توضیحات
عنوان: بررسی تاثیر مدیریت دانش و فناوری اطلاعات در ارتقا و بهره وری سازمان
- چكیده
- مقدمه
- مفهوم مدیریت دانش
- ایجاد دانش
- اعتباربخشی به دانش
- ارائه دانش
- توزیع دانش
- كاربرد دانش
- فرهنگ ایجاد دانش
- مدیریت دانش
- تعریف فناوری اطلاعات
- مؤلفههای فناوری اطلاعات
- سیستمهای اطلاعاتی
- فرایندهای کسب اطلاعات
- مدیریت فناوری اطلاعات
- پیشینه تحقیق
- دو رویکرد اصلی در مدیریت دانش در سازمانها وجود دارند که فناوی اطلاعات می تواند از آن حمایت کند
- پیشنهادات
- ارتباط مدیریت دانش با نوآوری و فناوری اطلاعات و نقش آنها در بهبود كارآیی و اثربخشی فرآیندهای سازمان
- ارتباط بین مدیریت دانش و فن آوری اطلاعات در سازمانها
- ارتباط بین مدیریت دانش و نوآوری
- مدیریت دانش در سازمانها بررسی تأثیر متقابل فناوری اطلاعات ، فنون و انسان
- ماهیت دانش سازمانی
- تعامل بین فناوری و سیستمهای اجتماعی
- مفهوم
- بررسی نقش فناوری اطلاعات در مدیریت منابع انسانی
- بررسی نقش تکنولوژی اطلاعات بر تدوین استراتژیهای سازمان
- نمودار سیر تبدیل داده به حکمت و آگاهی
- اهمیت اطلاعات
- سطوح مختلف مدیریتی و نیازهای اطلاعاتی
- ویژگی های کنترل عملیات طرح ریزی استراتژیک
- فناوری اطلاعات
- مدیریت اطلاعات
- تدوین استراتژی
- فرایند مدیریت استراتژیک در نمودار زیر بیان شده است
- ویژگیهای برنامه ریزی استراتژیک
- مدل تدوین و طراحی استراتژی تافلر
- اطلاعات به منزله دارایی سازمان
- همترازی استراتژیک
- مدل همترازی هندرسون ونکاترامن
- سیستمهای اطلاعات در ارتقای مدیریت سازمانها
- مروری بر انواع سیستمهای اطلاعات مدیریت
- تعریف سیستم اطلاعات
- سیستم پردازش داده(DP)
- سیستم اطلاعات مدیریت (MIS)
- تصمیم گیری مدیریتی وسیستمهای اطلاعاتی
- محدودیتهای دانش
- مفهوم سیستمهای حمایت ازتصمیم(DSS)
- سیستم حمایت از تصمیم گروهی(GDSS)
- سیسنم اطلاعات مدیریت عالی(EIS)
- سیستمهای خبره(ES)
- شبکه های عصبی مصنوعی(ANN)
- سیستمهای پشتیبانی ترکیبی(HSS)
- نقش فناوری اطلاعات در مدیریت دانش
- مدیریت دانش و فناوری اطلاعات
- ابزارهای فناوری اطلاعات در مدیرت دانش
- ورودی های دانش
- پایگاه داده ها
- موتورهای بازیابی اطلاعات
- سیستم الكترونیكی مدیریت اسناد(EDMS)
- نتیجه گیری
- منابع
چكیده
تغییرات سریع در دنیای امروز، سازمانها را با چالشهای مختلفی روبرو كرده است؛ اما در این میان سازمانهایی موفق هستند كه به كمك ابزارهای مدیریتی و فناوریهای نوین، از فرصتهای ایجادشده به نفع خود استفاده كنند. مدیریت دانش یكی از این ابزارهاست.علیرغم اینكه دانش بعنوان منبعی برای بقای سازمانها ضروری و حیاتی است و شرط موفقیت سازمانها درتجارت جهانی دستیابی به یك دانش و فهم عمیق در تمامی سطوح میباشد، اما باز هم بسیاری از سازمانها هنوز به مدیریت دانش بطور جدی توجه نكرده اند.دنیای امروزی به گونه ای است که شرط بقای هر سازمانی عکس العمل سریع در برابر تغییرات است که آن جزء با داشتن دانش و خلاقیت امکان پذیر نمی باشد.مقالة حاضر ضمن توضیح و تبیین مدیریت دانش ، ارتباط آن را با نوآوری و فنآوری اطلاعات و همچنین نقش آنها در بهبود كارایی واثربخشی فرآیندها در سازمان ها را مورد بحث قرار می دهد.
