توضیحات
عنوان: ارزیابی عملکرد شرکت اریا اورست ماشین توسط دو مدل کارت امتیازی متوازن(bsc ) و تعالی سازمانی(efqm )
- فصل اول
- کلیات
- مقدمه
- بیان مسئله
- اهمیت و ضرورت پژوهش
- هدف هاي تحقیق
- روش تحقیق
- جامعه آماری
- روش گردآوری اطلاعات
- قلمرو تحقیق
- ادبیات تحقیق
- ارزیابی عملکرد
- تعاريف
- ديدگاههاي سنتي و نوين در ارزيابي عملكرد
- تاريخچه ارزيابي عملكرد
- ارزيابي عملكرد در ايران
- ضرورت و اهميت ارزيابي عملكرد
- ويژگيهاي نظام ارزيابی عملكرد سازماني کارآمد
- مدل هاي ارزيابي عملكرد
- مدل سينك و تاتل ()
- ماتريس عملكرد ()
- هرم عملكرد ()
- تحليل ذينفعان ()
- . چارچوب مدوری و استيپل ()
- . الگوي فيشر برای ارزيابي عملكرد
- . كارت امتيازی متوازن
- . مدل تعالی سازمانی اروپا (EFQM)
- . مدل دمينگ
- . مدل مالكولم بالدريج
- . مدل تعالي در کسب و کار
- فصل دوم
- کارت امتیازی متوازن(bsc )
- مقدمه
- بنیان کارت امتیازی متوازن
- کارت امتیازی متوازن نسل اول
- کارت امتیازی متوازن نسل دوم
- کارت امتیازی متوازن نسل سوم
- کارت امتیازی متوازن نسل چهارم
- مزیت روش کارت امتیازی متوازن
- مقایسه روشهای ارزیابی سازمان: کارت امتیازی متوازن و مدل تعالی سازمان
- پیشینه پژوهش
- پژوهشهای انجام شده در داخل کشور
- پژوهشهای انجام شده در خارج از کشور
- فصل سوم
- مدل تعالی سازمانی(efqm)
- تاریخچه ي مدل هاي تعالی سازمانی
- معرفی مدل هاي تعالی سازمانی معروف جهان
- مدل تعالی سازمانی EFQM
- تاریخچه بنیاد مدیریت کیفیت
- جایزه ملی بهره وري و تعالی سازمانی
- ارکان
- سطح گواهی تعهد به تعالی
- سطح تندیس
- سطح تقدیرنامه براي تعالی
- ارزش افزایی براي مشتریان
- خلق آینده اي پایدار
- ساختار مدل تعالی
- مدل هاي تعالی و ارزیابی عملکرد
- تعریف خود ارزیابی
- مزایاي خود ارزیابی براي سازمان
- رهیافت هاي خود ارزیابی در مدل EFQM
- رهیافت پروفرما
- فصل چهارم
- ارزیابی عملکرد شرکت اریا اورست ماشین
- شرکت تولیدی آریا اورست ماشین (کرمان دیزل)
- تقدیر نامه هاو گواهینامه
- خدمات شرکت
- محصولات آریا اورست ماشین
- ارزیابی عملکرد شرکت آریا اورست ماشین توسط مدل bsc
- آمار استنباطی
- رتبه بندی با استفاده از آزمون فریدمن
- ارزیابی عملکرد توسط مدل efqm
- فرضیه های مختص مدل تعالی سازمانی (efqm)
- فصل پنجم
- جمع بندی و نتیجه گیری
- نتیجه گیری مدل BSC
- پیشنهادات با توجه به یافته های پژوهش
- محدودیت های تحقیق
- پیشنهادات برای تحقیقات آینده
- نتیجه مدل efqm
- منابع
فصل اول
کلیات
مقدمه
امروزه همه شرکتها و سازمانها، چه دولتی و چه خصوصی، برای توسعه، رشد و پایداری در عرصه رقابتی، به نوعی سیستم ارزیابی عملکرد اثربخش نیاز دارند که در قالب آن بتوانند کارایی و اثربخشی برنامه های شرکت و سازمان، فرآیندها و نیروی انسانی خود را مورد سنجش قرار دهند. سازمان های کارا به جمع آوری و تحلیل داده ها بسنده نمی کنند بلکه از این داده ها برای بهبود سازمان و تحقق رسالتها و استراتژی های سازمان استفاده می کنند. اندازه گیری پیش نیاز بهبود عملکرد است. اگر پیشرفت عملکرد قابل اندازه گیری نباشد، قابل ادعا نیز نیست. سیستم های مختلف اندازه گیری عملکرد از جمله کارت امتیازی متوازن و مدل تهالی سازمانی، در جستجوی دستیابی به این هدف، مجموعه ای از معیارهای عملکرد را ارائه می کنند.
