توضیحات
عنوان: بررسی الزام استفاده از بانكداری الكترونیك و چالش های آن
- چکیده
- فصل اول: کلیات تحقیق
- بیان مسئله
- اهمیت و ضرورت تحقیق
- ساختار تحقیق
- فصل دوم: بانکداری الکترونیک
- مفهوم بانکداری مبتنی بر فناوری اطلاعات
- مراحل سیستم بانکداری مبتنی بر فناوری اطلاعات
- تجارت الکترونیک
- بانکداری الکترونیک یا همراه بانک
- خدمات بانکداری الکترونیک
- شاخههای بانکداری الکترونیک
- مزایای بانکداری الکترونیک
- ارکان بانکداری الکترونیکی
- ابزارهای بانکداری الکترونیکی
- بانکداری مجازی
- فعالیت های بانکداری مجازی
- تفاوت بانکداری مجازی با بانکداری الکترونیک
- بانکداری همراه
- مسیر حرکت بانکداری همراه
- جایگاه بانکداری همراه در بانکداری الکترونیکی
- تکنولوژیهای بانکداری همراه
- بانکداری همراه در بانکهای مهم دنیا
- وضعیت بانکداری همراه در ایران
- مشکلات و تنگناها وچالش های بانکداری نوین
- فصل سوم: بررسی چالش ها ومسائل امنیتی در بانکداری الکترونیک
- مقدمه
- زیر ساخت ها و بسترهای مورد نیاز برای توسعه بانکداری الکترونیکی
- بررسی انواع حملات
- حمله Crosssite scripting
- حمله Remote File Inclusion
- حملات LFI
- حمله SQL Injection
- حمله CrossSite Request Forgeries
- امنیت در بانکداری الکترونیکی
- آسیب پذیری موبایل بانك
- انواع تقلب های بانکی
- روش های شناسایی تقلب های بانکی
- روش های جلوگیری از حملات بانکی مبتنی بر داده کاوی
- مدل رگرسیون
- شبکههای عصبی مصنوعی
- شبکه استنباط بیزی
- درختان تصمیم
- روشهای جلوگیری از حملات بانکی مبتنی بر رمزنگاری
- راه حل های امنیتی برای احراز هویت موبایل بانك
- PKI در سیستم های موبایل
- الگوریتم های NOVOMODO و NTRU
- مشکلات بانکداری الکترونیکی در ایران
- فصل چهارم: نتیجه گیری
- نتیجه گیری
- منابع
چکیده
درگذر از عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات و ورود به عصر مجازی و با ارتقاء یافتن سطح زندگی فردی و اجتماعی بشر، حرکت دولت ها نیز به سوی جوامع اطلاعاتی و مجازی الزامی گریز ناپذیر است. نقش بانک ها نیز به عنوان واسطه های مالی الکترونیک در تحقق این هدف، امری انکار ناشدنی است. ظهور پدیده هایی چون: بانکداری مجازی، بانکداری سیار و بانکداری همراه، مبین رویکرد هماهنگ صنعت بانکداری با اهداف دولت الکترونیک و همسوئی با آخرین دستاوردهای فناوری اطلاعات می باشد که بدون شک در دراز مدت موجبات حاکمیت دولت الکترونیک را فراهم خواهدساخت. در این بین چالش ها و دغدغه های برای کاربران و سازندگان در این زمینه وجود دارد.
در این تحقیق لزوم ایجاد بانکداری الکترونیک، نیازهای فناوری اطلاعات در حوزه بانکی و چالش های موجود در این زمینه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
کلمات کلیدی: فناوری اطلاعات، بانکداری الکترونیک، چالش های بانکداری الکترونیک، امنیت اطلاعات.
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1 بیان مسئله
امروزه ورود به فضای مجازی حاصل از فناوری اطلاعات و ارتباطات دوره جدیدی از تمدن بشر را به وجود آورده است. در این راستا حضور نظام بانکی پیشرفته جهت ورود به بازارهای بین المللی، جز الزامات هر کشوری می باشد که در حال حاضر با پیشرفت فناوری اطلاعات تمامی صنایع در جهان از جمله صنعت بانکداری به سرعت به سمت این تحولات پیش رفته است. بنابراین همراه با ارتقا وتوسعه تکنولوژی های نوین، به دلیل وجود ضعف های که بانکداری سنتی با خود به همراه داشت؛ سبب شد تا سیستم بانکی جز نخستین سازمان هایی باشد که ازدستاوردهای فناوری اطلاعات ، شبکه و اینترنت استفاده نماید. بدین ترتیب بانکداری الکترونیکی جایگزین بانکداری سنتی گردید. اما از آنجاییکه ارتباط بین این شبکه ها بدون در نظر گرفتن مسائل امنیتی طراحی شدهاند، لذا علیرغم منافعی که پیشرفت تکنولوژی برای بشر در برداشته، در معرض تهدید و سوء استفاده نیز بوده است. جهت جلوگیری از این خطرها مبحث امنیت مطرح می گردد که عامل موثری جهت پذیرش و استفاده بیشتر افراد از خدمات بانکداری الکترونیک می باشد.
