توضیحات
عنوان: ازدواج موقت
- چکیده
- در سنت پیامبر(ص) و ائمه(ع)
- استدلال به قرآن
- از دیدگاه مفسران اهل سنت
- از دیدگاه مفسران شیعه
- نسخ آیه قرآن
- روایات اهل سنت
- روایات شیعه
- در نظر تابعین و محدثان
- برخی از احکام عقد موقت
- قانون مدنی ایران
- منابع
چکیده
ازدواج موقّت یا مُتعَه یا نکاح مُنْقَطِع یا عقد موقت نوعی ازدواج است که زن با قرائت صیغهای، خود را برای زمانی معین و محدود به ازدواج مرد در میآورد. آیه ۲۴ سوره نساء درباره ازدواج موقت نازل شده است. مسلمانان در مشروع بودن متعه در دوره پیامبر(ص) اتفاق نظر دارند؛ ولی در اینکه این حکم شرعی بعد از پیامبر نیز باقی است یا نه، اختلاف دارند.
فقهای امامیه به مشروعبودنِ ازدواج موقت پس از وفات پیامبر(ص) معتقدند. این نوع ازدواج، در قانون مدنی ایران به رسمیت شناخته شده است. ازدواج موقت در ایران به نام صیغه یا صیغه مَحرَمیت معروف است.
مفهوم شناسی
متعه یا ازدواج موقت بدین معناست که زن، شخصا یا به وسیله وکیل خویش، خود را برای مدتی معلوم با مهریه تعیین شده به ازدواج مردی درآورد که در ازدواج با او مانع شرعی نداشته باشد.
مانع شرعی عبارت است از مواردی که از نظر شرعی، ازدواج ممنوع است مانند: خویشاوندی نَسبی یا سببی یا شیری یا عده یا شوهر داشتن.
منابع تاریخی اعم از شیعه و سنی نشان میدهد که در زمان رسول خدا(ص) و بعد از رحلت ایشان یعنی در زمان خلیفۀ اول نیز متعه نساء انجام شده است. حتی تا زمان خلافت خلیفۀ دوم نیز این نوع ازدواج مرسوم بود؛ اما خلیفۀ دوم در زمان خلافتش پس از یک ماجرا، این نوع ازدواج را حرام اعلام کرد و حتی تهدید کرد که هر کس پس از شنیدن این حکم مرتکب چنین ازدواجی شود، سنگسار میشود. به عنوان نمونه سه روایت از منابع اهل سنت نقل میشود. مشهورترین واقعهای که در اکثر کتب روایی ذکر شده است جریان عمرو بن حریث است که به این شرح است:
«جابر گوید: عمرو بن حریث از کوفه به مدینه آمد و با کنیز آزاد شدهای ازدواج موقت کرد. کنیز را که آبستن شده بود نزد عمر آوردند، داستان را از او پرسید، جواب داد: عمرو بن حریث با من ازدواج موقت کرده است. عمر از عمرو بن حریث نیز پرسید و او آشکارا تائید کرد، عمر گفت: چرا غیر او را نگرفتی؟ و این در هنگامی بود که عمر از ازدواج موقت نهی کرده بود. انجام تحقیق
در سنت پیامبر(ص) و ائمه(ع)
در روایتی از امام صادق(ع) آمده که پیامبر(ص) نیز ازدواج موقت داشتهاند. در مورد انجام عمل متعه توسط ائمه(ع) نیز روایاتی وجود دارد مانند این که در روایتی آمده است امام علی(ع) با زنی از قبیله بنی نهشل در کوفه ازدواج موقت کرد. از آنجا که این روایت بر ازدواج آن حضرت در کوفه دلالت دارد معلوم میشود در زمان خلافت ایشان (یعنی پس از وفات پیامبر اسلام و عصر خلفای ثلاثه) این ازدواج صورت گرفتهاست؛ چرا که قبل از آن امام علی(ع) در مدینه زندگی میکرد.[1]
استدلال به قرآن
مهمترین زمینه بحث قرآنی ازدواج موقت، آیه ۲۴ سوره نساء است. فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَةً ۚ…﴿۲۴﴾
خداوند متعال در این آیه شریفه بر لزوم پرداخت مهری که برای ازدواج موقت مقرر کرده اید تاکید دارد. این نحوه بیان نشان میدهد که اصل جواز ازدواج موقت، مسئلهای مسلم بوده است و قرآن کریم صرفا بر لزوم پرداخت مهریه تاکید دارد.
[1] وسائل الشیعه، ج۲۱، ص۱۰
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.