توضیحات
عنوان: بررسی رابطه بین مهارتهای مدیران و توانمند سازی کارکنان
- فصل اول کلیات تحقیق
- مقدمه
- بیان مساله
- اهمیت و ضرورت تحقیق
- هدف یا هدفهای کلی تحقیق
- سوالات تحقیق
- فرضیات تحقیق
- محدوده تحقیق
- محدوده موضوعی تحقیق
- محدوده مکانی تحقیق
- محدوده زمانی تحقیق
- تعریف واژهها:
- فصل دوم ادبیات و پیشینه تحقیق
- مقدمه
- مهارت های مدیریت
- مهارتهای مدیریت
- وظایف مدیریت و مهارتهای مورد نیاز
- مهارتهای سه گانه مدیران
- ارزش نسبی مهارتها
- توانمندسازی
- تعریف توانمندسازی
- مفاهیم توانمند سازی
- توانمند سازی به مثابه یک عنصر ارتباطی
- توانمند سازی به مثابه یک مفهوم انگیزشی
- توانمند سازی و قدرت
- توانمند سازی و غنی سازی شغل
- توانمند سازی مدیران
- عوامل موثر در فرایند توانمندسازی مدیران
- دلایل توانمندسازی مدیران
- موانع موجود در سازمانها جهت اجرای توانمندسازی
- اقدامات لازم مدیران برای ایجاد فضای توانمند سازی
- ویژگی مدیران توانمند
- اهمیت توانمندسازی مدیران
- رمز توانمند سازی مدیران
- نقش مدیران در استقرار مدیریت مشارکتی
- تعریف فرایند تصمیم گیری
- نقش مدیران در آموزش کارکنان
- نقش مدیران در انگیزش کارکنان
- مدیریت مبتنی بر هدف (MBO)
- بررسی نقش مدیران در توانمندسازی کارکنان
- رویکردهای توانمند سازی
- رویکرد مکانیکی
- رویکرد ارگانیکی
- ابعاد توانمند سازی روان شناختی
- احساس شایستگی
- احساس خود مختاری
- احساس مؤثر بودن
- احساس معنی دار بودن
- احساس اعتماد
- مدلهای توانمندسازی
- مدل توماس و ولتهوس
- مدل اسپریتزر
- مدل توانمندسازی یاهیا ملهم
- تعارف و مفاهیم عملکرد
- اجزاء اصلی و مراحل اجرای مدیریت عملکرد
- مفاهیم کلیدی عملکرد
- سیستمهای ارزیابی عملکرد
- تاریخچهی ارزیابی عملکرد
- دلایل و ضرورت یادگیری و انجام ارزیابی عملكرد
- اهمیت ارزیابی عملکرد
- رویکردهای موجود در سنجش عملکرد
- رویکردهای تکبعدی سنجش عملکرد
- حسابداری منابع انسانی
- ارزش افزوده اقتصادی
- مدل هزینهیابی بر مبنای فعالیت
- سرمایه فکری
- رویکردهای چند بعدی سنجش عملکرد
- مدلهای ارزیابی عملكرد
- مدل تعالی سازمانی
- فلسفهی ارزیابی عملکرد
- حوزههای ارزیابی عملکرد
- ویژگی های نظام ارزیابی عملکرد کارآمد
- محورها، شاخصها و استانداردها در نظام ارزیابی عملکرد سازمان
- مزایای ارزیابی عملکرد سازمان
- محدودیتهای ارزیابی عملکرد سازمان
- عوامل اساسی موفقیت در اجرای سیستم ارزیابی عملکرد
- پیشینه تحقیق
- پیشینه داخلی
- پیشینه خارجی
- فصل سوم (روش تحقیق)
- مقدمه
- نوع و روش پژوهش
- فرآیند انجام پژوهش
- جامعه آماری و نمونه آماری
- جامعه آماری
- حجم نمونه و روش نمونه گیری
- روشهای جمع آوری اطلاعات
- – روش کتابخانه ای
- – جستجو از طریق منابع الکترونیک
- – مطالعه میدانی
- روایی و پایایی پرسشنامه ها
- روایی
- پایایی پرسشنامه ها
- آزمون قابلیت اعتماد پرسش نامه مورد استفاده در تحقیق
- روش تجزیه و تحلیل دادهها
- منابع
- Abstract
چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین مهارتهای مدیریتی و توانمند سازی کارکنان با عملکرد شغلی آنان در ستاد سازمان امور مالیاتی کشور است. متغیر های این تحقیق شامل مهارتهای مدیریتی ، توانمند سازی کارکنان و عملکرد شغلی می باشد.در این تحقیق از روش توصیفی پیمایشی برای بررسی فرضیات و پاسخگویی به سوالات تحقیق استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق شامل مدیریان معاونین و کارکنان ستاد سازمان امور مالیاتی کشور می باشد. حجم نمونه آماری این تحقیق 201 است. این تحقیق در ستاد سازمان امور مالیاتی کشور انجام گرفته است.برای جمع آوری داده های مورد نیاز در این تحقیق از پرسشنامه مهارتهای مدیریتی ، توانمند سازی کارکنان و عملکرد شغلی استفاده شده است.در این تحقیق از آزمون آماری پیرسون استفاده شده است.جهت تحلیل داده های جمع آوری شده و بررسی فرضیات تحقیق از نرم افزار SPSS استفاده شده است. یافته های این تحقیق نشان داد که بین مهارتهای مدیریتی و توانمند سازی کارکنان با عملکرد شغلی آنان در ستاد سازمان امور مالیاتی کشور است.