روش کارت امتیازی متوازن[1] در سال 1992 توسط پروفسور کاپلان و نورتون[2] ارائه شد و مورد استقبال بسیاری از سازمان ها قرار گرفت. مدل کارت امتیازی متوازن یکی از روش های نوین برای ارزیابی عملکرد سازمان می باشد که از چهار منظر مالی[3]، منظر مشتری[4]، منظر فرآیندهای داخلی[5] و منظر رشد و یادگیری[6] عملکرد سازمان را مورد ارزیابی قرار می دهد. در این مدل ابتدا اهداف استراتژیک و ماموریت سازمان تعیین و سپس استراتژی های لازم برای رسیدن به این اهداف تعیین می شود. بعد از این مرحله معیارهای لازم برای ارزیابی عملکرد را در چهارچوب چهار منظر گفته شده در بالا تعیین می کنند (نبی زاده کیوی، 1391).
همچنین مدل های تعالی سازمانی یا سرآمدی، به عنوان ابزاری قوی برای سنجش میزان استقرار سیستم ها در سازمان های مختلف به کار گرفته می شوند. با بکارگیری این مدلها، ضمن اینکه یک سازمان می تواند موفقیت خود را در اجرای برنامه های بهبود در مقاطع مختلف زمانی مورد ارزیابی قراردهد، می تواند عملکرد خود را با سایر سازمان ها به ویژه با بهترین آنها نیز مقایسه کند. این مدل ها می آموزند که برتری سازمان ها یک برداشت نظری و تئوریک نیست، بلکه به دست آوردن و ارائه نتایج ملموس و قابل مشاهده ایست که مبتنی بر شواهد بوده و پایداری و دوام داشته باشد. یک سازمان، زمانی می تواند به برتری دست یابد که توجه خود را به تمامی ابعاد معطوف دارد.
در اختیار داشتن نتایج ارزیابی، مدیریت شرکت اریا اورست ماشین را قادر می کند براساس طرح های هدفمند، فارغ از نظام مدیریت خدمات با امکانات و تسهیلات عمل کنند و امکان پدیدار کردن نقاط ضعف و قوت ارائه خدمات، مانند فقدان سیاستگذاری های مناسب ، ناکافی بودن منابع، ضعیف بودن برنامه های تولید یاخدمت رسانی و مدیریت نامناسب را به آنها می دهد که این امر در هر سطح از ارزیابی درست است. در نهایت می توان به تبیین سیاستها، طرح ها و اقداماتی جهت ارتقا دست یافت.
1-1- بیان مسئله
بهبود مستمر عملکرد شرکتها، نیروی بزرگ همافزایی[7] ایجاد می کند که این نیرو می تواند پشتیبان برنامه ی رشد، توسعه و تعالی سازمان شود. بدون بررسی وکسب آگاهی از میزان پیشرفت کارها و رسیدن به اهداف، شناسایی چالش های پیشروی سازمان، کسب بازخور واطلاع از میزان اجرای سیاستهای تدوین شده و شناسایی مواردی که به بهبود احتیاج دارند، میسر نخواهد بود (پارسا، شاهنده، کمالی، ناجی، سمیعی، 2113). در هر شرکتی، چه تولیدی و چه خدماتی، مهمترین عامل برای حفظ و رشد سازمان مشتریان اند.
