توضیحات
عنوان: بررسی مجازاتهای در ملاء عام از منظر اسناد حقوق بشر
“بررسی مجازاتهای در ملاء عام از منظر اسناد حقوق بشر”
پس از پیروزی انقلاب اسلامی با اجرا درآمدن احکام و مجازاتها با موجی از انتقادها و اعتراضها از سوی مجامع بین المللی نسبت به برخی مجازاتها به پاخاست که منجر به محکومیت و صدور قطعنامه علیه ایران گردید.
1-نگرش بین المللی نسبت به مجازات های بدنی و در ملاءعام
در گزارشاتی که گزارشگران ویژهی حقوق بشر از وضعیت ایران ارائه میدهند مجازات بدنی شامل اعدام، قطع عضو، شلاق، سنگسار در ملاءعام در ایران به چشم میخورد.
به عنوان مثال دبیر کل سازمان ملل متحد در گزارش 2008 اعلام کرد اعمال مجازاتهای شدید مثل شلاق زدن و قطع عضو و … با مفاد ماده 7 میثاق بین المللی مربوط به حقوق مدنی و سیاسی که جمهوری اسلامی ایران طرف آن است سازگار نیست.
در سال 2009 نیز در گزارش دبیر کل مجمع عمومی آمده است مراجع بین المللی اعلام کرد که اعدام در ملاء عام به مجازات خشن و غیر انسانی و ماهیت تحقیرآمیز اضافه میکنند و فقط کسانی که آن را مشاهده میکنند میتواند چهره قربانی و خشونت زایی در آنها اثر کند.
درسال 2011 دبیر کل در مجمع عمومی در گزارش خود بیان کرد اعلام در ملاءعام ماهیت بی اعانه و غیر انسانی و تحقیر آمیز اعلام را تشدید میکند و تاثیری به دور از ویژگیهای انسانی بر قربانی باقی میگزارد و باعث درنده خویی شاهدان اعلام میشود.
با توجه به گزارشها از منظر جامعه بین المللی و نهادهای حقوق بشری مجازاتهایی چون سنگسار، قطع عضو، شلاق و اعدام و همین طور اجرای آنها در ملاء عام مغایر با حیث و کرامت انسانی، ظالمانه، غیر انسانی، تحقیر کننده و مخالف با اسناد حقوق بشری و تعهدات از سوی ایران میداند.
بررسی کرامت انسانی
معنای لغوی کرامت
معانی مختلفی برای کرامت بیان شده که عبارتاند از ارزش، عزت، حرمت ….
کرامت در اسلام به 2 نوع تقسیم شده کرامت ذاتی، کرامت اکتسابی
کرامت ذاتی: این نوع کرامت ذاتی و غیر اختیاری است و خداوند آن را به تمامی انسانها داده است. به عقیدهی علامه جعفری در خصوص کرامت ذاتی و حیثیت طبیعی برای همه انسانها است و زمانی که آنها با اختیار خود مرتکب به خیانت و جنایت برخود و دیگران نشوند از این صفت برخوردارند. اما به عقیده برخی این نظر علامه متناقض است چرا که ایشان معتقد بودند کرامت ذاتی انسان است اما در این حال باز اعتقاد داشتند که با خیانت و جنایت این کرامت ازبین میرود اما به لحاظ منطقی ذاتی شی غیر قابل وضع و سلب است اگر با جنایت ازبین برود کرامت اکتسابی است.
درنهایت باید گفت کرامت ذاتی به آن شرافت و حیثیتی گفته میشود که عام انسانها به جهت استقلال ذاتی، توانی و تعقل و تفکر و وجهه و نفخه الهی که دارند بطور فطری و یکسان از آن برخوردار هستند.
کرامت اکتسابی
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.