1-2 اهمیت و ضرورت تحقیق
کاربردهای بانکداری الکترونیک همچون تجارت الکترونیک جهت استفاده راحت تر تراکنش های بانکی راه های مناسبت تری را پیشنهاد می کند. بانکداری اینترنتی در سالهای اخیر محبوبیت زیادی یافته است زیرا روشهای سریعتر با هزینه کمتر و دسترس پذیری بیشترجهت اجرای فعالیت در وب را برای افراد فراهم آورده است. امنیت به طور عمومی شامل دور نگهداشتن افراد غیر مجاز از دسترسی به اطلاعات و اجازه دادن به افراد مجاز جهت دسترسی به دارایی های با ارزش می باشد. اکثر فعالیت های بانکها با اطلاعات شخصی و حساس مشتریان و خریداران درگیر هستند. پس امنیت این اطلاعات از ارزش زیادی برخوردار است .
1-3 ساختار تحقیق
در ادامه این تحقیق، در فصل دوم به تعریف و بیان ویژگی های بانکداری همراه پرداخته می شود. در فصل سوم ابتدا زیرساخت های بانکداری همراه بیان می شود و در ادامه به بررسی انواع چالش ها و تهدیدات در این تکنولوژی و راه حل های مقابله با آنها پرداخته می شود. نهایتا، در فصل چهارم نتیجه گیری بیان می شود.
فصل دوم: بانکداری الکترونیک
2-1 مفهوم بانکداری مبتنی بر فناوری اطلاعات
برای شناخت هر پدیده ای لازم است ابتدا تعریف مشخصی ازآن پدیده ارائه کردتعاریف مختلفی تاکنون از بانکداری الکترونیک ارائه شده ، همگی تفاوت در نوع نگرش و برداشتها از این واژه بوده است .
به طور کلی بانکداری الکترونیکی عبارت است از فراهم آوردن امکاناتی برای مردم و کارکنان در جهت افزایش سرعت و کارایی،آنها دردریافت وارائه خدمات بانکی در محل شعبه ،همچنین فرایندهای بین شعبه ای و بین بانکی در سراسر دنیا وارائه امکانات سخت افزار و نرم افزاری به مشتریان که با استفاده از آنها بتوانند بدون نیاز به حضور فیزیکی در بانک،در هرساعت از شبانه روز (24 ساعت) از طریق کانالهای ارتباطی ایمن و با اطمینان عملیات بانکی دلخواه خود را انجام دهند[1] . بانکداری الکترونیک را با دو معنا می توان در نظر گرفت:
- ارائه خدمات بانکی با استفاده از سیستمهای الکترونیکی
- ارائه خدمات الکترونیکی بانکی
در مورد اول؛ کارمندان بانک به عنوان کاربر حضور داشته و بانکها تنها مجهز به سیستمهای الکترونیکی می شوند در حالیکه در مورد دوم کلیه زیر ساختهای بانکها تغییر خواهند کرد. یعنی اگر قرار باشد که رایانه در شعب فقط کار حساب جبری کارمند شعبه را انجام دهد به بانکداری الکترونیک دست نیافته ایم.
در واقع بانکداری الکترونیک شامل کلیه کانالهای الکترونیکی است که مشتریان برای دسترسی به حساب هایشان و انتقال پول یا پرداخت صورت حساب هایشان از آن استفاده می کنند . این کانالها عبارتند از: تلفن، اینترنت، موبایل و تلویزیون دیجیتال بور ، بانکداری الکترونیک را به عنوان یک ارتباط الکترونیکی بین بانک و مشتری به منظور آماده سازی ، مدیریت و کنترل مدیریت و کنترل مبادلات مالی تعریف می کند .
بانکداری الکترونیک از بسیاری جهات مشابه به روش پرداخت سنتی است. تفاوت مهم آن با سیستم های سنتی در این است که به مشتریان اجازه می دهد که به اطلاعات دسترسی داشته باشند و عملیات ومبادلات بانکی خود را بدون توجه به مکان و با استفاده از رایانه های شخصی و نرم افزارهای کاربردی و شبکه های ارتباطات از راه دور انجام دهند[2] . روشن است که تکنولوژی موجب توانا ساختن مشتری از طریق دستیابی آسان به اطلاعات قابل مقایسه می شود. این امر مشتریان اجازه می دهد با یک کلیک روی موس، عرضه کنندگان خدمات را تغییر دهند.
