توضیحات
عنوان: بررسی تاثیر خشونت رفتاری والدین بر رفتار فرزندان
- چکیده
- فصل اول کلیات تحقیق
- مقدمه
- بیان مسئله
- اهمیت و ضرورت تحقیق
- اهداف پژوهش
- هدف کلی
- هدف جزئی
- هدف جزئی
- هدف جزئی
- هدف کاربردی
- فرضیه
- فرضیه اصلی
- فرضیه فرعی
- متغیر ها
- تعاریف عملیاتی
- فصل دوم ادبیات و پیشینه تحقیق
- پیشینه تحقیق
- شرایط عاطفی و امنیت محیط خانواده
- شرایط اجتماعی و اقتصادی
- تحصیلات و سطح فرهنگ خانواده
- تعداد اعضای خانواده
- اشتغال كودكان
- ارتباط بین اولیا ومربیان
- خانواده
- حالات خانواده
- علل تاثیر خانواده
- میزان بروز این مشکل
- فصل سوم روش شناسی تحقیق.
- جامعه آماری
- طرح انجام کار
- ملاحظات اخلاقی
- فرضیه اصلی
- فرضیه فرعی
- فصل چهارم تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش
- جدول – توزیع فراوانی مربوط به موقعیت تحصیلی آزمودنیها
- جدول – توزیع فراوانی مربوط به سطح تحصیلات والدین آزمودنیها
- جدول – توزیع فراوانی مربوط به ترتیب تولد آزمودنیها
- جدول – توزیع فراوانی مربوط به تعداد فرزندان در خانواده آزمودنیها
- جدول – توزیع فراوانی مربوط به نمرات خانواده كل دربین آزمودنیها
- جدول – توزیع فراوانی مربوط به نمرات خانواده پنهان دربین آزمودنیها
- جدول – توزیع فراوانی مربوط به نمرات خانواده آشكار دربین آزمودنیها
- جدول – توزیع فراوانی مربوط به نمره تراز شده معادل نمرات خام خانواده
- جدول – توزیع فراوانی مربوط به درجه خانواده در بین آزمودنیها
- جدول – توزیع فراوانی مربوط به نمرات كل آزمون افت تحصیلی درآزمودنیها
- جدول – توزیع فراوانی مربوط به نمرات عامل اعتقادی در آزمون افت تحصیلی
- جدول – توزیع فراوانی مربوط به نمرات عامل عاطفی در آزمون افت تحصیلی
- جدول – توزیع فراوانی مربوط به نمرات عامل پیامدی در آزمون افت تحصیلی
- جدول – توزیع فراوانی مربوط به نمرات عامل مناسكی در آزمون افت تحصیلی
- جدول – اطلاعات آماری مربوط به نمرات آزمون افت تحصیلی
- جدول- ضریب همبستگی محاسبه شده بین متغیرهای مورد مطالعه
- نمودار – هیستوگرام مربوط به نمرات خانواده كل در بین آزمودنیها
- نمودار – هیستوگرام مربوط به نمرات نقش خانواده
- نمودار – هیستوگرام مربوط به نمرات مشکلات خانواده
- نمودار – هیستوگرام مربوط به نمره كل در آزمون افت تحصیلی
- نمودار – هیستوگرام مربوط به نمره عامل افت تحصیلی
- نمودار – هیستوگرام مربوط به نمره عامل عاطفی در افت تحصیلی
- نمودار – هیستوگرام مربوط به نمره عامل پیامدی در افت تحصیلی
- نمودار – هیستوگرام مربوط به نمره عامل مناسكی در افت تحصیلی
- نمودار- مقایسه میانگین نمرات آزمون افت تحصیلی در بین دانش آموزان سه كلاس
- نمودار- مقایسه میانگین نمرات آزمون خانواده در بین دانش آموزان سه كلاس
- نمودار – همبستگی بین دو متغیر خانواده و افت تحصیلی
- فصل پنجم بحث و نتیجه گیری
- بحث و نتیجه گیری
- نتیجه گیری کلی
- پیشنهادات
- محدودیت ها
- منابع
- منابع لاتین
- پیوست
- پرسشنامه
- پاسخنامه
چکیده
موضوع رفتار تحصیلی و رابطه آن با میزان خشونت در روابط والدین و مشکلات موجود در خانواده ها از مدت ها پیش مطرح بوده است . در این تحقیق می خواهیم میزان رابطه خشونت در روابط والدین با رفتار تحصیلی را در فرزندان آنان در شهرستان قزوین بررسی نمائیم ، نمونه آماری در حدود 46 نفر از دانش آموزان دختر و پسر واقع دردبیرستان های ناحیه 1 شهر قزوین می باشند و به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند و نیز از آزمون خود ساخته برای سنجش افت تحصیلی و نقش خانواده استفاده شده است. داده های پژوهش به کمک آزمون ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج این تحقیق نشان خواهد داد میزان خشونت در روابط والدین با افت تحصیلی فرزاندان آنها رابطه معنی داری خواهد داشت یا خیر .
