توضیحات
عنوان: انواع متههای حفاری
- مقدمه
- تاریخچه مته
- ZUBLIN DIFFERENTIAL BIT
- عوامل مهم در عمر مفید یك مته
- طبقات
- طبقات نرم
- طبقات نرم متوسط
- طبقات سخت متوسط
- طبقات سخت
- پارامترهای مكانیكی
- هیدرولیك مته
- گل حفاری
- دانش و مهارت افراد
- طبقه بندی متهها
- از نظر کاربرد
- از نظر طراحی با توجه به عملکرد متههای حفاری
- طبقه بندی متهها
- متههای مخروطی چرخشی(Roller cone Bits)
- متههای تیغه ثابت(Fix cutter)
- متههای کاربرد ویژه
- انواع متهها
- متههای کاجی ROLLER CONE
- مته دندانهای
- متههای دکمهای (TCI) TANGESIEN CARBIDE INSERT
- طراحی مته BIT DESIGN
- متالوژی متههای کاجی ROCKBIT METALLURGY
- بیرینگها BEARINGS
- روانکاوی سیستم بیرینگها LUBRICATION
- قسمتهای عمده سیستم SEALED
- دندانهها CUTTING STRUCTURE
- GAUGE CUTTER
- دندانههای دکمهای
- گذر گاه سیال حفاری DRILLING FLUID PASSAGE
- متههای الماس DIAMOND BITS
- طراحی متههای الماس معمولی
- دانههای الماس جهت نوع مته
- مکانیسم كندن مته الماس
- هیدرولیك مته الماس
- متههای PDC ( POLYCYSTALLINE AIAMOND COMPACT)
- طراحی تیغههای PDC
- بدنه متههای PDC
- پروفایل مته BIT PROFILE
- مزایای متههای PDC
- مشكلات كار با مته PDC
- متههای حفـاری هیبریدی و مزایای آن
- تحلیـل سـاختار متههای هیبریدی
- نسل جدید متههای حفاری
- Terr Adapt
- Axe Blade ridged diamond element bit
- Cruzer depthofcut rolling
- ReedHycalog Tektonic
- استاندارد فنی بازرسی مته (BITS)
- کد گذاری متهها
- كد گذاری و طبقه بندی متههای كاجی BIT CLASSIFICATION CODES
- کد گذاری متههای دندانه ثابت
- منابع
دانش حفاری در صنعت نفت روزبه روز در حــال تغییر و تحــول و روزآمدی اســت. باگذشت بیش از 00 سال از حفاریهای كلنــل دریــك در پنســیلوانیای آمریكا توسط دکلهای حفاری چوبــی و ادوات بســیار اولیه، امــروزه شــاید دستگاههای حفاری دریایــی و خشــكی و ادوات پیچیده و خــودكار مورد اســتفاده، دیگر برای پدران صنعت نفت آن زمان حتی قابل شناسایی نباشند. یكی از مهم ترین ادوات مورد استفاده در حفــاری میادین نفتــی، متههای حفاری اســـت كه هــر از چند گاهی اطلاعاتــی از تغییرات به وجــود آمده در ســاختار، جنس و کارایی آنها به گوش دستاندرکاران صنعت حفاری میرسد.
مته اصلیترین ابزار مورد اسـتفاده مهنـدس حفـار بوده و انتخاب بهترین مته و شرایط حفاری متناظر بـا آن، یکی از اساسیترین مشکلاتی است که حفاران با آن مواجه میباشند. انتخاب مته مناسب در گذشته و قبل از تولیـد متههایی با طراحیهای جدید و ابتکاری و بهبـود طراحـی متههای پیشین، فرآیندی نسبتاً ساده بود. هر چنـد تنـوع متهها در حال حاضر بسیار بیشتر و روند انتخاب مته بهینه پیچیدهتر گردیده، اما در کنار آن، روشهای جدیدی نیز، برای انتخاب مته مناسب، ابداع شده است.
شاید بتوان گفت یکی از ابزارهای مهم و اساسی در حفر چاه مته میباشد، اگر مته بهصورت صحیح انتخاب و استفاده شود، مسلماً در هزینه چاه مؤثر خواهد بود و این تجربه در همین اواخر در مناطق نفت خیز بهخوبی ثابت شده است. زمانی که یک سری متههای PDC به کار گرفته شد روزهای حفر دکل کاهش یافت.
