توضیحات
عنوان: بررسی تاب آوری در سازمان و تاثیر آن بر افزایش رضایت شغلی
- فصل اول
- کلیات تحقیق
- مقدمه
- بیان مساله
- ضرورت و اهمیت تحقیق
- اهداف تحقیق
- هدف کلی
- اهداف خاص
- فرضیه های پژوهش
- سوال پژوهش
- متغیرهای پژوهش
- قلمرو تحقیق
- فصل دوم
- مبانی نظری و پیشینه تحقیق
- مبانی نظری
- رضایت شغلی
- تعریف رضایت شغلی
- تاریخچه رضایت شغلی
- نظریه ها درباره رضایت شغلی
- منابع و شاخص های رضایت شغلی
- آثار و پیامدهای رضایت
- عوامل موثر بر رضایت شغلی
- تاب آوری
- تاریخچه تاب آوری
- موج های تاب آوری
- تعریف تاب آوری
- کارکردهای تاب آوری
- مدل های تاب آوری
- فصل سوم
- روش تحقیق
- پایایی ابزارها
- رضایت شغلی
- تاب آوری
- روش تحقیق
- جامعه آماری
- برآورد حجم نمونه و روش نمونه گیری
- روش اجرای پژوهش
- ابزار پژوهش
- روش تجزیه و تحلیل داده ها
- فصل چهارم
- تجزیه و تحلیل داده ها
- مقدمه
- بخش اول : یافته های توصیفی تحقیق
- وضعیت تحصیلی پرسش شوندگان
- میزان سابقه پرسش شوندگان
- وضعیت سنی پرسش شوندگان
- وضعیت جنسی پرسش شوندگان
- توصیف متغیرهای اصلی پژوهش
- استنباط آماری داده ها
- فرضیه های پژوهش
- سوال پژوهش
- فصل پنجم
- بحث و نتیجه گیری
- بحث و نتیجه گیری
- سوال پژوهش
- منابع
فصل اول
کلیات تحقیق
1-1- مقدمه
کار و اشتغال به عنوان یکی از تعیین کننده های اجتماعی سلامت(مطلق و همکارانش،2008)، بخش زیاد و مهمی از اوقات افراد را به خود اختصاص میدهد .از این رو، شرایط مرتبط با شغل و رضایت شغلی تبدیل به یکی از ارکان ضروری و ارزشمند ارتقاء سلامتی و رضایت از زندگی شده است(حبیب و شیرازی، 2003).
بنابراین استخدام شدن میتواند اثرات مخرب بیکاری را بر رضایت از زندگی و سلامت روان کاهش دهد (گرین[1]، 2011). راضی و خشنود نگهداشتن کارکنان، از دغدغه های عمده مدیران در سازمانهای امروزی بوده (رضایی، 1388) و در تمامی سطوح مدیریت و منابع انسانی سازمانها، اهمیت خاصی به رضایت شغلی داده میشود (زکی، 1387). در یک تعریف ساده، رضایت شغلی را میتوان به عنوان حالت عاطفی مثبت یا مطلوب یک شخص نسبت به شغل یا تجربه های شغلی اش تعریف نمود (دمیرتاس[2]،2010)
از جمله عواملی که باعث سازگاری و ارتقاء سلامت روان می گردد تاب آوری است که جایگاه ویژه ای در حوزه ی روانشناسی رشد، خانواده و بهداشت روانی دارد، به طوری که هر روز بر شمار پژوهش های مرتبط با این سازه افزوده می شود (والر، 2001 به نقل ازسامانی 1386). در روانشناسی، ظرفیت مثبت افراد برای سازگاری با استرس و فجایع راتاب آوری نامیده اند و این مفهوم همچنین برای تعیین ویژگی میزان مقاومت در برابر وقایع آینده استفاده می شود. در این معنا تاب آوری به عنوان یکی از عوامل محافظتی و مقاومت در مقابل عوامل خطر ساز آینده مورد توجه قرار گرفته است. عبارات خطر ساز و تاب آوری در این حوزه از مطالعات تا حدودی رایج است و معمولاً از عبارات مشابهی مانند تاب آوردن، تاب آوری روانشناختی، تاب آوری هیجانی، سخت رویی و تدبیر، انعطاف پذیری و بهبود پذیری نیز نام برده می شود. از تاب آوری به عنوان یک ایده ی خوب، با ارزش عمل گرایی بالا برای کمک و تقویت افراد در مواجهه با ناملایمات و حفظ کردن آنان در برابر خطراتی که در طول زندگی شان به وجود میآید،یاد می کنند (هارت، بلینکو و توماس، 2007)
بلاک، 2002، بر این باور است که تاب آوری، توانایی عبور از تجارب منفی و سازگاری با سطوح مختلف بلاک استرس های محیطی می باشد. افراد تاب آور دارای رفتارهای خودشکنانه نیستند، از نظر عاطفی آرام بوده و توانایی تعدیل شرایط استرس زا را دارند. هسته ی مرکزی سازه ی تاب آوری را این پیش فرض تشکیل می دهد که فطرتی زیست شناختی برای رشد و کمال در هر انسان وجود دارد که به طور طبیعی و در شرایط معین محیطی می تواند آشکار شود.
نیروی انسانی وفادار و سازگار با اهداف و ارزشهای سازمانی که حاضر باشد فراتر از وظایف مقرر در شرح شغل فعالیت کند، عامل مهمی در اثربخشی سازمان محسوب میشود. وجود چنین نیرویی در سازمان، نه تنها موجب بالا رفتن سطح عملکرد و پایین آمدن نرخ غیبت، تأخیر و ترک خدمت میشود، بلکه وجهه و اعتبار سازمان را در اجتماع مناسب جلوه میدهد و زمینة رشد و توسعة آن را فراهم می آورد (جردن[3] وهمکاران،2002). از جمله معضلات ریشه ای و اساسی جامعة ما در جهت توسعة فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، ضعف تعهد سازمانی و رضایت شغلی در میان بخش شاغلان کشور است (علمی وهمکاران، 1386) رضایت شغلی شرط اساسی حضور و همکاری فرد با سازمان است و این، به دلیل نقش مهم رضایت شغلی در افزایش بهره وری، تعهد به سازمان، تضمین سلامت فیزیکی و روانی، تسریع در یادگیری مهارتهای جدید شغلی و افزایش روحیة فرد است (مروگانک و آشوین[4]، 2005). رضایت شغلی نه تنها یکی از عوامل مهم انگیزشی در اشتغال کارمندان بانک ملی می باشد، بلکه یکی از نشانگرهایی است که اساتید با رفتار خود آن را به دانشجویان و فراگیران نیز منتقل کرده و بنابراین اهمیت آن به وضوح معین است (اکلند[5]، 2008). مطالعه رضایت شغلی از دو بعد حائز اهمیت است : نخست، از جنبه انسانی که شا یسته است با کارکنان به صورت منصفانه و با احترام رفتار گردد و دوم، از جنبه رفتاری که توجه به رضایت شغلی می تواند رفتار کارکنان را به گونه ای هدایت نماید که بر کارکرد و وظایف سازمانی آن ها تأثیر بگذارد و به بروز رفتارهای مثبت و منفی از طرف آن ها منجر گردد (اسپکتر،2000: 40). به طور کلی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی کارکنان به دو دسته اصلی، شامل عوامل محیطی و شغلی و عوامل فردی تقسیم می گردد (یکرستوفر،1996: 13).
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.