توضیحات
عنوان: بررسی ارتباط اهداف تبیین شده درسند تحول بنیادین آموزش وپرورش بامبانی فلسفه تربیت درجمهوری اسلامی ایران
- نظام تعلیم و تربیت
- نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی
- تعلیم و تربیت
- ساحتهای تعلیم و تربیت
- نظام معیار اسلامی
- شایستگی های پایه
- هویت
- معلم و مربی
- جامعه اسلامی
- سنین لازمالتعلیم
- حیات طیبه
- چشمانداز
- نظام دوری
- فلسفه
- ضرورت تربیت فلسفی
- مبانی فلسفه نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران
- الف) هستی شناسی
- دلالتهای تربیتی و معلم هستی گرا
- ب) انسان شناسی
- ج) معرفت شناسی
- د) ارزش شناسی
- ه) زیبایی شناسی
- نتیجه گیری
- منابع
نظام تعلیم و تربیت
برنامههای جدید تربیتی، عموماً به عنوان روندی اصلاحی در جهت بهبود وضعیت تعلیم و تربیت به شمار میروند و با علم به این که هر برنامه درسی و آموزشی بر مبانی نظری خاصی بنا شده، وضوح بخشیدن به مبانی نظری برنامههای تربیتی ضرورت دارد. عرصه تعلیم و تربیت با پروش انسان سر وکار دارد و همه برنامهها تغییرات خاصی را در فرا گیران در جهت اهداف برنامه مد نظر دارند. به این سبب نمیتوان برنامهها را بدون آگاهی از میزان همخوانی آنها با فرهنگ جامعهای که، آن برنامه در آن اجرا شده، پذیرفت. ادعای این که برنامههای تربیتی از نظر تربیتی خنثی بوده و دربردارندهی ارزشهای خاص نیستند، نیز پذیرفتنی نیست و حداقل در عرصهی تعلیم و تربیت وابستگی برنامهها به فرهنگ و اعتقادات جامعه امری عیان است. همانطور که کاردان، (1381 ص 19) اشاره میکند گرچه نوآوری در آموزش و پرورش و نوسازی آن در جهان کنونی امری اجتناب ناپذیر است، ولی به محض مشاهده کمبودهای وضع موجود نمیتوان از الگوهایی تقلید کرد که در فرهنگ و اجتماع دیگری ساخته و پرداخته شدهاند. جرج نلر، نیز با بیان این که ما نمیتوانیم بدون در نظر گرفتن مسائل کلی فلسفه، سیاستهای موجود آموزش و پرورش را نقد و سیاستهای جدیدی را به جای آن پیشنهاد کنیم، او معتقد است که در بررسی برنامههای تربیتی باید به ماهیت زندگی خوب، که برنامه تربیتی قصد نیل به آن را دارد، به ماهیت خود انسان و
ماهیت واقعیت غایی توجه کنیم. (ترجمه بازرگان، 1377)
برنامه آموزش جهانی نیز طرحی جدید است، که در دهه اخیر در تعدادی از کشورها مانند سوریه، اردن، لبنان و کشورهای آسیای میانه اجرا شده است. در جمهوری اسلامی ایران نیز این برنام در قالب یک طرح آزمایشی از سال تحصیلی 1382-1381 به مدت چهار سال در استانهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کردستان، آذربایجان غربی و شهر تهران، در بیست مدرسه ابتدایی و بیست مدرسه راهنمایی با همکاری صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) اجرا شده است گرچه روایتهای مختلفی از برنامه آموزش جهانی وجود دارد، برنامه اجرا شده در ایران را دکتر دیوید سلبی و دگتر گراهام پایک و از طریق طراحی فعالیتهایی در کنار برنامههای درسی موجود اجرا کردهاند.