مقدمه:
مدیریت دانش با آسان سازی فرایند ایجاد و تسهیم دانش، توأم با فراهم آوردن محیطهای كاری مثبت و سیستم پاداشهای اثربخش، یادگیری سازمانی را سرعت می بخشد و به سازمان كمك میكند كه خود را با تغییرهای شتابزده امروز منطبق سازد و همگام با تغییرها ، با موفقیت به حیات خود ادامه دهد. مدیریت دانش نقش اساسی و استراتژیك در موفقیت سازمان دارد، این روشها سازمان را قادر میسازد تا سریعتر و مؤثرتر از رقبای خود به تحصیل و به كار گیری دانش بپردازند كه این مهم منجر به خلق مزیت رقابتی پایدار برای سازمان می شود و هنگامی كه این دانش در محصولات و خدمات به كار گرفته شود، منبعی برای تولید ثروت بیشتر برای سازمان به حساب می آید. بطور كلی مدیریت دانش مجموعه فرایندها، قواعد و روشهای درون و بین سازمانی است كه بر پایه زیر ساخت های سازمانی، فرهنگی و تكنولوژی در پی بهرهگیری بهینه از سرمایه دانشی سازمان است و در تبدیل دانش فردی به سازمانی و همافزایی دانشی سازمان در راستای افزایش توان رقابتی میكوشد. با توجه به تعاریف بالا می توان گفت كه نویسندگان مختلفی نسبت به موضوع مدیریت دانش با دیدگاههای متفاوت و انگیزههای گوناگون به ارائه تعاریفی متفاوت پرداختهاند. این تعاریف شامل شكلدهی به دانش، برنامهها و رویهها و همچنین شیوههایی است كه سازمان ها به تحلیل موقعیت می پردازند و ارتباط برقرار می كنند و علاوه بر موارد فوق، مباحثی در رابطه با فرهنگ، رسوم و ارزش و برقراری رابطه با مشتریان و غیره را در بر می گیرد. عصر كنونی، دوره تحولات شتابنده و غیرقابل پیشبینی است. وضعیت مدیریت در جامعه ما بیانگر عدم توازن میان پیچیدگیهای روز افزون سازمانها و عدم تواناییهای این سازمانها در پیشبینی و مقابله با این تحولات و پیچیدگیهاست. سازمان ها برای مقابله با تهدیدات محیطی و استفاده از فرصت های احتمالی، ناچارند ظرفیتها و توانمندی های درونی خود را بشناسند، نقاط ضعف را ترمیم نموده و به تقویت نقاط قوت بپردازند. مسائل و مشكلات مدیریت آن چنان پیچیده و در هم شده است كه تشخیص مشكل به آسانی میسر نیست و ماهیت انسانی سازمان ها و پیچیده بودن رفتارهای كاركنان، این پیچیدگی را مضاعف نموده است. در چنین شرایطی سازمان هایی موفق و كامیاب هستند كه ضمن كسب دانش و آگاهی وسیع از عوامل محیطی برای حفظ بقاء و حیات خود، بتوانند زمینه رشد و پویایی و افزایش عملكرد سازمان را بهبود و ارتقاء بخشند. تحقیقات انجام شده در سازمان های موفق نشان داده است كه بهره وری، سودآوری، واكنش سریع به نیاز مشتری ، كاهش هزینه و بالاخره كیفیت مطلوب از آن شركتهایی نیست كه سرمایه، ماشین آلات و نیروی انسانی بیشتری دارند. آن گونه كه پیتر دراكر می گوید، سازمان های موفق آنهایی هستند كه نیروی انسانی دانشگر بیشتری در اختیار دارند و از نیروی انسانی برای غلبه بر محیط پر رقابت و تغییر پذیر كسب و كار استفاده می كنند. مدیریت دانش، عبارت است از فرآیندهای ایجاد، جمعآوری، سازماندهی، انتشار، پالایش دائمی و بهرهبرداری از دانش. مدیریت دانش در یك سازمان متشكل از راهبردها و فرآیندهایی است كه قادرند نیازهای دانش كل سازمان، مشتریان و كاركنان را برآورده سازند.
توجه:
- برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
- پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد شد.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.