با وجود گذشت زمان طولانی از طرح موضوع کیفیت خدمات و شیوه های سنجش و ارزیابی آن، نه تنها توجه به این موضوع مهم کاهش نیافته، بلکه به دلیل اهمیت فزاینده در اقتصاد کشورها، نقش آن بیش از پیش اهمیت یافته است (سعیدی، حسینی، فرزان، 1394). هر شرکتی به منظور آگاهی از میزان مطلوبیت و مرغوبیت فعالیتهای خود بالاخص در محیط های پیچیده و پویا نیاز مبرم به نظام ارزیابی دارند (سوکنایست 2، وانگ ویچ، پایروم سوبات، 2014).
تمام موارد مذکور بدون اندازه گیری و ارزیابی امکان پذیر نمی باشد. موضوع ارزیابی عملکرد یکی از مباحث گسترده ای است که دامنه وسیعی از شغل ها و صاحب نظران بر آن اثرگذار بوده اند و گزارشها و مقالات جدیدی درباره آن نوشته شده است. به علاوه بازار نرم افزارهای کاربردی در این زمینه نیز رشد بسیاری کرده است (کریمی،1385). با وجود این، اغلب شرکتهای کشور از نظام ارزیابی عملکرد مناسبی برخوردار نیستند و ارزیابی آنها به صورت سنتی انجام میشود و از شاخص های مالی و گذشته نگر برای ارزیابی عملکرد استفاده می کنند. در حالیکه تکیه صرف بر شاخص های عملکرد مالی، پیامدهای زیان باری به همراه دارد و ممکن است به ایجاد تنش های شغلی و بی اعتمادی به سرپرستان و مدیریت شرکتها بیانجامد. در پارادایم سنتی، شرکتها با توجه به منابع داخلی خود اقدام به برنامه ریزی می کردند، اما استراتژی ها بایستی در بستر محیط ایجاد، پیاده سازی و ارزیابی شوند و این چیزی است که مدیریت استراتژیک به آن می پردازد، اگر چه مدیریت استراتژیک بحث جدیدی در مدیریت شرکتها ایجاد کرده است، در بیشتر موارد تا مرحله تدوین پیش رفته و به دلیل مشکلات موجود در مرحله اجرا در حد دستورالعمل باقی مانده است (ابطحی نیا، میرکاظمی، کشتی دار، 1393).
از این محقق در این تحقیق تصمیم بر ارزیابی عملکرد شرکت اریا اورست ماشین توسط دو مدل کارت امتیازی متوازن(bsc ) و تعالی سازمانی(efqm ) دارد و امید است که از طریق نتایج این تحقیق به عملکرد شرکتها کمک کند.
1-2- اهمیت و ضرورت پژوهش
در عصر ارتباطات، با توجه به اهمیت مدیریت منابع انسانی در شرکتها و سازمانها، نباید فقط بر دارایی های مشهود خود تکیه کنند بلکه امروزه دانش و قابلیت کارکنان، روابط با مشتریان و تأمین کنندگان، کیفیت محصولات و خدمات، فناوری اطلاعات و فرهنگ، به مراتب دارایی های با ارزشتری از داراییهای مادی و فیزیکی است. توانمند سازی در به کارگیری این داراییها و ارزیابی آنها تأثیر زیادی بر موفقیت شرکت آریا اورست ماشین دارد. با توجه به توسعه تکنولوژی و رقابت جهانی، امروزه آگاهی از عملکرد برای رسیدن به برتری رقابتی در محیط سازمانی و مدیریتی، ضروری به نظر میرسد و این خود مستلزم استفاده از سیستمهای ارزیابی عملکرد مناسب و کارآمد در این شرکت است. برای شرکت اریا اورست ماشین نیز استفاده از سیستمهای ارزیابی مفید خواهد بود و فواید زیر را در پی خواهد داشت:
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.