مقدمه:
خشونت یک رفتار دفاعی آموختنی است که در کودک برای مقابله با خطر یا تهدید بروز می کند. این رفتار دفاعی برای کودک امکان مقابله با خطر یا فرار از خطر را به وجود می آورد. خشونت زاییده دنیای مدرن و صنعتی امروز نیست ودر تمام اعصار وجود داشته است ولی ممکن است تظاهرات آن در بین کودکان از دورهای به دوره دیگر و یا از جامعهای به جامعه دیگر متفاوت باشد. پسرها نیز پرخاشگرتر از دخترها هستند. پسرها معمولا بیش از دخترها خشونت بدنی و لفظی دارند، به خصوص وقتی که به آنان حمله میشود یا کسی مزاحم کارهایشان میشود، تلافی میکنند.
زمانی كه خانواده به عنوان پایه اساسی یك جامعه مطرح می شود و ادعا بر این است كه فرد در این نهاد، احساس امنیت و آرامش می كند، وجود خشونت باعث از میان رفتن همه این پیش زمینه ها می شود.جامعه شناسان معتقدند “خشونت در خانواده” تعریف مشخصی ندارد و تنها موارد ضرب و جرح را جزو خشونت می دانند. در صورتی كه بسیاری از خشونت ها با اینكه فیزیكی نیستند از لحاظ روانی مخرب و خرد كننده اند. به طوری كه در تحقیقی عنوان شده است كه بیشترین مورد همسر آزاری، آزار روحی و روانی، ضرب و شتم و برخورد فیزیكی است و بیش از 60 درصد زنان كم محلی و بیش از 30 در صد نیز از تحقیر و سرزنش یاد كرده اند. ( حمیدی ، 1386 : ص19 )
شاید بارزترین نشانه های وقوع خشونت در یك خانواده نسبت به كودكان باشد. هر چند، خشونت بحثی است كه باید آن را با فرهنگ و آداب و رسوم هر جامعه سنجید، اما نباید فراموش كرد رفتارهای خشونت آمیز به ظاهر ملایم نسبت به كودكان مثل پس گردنی یا پشت دست زدن، می تواند بر اثر زمان به موارد خشن تر تبدیل شود.خشونت نسبت به كودكان، در میان همه اقشار اجتماعی دیده می شود و محدود به خانواده خاصی نیست اما شدت و حدت اعمال خشونت می تواند در هر خانواده متفاوت باشد. خانواده هایی كه تنبیه بدنی را در مورد فرزندانشان مؤثر می دانند، به این امر واقف نیستند كه نوعی تعارض غیر قابل جایگزین میان خود و فرزندانشان پایه ریزی می كنند، تعارضی كه علت اصلی آن تنبیه بدنی است. چنین والدینی كه كوچكترین اشتباه را از سوی فرزندان غیر قابل بخشش می دانند و كارهای مثبت فرزند را نادیده می پندارند و بدون تشویق، از كنارش می گذرند باعث می شوند كه كودك با قهر و كینه نسبت به خشونت والدین بزرگ شود. البته باید توجه داشت اعمال خشونت پدر و مادر نسبت به كودك با هم تفاوت دارد. پدر معمولاً برای نظارت رفتار كودك، او را تنبیه می كند اما مادر به دلیل خواسته ها و تقاضای زیاد كودك خشونت می ورزد. نتایج آخرین تحقیقات نشان داده است، زنان شاغل كمتر از زنان خانه دار فرزند خود را تنبیه می كنند و احتمالاً علت آن است كه زنان شاغل با مسئولیت های خارج از خانه و دور بودن از كودك، از همراهی یكنواخت كودكشان و توقعات بی شمار او آزادند و در ساعت های اندكی كه با كودك به سر می برند ملایمت بیشتری نسبت به او نشان می دهند. ( اسماعیلی ، 1389 : ص20)
