توضیحات
عنوان: تاثیر انگیزش و درگیر نمودن دانش آموزان در تثبیت یادگیری و تدریس
- چکیده
- مقدمه
- نقش انگیزه در تعلیم و تربیت دانش آموزان
- انگیزش تشویقی
- انگیزش پیشرفت
- وظایف انگیزشی معلم
- روش های ایجاد انگیزش یادگیری
- راهکارهای ایجاد انگیزش در دانشآموزان
- مراحل اجرای الگوی 5E
- نقش معلم و دانش آموزان در مراحل تدریس 5E
- قوانین بارش فکری
- نتیجه گیری
- منابع
چکیده
رشد روز افزون اطلاعات و چالش های مربوط به آن، دلیلی است که لزوم توجه به پرورش تفکر و تعقل را در برنامه های درسی مدارس توجیه می کند; عدم پرورش یک دانش آموز نقاد و خلاق که توان انتخاب و به کار گیری این اطلاعات و همگام شدن با آن را داشته باشد.
از آنجا که برنامه های دوره های مختلف تحصیلی در کشور ما تا حدی تخیل را ضعیف و به تباهی خلاقیت کمک می کند، برای پرورش خلاقیت در کودکان باید از شیوه های جدید استفاده کرد. لازمه افزایش رشد خلاقیت و یادگیری، به کارگیری روش های تدریس مناسب با عصر فناوری اطلاعات است.
یکی از نظریه های دوران معاصر که به افزایش انگیزه و خلاقیت دانش آموزان کمک می کند و متناسب با عصر فناوری اطلاعات است و بر یادگیرنده تاکید دارد، نظریه سازنده گرایی و روش های 5E و بارش فکری هستند که تاثیر فراوانی بر روی تثبیت و یادگیری دروس دارند.
«انگیزش» عاملی است که رفتار مشخصی را تحریک و هدایت میکند و پاسخی است به این سؤال که اساس یادگیری علم چیست؟ روانشناسان برای انگیزش اهمیت بیشتری نسبت به هوش قائل میشوند. آنان انگیزش را حاصل عواملی مانند مشوّقها، نیازهای درونی،کنجکاوی، برانگیختگی و علتهایی میدانند که فرد برای رویدادها و نتایج اعمال میکند.
در این پژوهش به نقش انگیزش در تعلیم و تربیت دانش آموزان توجه می شود و همچنین روش هایی که می توان با استفاده از آن ها انگیزه دانش آموزان را افزایش داد و آن ها را در فعالیت های کلاسی شرکت داد تا بهتر درس را یاد بگیرند، بررسی می شوند.
کلید واژه: انگیزش، خلاقیت، یادگیری، روش 5E، درگیر شدن
مقدمه
روش تدریس از جمله مولّفه های اصلی برنامه ی درسی و از مراحل مهم طراحی آموزشی محسوب می شود. تدریس خوب، به معنای كمك به خود یادگیری دانش آموزان است، به بیان دیگر رو شهای تدریس، ابزارهای مفیدی برای ایجاد یادگیری با معنا هستند.
هر اندازه معلمان با رو شهای متفاوتی آشنا باشند، ابزارهای متعددی را در اختیار خواهند داشت كه بتوانند توسط این ابزارها محتوا و مواد دلخواه را در اختیار دانش آموزان قرار دهند.
معلّمان در تصمیم گیری برای استفاده از رو شهای تدریس و انتخاب مناسب ترین آ نها، باید به عواملی همچون:
انتظارات خود و نظام آموزشی از یادگیرندگان، امكانات، فضا، زمان، تعداد یادگیرندگان و … توجه كنند. علاوه بر
این، اگرچه هر یك از روشها، رویكرد خاص خود را دارد ولی می توان از عناصر و مولفه های آن ها، به صورت
تركیبی استفاده كرد كه این امر مستلزم خلاقیت، تجربه و مهارت حرفه ای معلمان گرامی است.
