توضیحات
عنوان: ارزیابی اثرات زیست محیطی مراکز خرید با تأکید بر مدلسازی ریسکهای زیست محیطی (مطالعه موردی: مرکز خرید تجاری ارگ تهران)
- چکیده
- مقدمه
- مواد و روش
- پیشبینی اثرات زیست محیطی طرح
- ارزیابی اثرات زیست محیطی طرح
- ارزیابی ریسک اثرات زیست محیطی طرح
- نتایج
- آنالیز کمی و تفسیر کیفی ماتریس ارزیابی اثرات
- اقدامات اصلاحی طرح و کاهش آثار سوء طرح
- آنالیز ریسک
- جمع بندی
- منابع
چکیده
مراکز خرید که از جمله نواحی پر ترافیک در بافتهای شهری هستند. به لحاظ زیست محیطی مسائل و مشکلاتی را به همراه دارند. این مسائل زیست محیطی هم در مرحله ساخت و هم در مرحله بهرهبرداری وجود دارند. در مرحله ساخت مانند هر پروژه ساختمانی بزرگ در مراحل خاکبرداری، تسطیح اولیه تا مراحل ساخت اسکلت و نما، آلودگی هوا، صوت، خاک و آب را به همراه دارند. در مرحله بهرهبرداری با ایجاد یک بافت متراکم به لحاظ جمعیتی انواع مختلفی از آلودگیها و مسائل زیست محیطی را با خود به ارمغان میآورد. از این رو در ساخت و بهرهبرداری از این دست اماکن باید دقت بسیار انجام شود و از وجوه مختلف آثار زیست محیطی آن ارزیابی شود. در تحقیق پیش رو، به بررسی اثرات زیست محیطی مرکز خرید ارگ تهران پرداخته شدهاست. در ابتدا، با کمک پرسشنامه و ارزیابی کیفی به شناسایی عوامل مؤثر بر محیط زیست منطقه پرداخته شدهاست. سپس به کمک روش ماتریس لئوپولد، این عوامل را طبقهبندی کرده و در نهایت به روش آنالیز خطر به نحلیل ریسک این پروژه پرداخته شدهاست. نتایج نشان میدهد که مطابق تفسیر روش ماتریس ایرانی اجرای پروژه مجتمع تجاری ارگ با انجام اقدامات اصلاحی و طرحهای بهسازی قابل تایید و بلامانع است و انجام اقدامات اصلاحی درصد وقوع ریسک بالا تا حدود 36درصد کاهش داده و درصد وقوع ریسک متوسط را به میزان حدود 3 کاهش میدهد.
واژههای کلیدی: ارزیابی ریسک، ارگ تهران، ماتریس لئوپولد، آنالیز خطر
1.مقدمه
فضای شهری بخشی از فضای باز و عمومی شهرهاست که تبلوری از ماهیت زندگی جمعی یعنی جایی که مردم در آن حضور دارند، است (پاکزاد، 1384). در عرصههای عمومی شهری، بیشترین تماس، ارتباط بین انسانها رخ میدهد و به عنوان بستر شکلگیری تعاملات اجتماعی جامعه شناخته میشود. این عرصهها تمام بخشهای بافت شهری را که مردم به آن دسترسی فیزیکی و بصری دارند، در بر میگیرد (تیبالدز، 1383) (کاشانیجو، 1389). گونهای از فضای عمومی شهری که محور اصلی این پژوهش است، فضاهای نوین تجاری هستند که دارای مغازهها و فضاهای پشتیبان هستند. مرکز خرید (shopping center) که در زبان انگلیسی (shopping mall) یا (shopping plaza) نیز خوانده میشود، اقتباسی قرن بیستمی از بازار است، که سابقه تاریخی دارد. مرکز خرید مجموعهای است از مغازههای خردهفروشی، بخشهای خدماتی، جایی برای پارکینگ اتومبیل مشتریان که همگی توسط یک شرکت مدیریتی، که در حکم واحد عمل میکنند، طراحی، ساخته و گردانده میشوند (رحیمی، 1391). در دنیای امروز وجه دیگر بازار، مکانی برای حضور مردم و تعاملات اجتماعی و گذراندن اوقات فراغت و تفریح است (آقاجانی، 1395). باتوجه به نقش و اهمیت مراکز تجاری نوین ضروری است تا این مراکز در نقاط مختلف شهرها گسترش یافته و بصورت یکجا انواع نیازهای شهروندان را برآورده سازند. از طرفی از آنجاکه این مراکز باتوجه به وسعت و حجم بالای شان عموماً در مراکز پرجمعیت شهری ساخته میشوند، نیاز است تا به جهت جلوگیری یا کاهش آسیبهای قطعی از ابعاد گوناگون محیطزیستی نیز مورد بررسی و پایش قرار گیرند. انجام تحقیق
به منظور شناسایی عوامل مؤثر در آلودگی یک منطقه، روش ریز پرسشنامه بسیار کارامد بوده و عوامل درگیر را به خوبی شناسایی میکند. با کمک روش ریز پرسشنامه، میتوان پارامترهای اثرات زیست محیطی شامل ماهیت، شدت، قطعیت، مدت، نحوه اعما و دامنه را به خوبی شناسایی کرد. علاوه براین روش بررسی کیفی نیز منجر به آن میشود که عوامل درگیری که قبلا شناسایی شده را به طور کارا در مدلسازی اعمال کرد و اثرات آن را مشخص نمود (منوری، 1380) (منوری، 1391) (Canter, 1977).
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.