تحقق ارزشها و آرمانهای متعالی انقلاب اسلامی مستلزم تلاش همه جانبه در تمام ابعاد فرهنگی، علمی، اجتماعی و اقتصادی است. عرصه تعلیم و تربیت از مهمترین زیر ساختهای تعالی همه جانبه کشور و ابراز جدی برای ارتقای سرمایه انسانی شایسته کشور در عرصههای مختلف است. تحقق آرمانهای متعالی انقلاب اسلامی ایران مانند احیای تمدن عظیم اسلامی، حضور سازنده، فعال و پیشرو در میان ملتها و کسب آمادگی برای برقراری عدالت و معنویت در جهان در گرو تربیت انسانهای عالم، متقی و آزاده و اخلاقی است. تعلیم و تربیتی که تحقق بخش حیات طیبه، جامعه عدل جهانی و تمدن اسلامی ایرانی باشد در پرتو چنین سرمایه انسانی متعالی است که جامعه بشری آمادگی تحقق حکومت جهانی انسان کامل را یافته و در سایه چنین حکومتی ظرفیت و استعدادهای بشر به شکوفایی و کمال خواهد رسید.
تحقق این هدف نیازمند ترسیم نقشه راهی است که در آن نحوه طی مسیر، منابع و امکانات لازم، تقسیم کار در سطح ملی و الزامات در این مسیر به صورت شفاف و دقیق مشخص شده باشد… در تهیه سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش کوشش شده است تا با بهره گیری از اسناد بالادستی و بهره گیری از ارزشهای بنیادین آنها و توجه به اهداف راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران، چشم انداز و اهداف تعلیم و تربیت در افق 1404 هجری شمسی تبیین شود.
تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش مبتنی بر آرمانهای بلند نظام اسلامی باید معطوف به چشماندازی باشد که در افق روشن 1404، ترسیمگر ایرانی توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویتی اسلامی انقلابی، الهام بخش جهان اسلام همراه با تعاملی سازنده و مؤثر در عرصه روابط بین الملل است.
اگر چه در سه دهه گذشته تلاشهای وافر و قابل تقدیری از طرف مسئولان و دستاندرکاران نظام تعلیم و تربیت برای بهبود و اصلاح نظام آموزشی کشور به عمل آمد که خوشبختانه نتایج مثبت و مفیدی نیز بر جای گذاشته است؛ لیکن هنوز آموزش و پرورش با چالشهای جدی روبرو است و برون دادن آن در طراز جمهوری اسلامی ایران و پاسخگوی تحولات محیطی و نیازهای جامعه نمیباشد، از این رو تأکیدات حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مبنی بر ضرورت تحول بنیادی در آموزش و پرورش با تکیه بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی- ایرانی و تدوین الگوی اسلامی- ایرانی برای تحول و پرهیز از الگوهای وارداتی، کهنه و تقلیدی محض، چراغ راه برون رفت از چالشهای نظام آموزشی کشور است. خوشبختانه با درک ضرورت و اهمیت این امر و در پاسخ به ندای هوشمندانه رهبری معظم انقلاب اسلامی (مدظلهالعالی)، طرح تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در افق چشمانداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران پس از تدوین و تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت و سرانجام پس از شکل گیری حلقههای کارشناسی- پژوهشی با مشارکت صاحبنظران حوزوی و دانشگاهی و مدیران و کارشناسان مجرب آموزش و پرورش و سایر دستگاههای ذیربط، ضمن پایبندی به دیدگاههای حضرت امام خمینی (ره) و نظرات مقام معظم رهبری درباره تحول بنیادین نظام آموزشی همسو با اسناد فرادستی، ازجمله سند چشم انداز بیست ساله کشور، سند مذکور تدوین و به تصویب این شورا رسید.
ســند تحول بنیادین آموزش و پرورش، که در برنامه درسی ملی از آن به مثابه «قانون اساســی برای تحوالت همهجانبه و درازمدت» (برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران، 1391، ص 3) یاد میشود، ابتدا در شــورای عالی آموزش و پرورش تدوین و مورد تصویــب اولیه قرار میگیرد
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.