در نظام های آموزشی تاکید عمده بر پرورش خلاقیت دانش آموزان است و معیار اساسی موفقیت این نظام ها نیز در این است که چقدر افراد بافکر و خلاق ترتیب می کنند و به تعبیری دیگر، از نظر آنان معلم خوب کسی است که تفکر و چگونگی استفاده از اطلاعات را به دانش آموزان بیاموزد، نه اینکه فقط به آن ها اطلاعات دهد. تورنس (1989)، در پژوهش های خود به این نتیجه رسید که خصوصیات و شیوه های آموزش مربی، ممکن است به افزایش تفکر خلاق بیانجامد. مایرز(1386) برای پرورش خلاقیت راه های زیادی ذکر کرده است، از جمله پرورش نیروی تخیل، تحریک حس کنجکاوی و ذهنی کودک، تنوع منابع درسی، تغییر در نمره ارزشیابی نظام آموزشی، تغییر دیدگاه درباره مساله، به عینیت درآوردن مشکل، متضاد فکر کردن، رابطه سازی، بازی، نمایش خلاق، حل مساله، بدیعه پردازش و بارش مغزی.
در این میان معلمان تلاش می کنند با درگیر کردن دانش آموزان به یادگیری هرچه بهتر آن ها کمک کنند و این درگیر شدن تاثیرگذاری بیشتری بر روی تثبیت مطالب گفته شده داشته باشد.
درباره تاثیر انگیزش بر یادگیری، پژوهش های زیادی انجام شده است. در یک مطالعه تازه تر چند محقق آثار عوامل مهم مانند توانایی یادگیرندگان، آموزش معلمان و انگیزش بر یادگیری را در متجاوز از 25هزار دانش آموز مورد بررسی قرار دادند.
مهم ترین عاملی که مستقیم با میزان یادگیری رابطه مثبت نشان داد، سطح توانایی یادگیرندگان بود. پس از آن، دو عامل مهم دیگر، یکی آموزش معلم و دیگری انگیزش برای یادگیری بودند.
دانش آموزانی که انگیزش تحصیلی بالایی دارند، فعالیت های تحصیلی بیشتری را می پذیرند، تکالیف درسی بیشتری انجام می دهند و در نتیجه موفقیت بیشتری کسب می کنند.
نقش انگیزه در تعلیم و تربیت دانش آموزان
انگیزش تشویقی
اساسا استفاده از مشوق ها برای تغییر جهت رفتار برانگیخته شده به استفاده از وابستگی های تقویت به طور عاقلانه مربوط می شود، برای مثال، در کلاس های ابتدایی، کودک خردسال ممکن است به خاطر فعالیت های اجتماعی تقویت دریافت کند. کار کردن با دیگر کودکان و رابطه برقرار کردن با معلم به شکل مناسب برای یادگیری موثر ضروری است. کودک از راه اشتیاق به کسب تایید دیگران، پرهیز از عدم تایید آن و برخورداری از یک جایگاه احترام اجتماعی در میان همگان برانگیخته می شود.
انگیزش پیشرفت
یکی دیگر از نیازهایی که پژوهش های زیادی را به خود اختصاص داده نیاز به پیشرفت با انگیزه پیشرفت است. انگیزه پیشرفت را به صورت یک میل یا علاقه به موقعیت کلی یا موقعیت در یک زمینه فعالیت خاص تعریف کرده اند. پژوهش های انجام شده در این زمینه نشان داده اند که افراد از لحاظ این نیاز با هم تفاوت دارند. بعضی افراد دارای انگیزه سطح بالایی هستند و در رقابت با دیگران و در کارهای خود برای کسب موقعیت بسختی می کوشند. بعضی دیگر انگیزه چندانی به پیشرفت موقعیت ندارند و از ترس شکست آماده خطر کردن برای کسب موفقیت نیستند.
پژوهش های انجام شده نشان داده که افراد دارای انگیزه پیشرفت زیاد در انجام کارها و از جمله یادگیری بر افرادی که از این انگیزه بی بهره اند، پیشی می گیرند. بنا به نظریه اتکینسون ، اشخاصی که دارای انگیزه پیشرفت زیاد هستند در تکالیفی که دارای درجه استواری متوسطند و نه خیلی دشوار و نه خیلی آسان توفیق زیادی به دست می آورند، یعنی تکالیفی که این افراد در آن حداکثر جدیت را نشان می دهند تکالیفی هستند که انجام دادن آن ها مستلزم قدری تقبل خطر است.
توجه:
- برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
- پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد شد.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.