دستورالعمل :FDIC
دستورالعمل FDIC مربوط به خط مشی آزمایش بانکداری الکترونیکی ، ظرفیت های الکترونیکی را با توجه به درجه بندی قابلیت های عملیاتی به سه گروه تقسیم می کند:
سیستم سطح اول:
سیستم هایی هستند که صرفاً اطلاعات را به نحوی که توسط ناشر تعریف شده است تامین می کنند یا برای ارسال سیستم های الکترونیکی غیر حساس یا سایر اطلاعات قابل دسترس عمومی استفاده می شوند . بانک اطلاعات قابل دسترس را تعریف می کند و امکان چاپ این عمومی استفاده می شوند . بانک اطلاعات قابل دسترس را تعریف می کند و امکان چاپ این اطلاعات را می دهد . بنابراین سیستم های سطح اول معمولاً رویکرد بازاریابی دارند .
سیستم سطح دوم :
این سیستم ها به کاربر امکان می دهد تا در اطلاعات حساس مشارکت نموده و با سیستم های انتقال الکترونیکی اطلاعات ، ارتباط و مکاتبه داشته باشد . نمونه ای از این سیستم ها عبارت است از یک سایت بانکی که شما می توانید در آن یک کاربرد حساب وام یا پس انداز آن– لاین را بررسی نمایید .
سیستم سطح سوم :
این سیستم ها از پیشرفته ترین سیستم ها بوده و می توانند انتقال الکترونیکی وجوه و سایر معاملات مالی را تسهیل نمایند ، مثل سیستم های پرداخت الکترونیکی . در این سطح بالاترین درجه عملیاتی ارائه داده می شود و به مشتری امکان داده می شود و به مشتری امکان داده می شود تا سوالات مربوط به حساب را انجام داده ووجوهی را بین حسابها انتقال دهد، قبوض را پرداخت کرده و نیز سایر فعالیتها داد و ستد بانکی را انجام دهد.
2-2 مراحل سیستم بانکداری مبتنی بر فناوری اطلاعات
سیستم بانکداری الکترونیک دارای 3 مرحله است :
الف ) مرحله پیش از توسعه : به مرحله بر می گردد که خدمات آن– لاین بوجود آمد .
ب ) مرحله توسعه : به توسعه حقیقی یا اجرای بانکداری آن – لاین که شامل موضوعات تکنیکی بسیاری است .
ج) مرحله پس از توسعه:به دوره تولیدفرایند سیستم بانکداری آن لاین بر می گردد.در این مرحله بانک نیاز به درک موضوع انتقال واهمیت موضوعات دیگردر جهت اطمینان ازموفقیت آینده پروژه دارد.
گسترش اینترنت به عنوان ابر رسانه از یک سو و گرایش و توجه سازمان ها و شرکت ها برای توسعه خدمات خود در بستر وب، برای تعداد زیادی از مردم جهان این امکان را به وجود آورده است که ضمن اتصال به شبکه جهانی اینترنت و گسترش ارتباطات الکترونیکی بتوانند مراودات تجاری و اقتصادی خود را نیز در این بستر به انجام برسانند.
توسعه کسب و کار الکترونیک نیاز به مجموعه ای از مولفه های زیرساختی، فنی و مدیریتی دارد که در موارد زیر را شامل می شود:
1- تجارت الکترونیک (E-Commerce)
2- بازاریابی الکترونیکی (E-Marketing)
3- بانکداری الکترونیکی (E-Banking)
4- فناوری کارت های هوشمند
5- مدیریت ارتباطات با مشتریان
با توجه به آمار رو به رشد گرایش مردم جهان به تجارت مبتنی بر شبکه وجود مولفه مکمل و مهمی همچون بانکداری الکترونیکی به عنوان یک ضرورت انکار ناپذیر مورد تاکید قرار می گیرد. در چند دهه اخیر با گسترش ابزارهای ارتباطی و اطلاعاتی حجم تجارت الکترونیک در رقابت با تجارت به شیوه سنتی از رشد و تحول مناسبی برخوردار بوده است. بانک ها در عرصه تحولات تجاری توجه جدی را برای ایجاد تحولات ساختاری در نظام های دریافت و پرداخت پول و ایجاد تشهیلات در روند خدمات رسانی به مشتری کرده اند در واقع می توان ادعا کرد یکی از دلایل اقبال عمومی به تجارت الکترونیک توجه مدیران بانکها به اهمیت و لزوم این پدیده بوده است که در نتیجه به گرایش و توجه جدی آنها برای فراهم کردن ساختاره بانکداری با شیوه الکترونیک انجام داده است.
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.