کلمات کلیدی : مهارتهای مدیریتی ، توانمند سازی ، عملکرد شغلی
فصل اول
1-1-مقدمه:
سازمان پدیدهای اجتماعی است که به طور آگاهانه هماهنگ شده و دارای حدود و مرزهایی نسبتاً مشخص می باشد و برای تحقق هدف، یا اهدافی، براساس یک سلسله اصول دائمی فعالیت می کند. یك سازمان مجموعهای از افراد میباشد كه برای رسیدن به اهدافی گردهم میآیند (دراکر , 1998 ). در جهان رقابتی امروز، مهمترین و حیاتی ترین دارایی هر سازمان، منابع انسانی میباشد و از این رو مهمترین ابزار برای ایجاد تحول در هر سازمان، توانمندسازی نیروی انسانی است توانمندسازی كاركنان، محوریترین تلاش مدیران در نوآفرینی، تمركز زدایی و حذف دیوانسالاری در سازمان هاست توانمند كردن افراد موجب می شود تا مدیران و سازمان سریعتر و بدون اتلاف منابع به اهداف خود نائل شوند توانمندسازی موجب می شود كه مدیران كاركنان، سازمان و شغل را از آن خود بدانند و از كار كردن در آن به خود ببالند. طراحی مناسب سازمان و مشاغل، شیوه ها یی كه مسئولیت پذیری كاركنان را به صورت فردی و گروهی افزایش میدهد و كارگاههای آموزشی برای تقویت شایستگی و اعتماد به نفس در كاركنان، سبب خواهند شد كه از افراد سازمانی، انسانهای توانمندی ساخته شود كه درخدمت اهداف عالیه سازمان قرار دارند. در حال حاضر درگیر ساختن نیروی انسانی در فرایند مدیریت با هدف دستیابی به عملكرد سازمانی بالاتر و ایجاد مزیت رقابتی برای سازمانها الزامی شده است از این رو توانمند سازی مدیران و كاركنان امری اجتناب ناپذیر می باشد . توانمندسازی علاوه بر ایجاد احساس تعهد درونی نسبت به سازمان ، موجب بهبود مستمر عملكرد و ارتقای بازده می شود ( بلانچارد, 1384 ). در این فصل در ابتدا به صورت خلاصه مقدمه ایی بر تحقیق بیان می شود و سپس به صورت خلاصه به بیان مساله تحقیق پرداخته می شود. در بخش اهمیت تحقیق به ضرورت و اهمیت تحقیق پرداخته خواهد شد. در مرحله بعدی اهداف، فرضیات و سوالات تحقیق ارائه می شوند. سپس متغیر های تحقیق معرفی و ابعاد متغیر ها معرفی می شوند. مساله اصلی که در این تحقیق به دنبال بررسی آن هستیم، بررسی رابطه بین مهارتهای مدیریتی و توانمند سازی مدیران با عملکرد شغلی آنان در ستاد سازمان امور مالیاتی کشور می باشد.
1-2-بیان مساله:
در دنیای پر رقابت كنونی، بهره وری به عنوان یك فلسفه و دیدگاه مبتنی بر استراتژی بهبود، مهمترین هدف هر سازمانی را تشكیل می دهد و می تواند همچون زنجیره ای فعالیت های كلیه بخش های جامعه را در برگیرد(طاهری ، 1999) به طوری كه رسالت مدیریت و هدف اصلی مدیران هر سازمان استفاده موثر و بهینه از منابع و امكانات گوناگون چون نیروی كار ، سرمایه ، مواد ، انرژی و اطلاعات می باشد(ادیبان، وزیری، منصوری ، 2010) این امر سبب شده است ك دركلیه كشورها بهره وری و استفاده صحیح و هر چه بهتر ومناسبتر از مجموع عوامل تولید (اعم از كالا وخدمات ) به اولویتی ملی تبدیل شود و همه جوامع به این باور برسند كه تداوم حیات هر جامعه بدون توجه به موضوع بهره وری ممكن نیست(معصومی و پویان ، 2009).كارآیی و اثربخشی عملكرد مدیران، مستلزم استفاده از مهارتهای مدیریتی است. مهارت (Skill)، عبارت از توانایی تبدیل دانش به كنش بهطوری است كه به یك عملكرد مطلوب منجر شود. (رابرت كاتز ،1995) مهارتهای مورد نیاز مدیران را به فنّی، انسانی و ادراكی طبقهبندی كرده است. مهارت به تواناییهای قابل پرورش شخص كه در عملكرد و ایفای وظایف منعكس میشود، اشاره میكند. بنابراین منظور از مهارت، توانایی بهكار بردن مؤثر دانش و تجربه شخص است. ضابطه اصلی مهارت، اقدام و عمل مؤثر در شرایط متغیر است (علاقه بند, 1386, ص. 25).