نقش مته بهتنهایی نمیتواند خود کارساز باشد، انتخاب صحیح مته با توجه به نوع سازند، نقش هیدرولیک، سیال حفاری و اعمال صحیح پارامترهای مکانیکی مانند وزن روی مته و چرخش از جمله مسائلی هستند که بایستی باهم و هماهنگ در بهکارگیری مته استفاده شوند ضمن اینکه دانش، مهارت و تجربه فرد مهندس ناظر مسئول در بهکارگیری فاکتورهای ذکر شده بسیار چشمگیر است. با درک صحیح و استفاده بهینه از موقعیتها شرایط عینی از فاکتورهای مختلف، میتوان انتظار داشت که از حداکثر کارایی مته استفاده کرد و هزینه یک متر حفاری را کاهش داد و در نتیجه هزینه حفر چاه نیز کاهش پیدا میکند.
مته وسیلهای است در انتهای رشته حفاری بهمنظور کندن زمین بسته میشود. مته جزء اصلی دستگاه حفاری محسوب میگردد؛ زیرا تجهیزات اصلی برش و سایش سنگها و سازندهاست و بخش فرسایش پذیر بوده و در مقایسه با سایر تجهیزات از عمر کمتری برخورداراست؛ زیرا بعد از مدتی کار کردن کند میگردد؛ و برای تعویض آن عملیات حفاری متوقف نیز میگردد.
مته حفاری اولین ابزاری است که جهت حفر چاههای نفت و گاز مورد استفاده قرار میگیرند. این وسیله در اثر چرخش رشته حفاری به حرکت در آمده و باعث سوراخ کردن زمین میشود. انجام تحقیق
تاریخ مته برمیگردد به علاقه، انسان به کندن زمین جهت کاوش و ابزار و آلات اولیه مانند استخوان و یا چوب بوده است که باگذشت زمان و پیشرفت تمدن بشری این ابزار و آلات نیز دچار دگرگونی شده است. تا قبل از سالهای ۱۹۰۰ میلادی حفاری جهت کاوش نفت با آب بوده و متهها در آن زمان بهصورت تیغهای وجود داشته است. سال ۱۹۰۱ بود که متههای دم ماهی (FISHTAIL) به وجود آمد که بنام الماس سیاه معروف شد اینگونه متهها نیز DRAG BIT یا متههای سایشی گفته میشد که بهصورت یك تیغه یا دو یا سه تیغه بودند در اعماق کم استفاده میشد و بعد از مدتی از بین میرفتند نوعی از اینگونه متهها طوری ساخته شدند که تیغهها نیز قابل تعمیر بود در آن زمان نرخ تعمیر ۲۵ سنت در هر اینچ قطر مته بوده است.
تا قبل از سال ۱۹۱۴ معمولاً جریان سیال از داخل لولهها بود که از زیر اتصال مته به داخل چاه جریان داشت در این سال بود که جریان سیال را مستقیماً روی تیغههای مته طراحی کردند و توانستند کارایی اینگونه متدها را افزایش دهند و مخصوصاً در طبقات نرم حفاری سریعتر شده بود. در (شکل ۱) سه نوع مته قدیمی دیده میشود.
شکل () سه نوع مته قدیمی
متههای DRAG BIT با چهار تیغه و متههای FISH TAIL با طراحی یکی سوراخ سیال در بالا و دیگری در پائین که کارایی این یکی بهمراتب بیشتر و بهتر بوده است. مته SIMPLEXBIT با یک عدد رولر که قابل تعویض نیز بود در سال ۱۹۲۴ بهوسیله یکی از مهندسین شرکت هیوز طراحی و ساخته شد یکی از مشخصات ویژه این متهایجاد نیروی سیال زیاد بود که قدرت هیدرولیك مته را افزایش میداد ضمن اینکه باعث فرسایش غلتک مته نیز میشد که جهت برطرف کردن این مشکل تغییراتی در بدنه مته به وجود آوردند (شکل 2).
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.