بیان مسئله :
بررسی رابطه نقش خشونت در روابط والدین در افت تحصیلی دانش اموزان ناحیه 1 شهرستان قزوین ، نمیتوان انکار کرد که دین یکی از قدیمی ترین و عمومی ترین تظاهرات روح انسانی است و هر روانشناسی نمی تواند این حقیقت را نادیده بگیرد که دین یک پدیده اجتماعی و تاریخی نسیت بلکه برای بسیاری از افراد یک مسئله مهم شخصی است.همه روزه شاهد این مسئله هستیم که به شمار افرادی که باور ندارند معنویت درمان روان رنجوری ها ،درماندگی روحی آنها میباشدو متخصصانی که برای درمان بیماری های روان و بهداشت روان بر رفتارهای مذهبی متمرکز می شوند افزوده میشود.
حال می خواهیم این مسئله روشن گردد که بین خشونت در روابط والدین و میزان افت تحصیلی در دانش آموزان دختر و پسر رابطه وجود دارد یا نه…
اهمیت و ضرورت تحقیق :
بررسی تاثیر رابطه افت تحصیلی و خشونت در روابط والدین به لحاظ اهمیت موضوع و مسئله پژوهشی از نظر بنیادی مورد توجه بسیاری از روانشناسان و متخصصان قرار گرفته در جوامعی که افراد دارای اعتقادات دینی -0معنوی محکم و قوی باشند در مقابل انواع فشار های روانی پایدار خواهند بود
سازمان جهانی بهداشت ، سلامت را حالت برخورداری كامل جسمی، روانی و اجتماعی می داند و معتقد است كه هیچ یك از ابعاد بر دیگری برتری ندارد. میخواهیم بدانیم معنویات در کاهش استرس تاثیر دارد یا نه. موضوعات زیستمحیطی، افزایش مشکلات اجتماعی مثل طلاق و بیماریهای رفتاری مانند ایدز باعث شد که بشر توجه تازهای به انسان معنوی و فلسفی داشته باشد. بدون توجه به بعد معنوی انسان، نمیتوان جسم، روان و همین طور شخصیت اجتماعی او را شناخت و برای سلامت آن کاری کرد. رابطه بسیاری از بیماریهای جسمی، با اختلال سیستم ایمنی، شناخته شده؛ از بیماریهای عفونی و انواع سرطانها گرفته تا بیماریهای پوست و مو و حتی اختلالات غدد مانند دیابت. بنابراین اگر بتوانیم به طریقی نشان دهیم که عاملی روی سیستم ایمنی دخالت دارد، میتوانیم نشان دهیم که بر طیف گستردهای از بیماریها مؤثر خواهد بود.
این تاثیرها، وابسته به مذهب یا دین خاصی نیست و در همه اقوام و مذاهب مصداق دارد(دکتر درخشان 1387)
ممکن است اصولاً افرادی به طرف مذهب و اعتقادات معنوی بروند که شخصیتهای خاصی دارند؛ مثلا آرامترند یا متعادلترند. همین شخصیت ممکن است به آنها کمک کند تا استرس یا رفتارهای ناسالم کمتری داشته باشند.
توجه:
- برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
- پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد شد.
صلواتی –
تعداد صفحاتش مناسبه بنظرم