مهارت ادراكی ؛ مهارت ادراكی (مفهومی) یعنی، توانایی ذهنی برای درك و تجزیه و تحلیل پیچیدگیهای سازمان و فهم همه عناصر و اجزای تشكیل دهندهی كار و فعالیت سازمانی بهصورت یك كل واحد (سیستم) است. مهارت فنی ؛ مهارت فنّی عبارت از توانایی مدیر در كاربرد دانش تخصصی یا تخصصهای ویژه است (رابینز, 1384, ص. 9). مهارتهای تخصصی از راه آموزش رسمی، كارورزی و تجربه بهدست میآیند. ویژگی بارز مهارت فنّی آن است كه به بالاترین درجه شایستگی و خبرگی در آن میتوان دست یافت؛ زیرا این نوع مهارت، ماهیّتا دقیق، مشخص، دارای ضوابط عینی و قابل اندازهگیری است. بنابراین كنترل و ارزشیابی آن، هم در طی فرایند آموزش و هم در مرحله كاربرد، آسان است (علاقه بند, 1386, ص. 25). مهارت انسانی؛ مهارت انسانی بهمعنی توانایی در كاركردن، درك نمودن و ایجاد انگیزش در فرد یا گروه است (رابینز, 1384, ص. 10) این مهارت، در نقطه مقابل مهارت فنّی قرار دارد. در مهارت فنّی كار كردن با اشیا و وسایل مطرح است؛ ولی در مهارت انسانی، كاركردن با مردم مد نظر است.
از طرفی تغییر در شرایط سازمان های عصر حاضر، منجر به تغییر در نگرش آنها به نیروی انسانی شده است. در این شرایط كاركنان سازمان ابزار موفقیت مدیر نیستند و به عنوان سرمایه های سازمان، به گردانندگان اصلی جریان كار و شركای سازمان تبدیل شده اند. بنابراین، داشتن صرف مهارتهای رهبری برای مدیران كافی نیست و كاركنان نیز به آموزش روشهای خود راهبری نیازمند هستند. برای دستیابی به این ویژگی ها سازمان باید مهم ترین منبع و عامل رقابتی خود، یعنی نیروی انسانی را توانمند نماید. ویژگی های فردی مانند اعتماد به نفس، خلاقیت، نوآوری، مثبت اندیشی، در جهت چیرگی بر مشكلات از اهمیت خاصی برخوردارند. دستیابی به چنین اهدافی نیازمند به كارگیری راهكارهای مناسب و علمی مرتبط با آن است (سید جوادین و همکاران، 1392 :79).
توانمندسازی یكی از مهم ترین راهكارها برای ایجاد این ویژگی ها در افراد بوده و عامل انگیزشی جدید در محیط كاری پویاست (گرسو و درازین ، 2007: 409). در واقع، توانمند سازی به عنوان شیوه نوین ایجاد انگیزش به یكی از داغ ترین مباحث روز مدیریت مبدل شده است. وجود تغییرات سریع، پیشرفت های تكنولوژیك و رقابت های آشكار و پنهان در دنیا، مسئله توانمندسازی را بیش از پیش آشكار ساخته است (ضیائی و همکاران، 1387: 70). به اعتقاد وتن و کمرون (1998) « توانمند سازی به معنی فراهم کردن امکانات برای کارکنان می باشد تا وظایف محوله را به خوبی انجام دهند. مدیرانی که می خواهند کارکنان را توانمند سازند باید کنترل ها، محدودیت ها و موانع را کنار گذارند و در مقابل انگیزه بدهند و رفتارهای آنان را تشویق نمایند» (عبدالهی و حیدری، 1388: 114).
امروزه از کارکنان انتظار می رود که دست به ابتکار بزنند و مسئولیت اداره محل کارشان را بپذیرند. کارکنان کنونی نیازمند هستند که توانمند باشند تا نقش خود را ایفا کنند. توانمندسازی و دادن آزادی عمل به کارکنان، یکی از راهبردهای اساسی افزایش عملکرد و تأمین بقاء در سازمانهای امروزی می باشد، اما متأسفانه تعداد مدیران و گروه هایی که راه و رسم ایجاد فرهنگ توانمندسازی را بدانند اندک است (گمینیان، 1382: 113). از آنجا که مدیران ماهر و توانمند، سرمایه بزرگی برای سازمان محسوب می شوند، دارا بودن مهارتهای مدیریتی و توانمند در سازمانها به ویژه ستاد سازمان امور مالیاتی کشور از اهمیت بیشتری برخوردار است که میتواند بر عملکرد شغلی آنها تاثیر بگذارد. با توجه به اهمیت دو مقوله مهارتهای مدیریتی و توانمند سازی و رابطه آن با عملکرد در این تحقیق محقق بر آن است که تا رابطه بین مهارتهای مدیریتی و توانمند سازی مدیران با عملکرد شغلی آنان مورد مطالعه قرارگرفت که این تحقیق به صورت موردی در ستاد سازمان امور مالیاتی کشور انجام می شود
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.