کسب شده در طول انجام فعالیت های واحد سازمانی به منظور اجرای هر چه مؤثر تر و کارآمد تر وظایف واحد
- انجام سایر وظایف و امور محوله بنا به شرایط و اقتضائات مختلف سازمانی و محیطی بیمارستان
ساختار فیزیکی بخش
این واحد شامل سه بخش مجزا شامل بخش حسابداری ،بخش ترخیص و بیمه و صندوق می باشد.
وضعیت نیروی انسانی بخش مالی
رئیس حسابداری
کارکنان
شرح وظایف : به طور کلی شرح وظایف حسابداری دارای 4 مرحله میباشد:
- ثبت فعالیت های مالی
- طبقه بندی اقالم ثبت شده
- تلخیص اقالم
- تفسیر نتایج حاصله از بررسی اقالم خالصه شده
- کنترل روزانه صفر صندوق ها و واریز وجه آن به حساب غیر قابل برداشت دانشگاه
- کنترل درآمد های ارسالی به بیمه های طرف قرارداد و کنترل کسورات بیمارستانی
تجهیزات بخش : تجهیزات کامپیوتر –پرینتر-دستگاه فتوکپی-پول شمار-گاو صندوق
امورمالی
امور مالی بیمارستان با زیرمجموعه های ترخیص، صندوق، انبار و اموال (انبارمرکزی، انبار اموال، انبار تجهیزات پزشکی)، حقوق و دستمزد پرسنل، حقوق پزشکان، صدور سند، صدور چک(دریافت و پرداخت)، واحد رسیدگی، واحد امور قراردادها، واحد حسابداری عملیاتی، واحد بودجه و گزارشات، واحد بایگانی مدارک مالی، واحد صندوق پزشکان، مشغول خدمت رسانی به هموطنان گرامی می باشد.
شرح وظایف:
الف: برنامه ریزی، هدایت، هماهنگی و کنترل فعالیتهای مالی در چهارچوب استانداردهای حسابداری و حسابرسی و همچنین مقررات و قوانین موجود در آیین نامه و دستور العملهای مصوب امور مالی
ب : تهیه صورت های مالی سالیانه
ج: تهیه و تنظیم بودجه سالیانه
د: ایجاد هماهنگی و نظارت بر پرسنل امور مالی برای انجام کلیه امور محوله واحد های زیر مجموعه
پرونده آموزشی
هر پرسنل در بخش دارای پرونده آموزشی ( کاغذی و الکترونیکی ) می باشد و موظف به تکمیل شناسنامه آموزشی خود هستند
- تابلوی آموزش بیماران : آموزش لازم در خصوص نحوه استفاده از کارتخوان ها و انجام کار های مالی بیماران نصب شده.
- تابلوی آموزش پرسنل : که مطالب روز جهت استفاده پرسنل در مورد امور مختلف موجود در بخش در آن نصب شده است .
- تابلوی اعلانات : بخشنامه ها و دستورالعمل ها در تابلو اعلانات نصب میگردد و همچنین اخبار روز به صورت پیام کوتاه ارسال میگردد.
- تابلوی منشور حقوق پرسنل و بیمار : تابلوی شکایات و حفاظت از پرسنل و منشور حقوق بیما همراه با جزییات در بخش نصب شده است.
- تابلوی رسالت و برنامه استراتژیک بیمارستان : تابلوی رسالت بیمارستان براساس برنامه استراتژیک در این واحد نصب شده است.
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.