توضیحات
عنوان: تاثیر شبکه های اجتماعی بر توسعه کسب و کار
- مقدمه
- تأثیرات شبکههای اجتماعی
- نقش شبكه های اجتماعی در توسعه كسب و كار
- مزایای استفاده از شبكه های اجتماعی در كسب و كار
- معایب استفاده از شبكه های اجتماعی در كسب و كار
- برخی از شبکههای اجتماعی محبوب جهت کسب و کار اینترنتی
- نتیجه گیری
- منابع
مقدمه
تجارت الکترونیک از زمان ظهور تاکنون پیوسته با پیشرفت فناوری های نوین سخت افزاری و نرم افزاری دچار تحولات بسیاری شده است و نسخه های جدیدتری از آن مانند، تجارت همراه ، تجارت شبکه ای به وجود آمده اند. مهمترین اتفاقی که بعد از توسعه شبکه های اجتماعی در جهان به وجود آمده، موضوعی تحت عنوان تجارت در شبکه های اجتماعی است که به اختصار تجارت اجتماعی گفته می شود. تجارت اجتماعی هم از دید کسب وکار هم از دید مشتریان مزایای بسیاری دارد. تجارت اجتماعی دارای ساختاری بر اساس شبکه های اجتماعی است که هر مرکز کسب وکار و یا هر مشتری یک گره از شبکه می باشد. خصیصه های ساختاری و رابطهای شبکه بر تعاملات ما بین مشتریان تأثیر میگذارد ، سطح مشارکت را افزایش می دهد و در نهایت منجر به تقویت علاقهی مصرف کالا می شود. در بازار امروز، رسانه های اجتماعی حرکت سریع تری را برای خدمت به کمپانی ها آغاز کرده اند. رسانه های اجتماعی ابزاری قدرتمند هستند تا سازمان ها را به مخاطبان هدف برسانند. در واقع این گونه رسانه ها به عنوان ابزاری برای جستجوی بازار بوده و شرکت ها را قادر می سازند که مشتری های مورد نظرشان را از طریق کاربران خود، مطابق با درخواست کالاهای جدید، انتخاب کنند.
سازمانها چه كوچك و چه بزرگ در رسانه های اجتماعی وارد شده اند و سعی دارند آرام آرام فواید آن را كشف كنند. آنها از توییتراستفاده كرده اند، در فیس بوك صفحه های طرفداران خود را ایجاد كرده اند و در یوتیوب فیلم ویدئویی گذاشته اند و در اواخر قرن بیستم تارنما [1]ساخته اند.
سازمان ها امروزه احساس می كنند كه رسانه های اجتماعی وسیله ای برای تجارت هستند و خواهند بود و آنها باید بر این موج سوار شوند. در حال حاضر، رسانه های اجتماعی بخشی جدایی ناپذیر از جامعه مدرن می باشند، و رسانه های اجتماعی به یك صنعت بزرگ تبدیل شده اند . شركت های بزرگی مانند دل، مایكروسافت و اچ پی به طور مؤثر در خصوص كسب و كار از بازاریابی رسانه های اجتماعی استفاده می كنند و بودجه ای را نیز به این موضوع اختصاص می دهند و تعداد زیادی از كاركنان را در این خصوص تعلیم می دهند. در واقع بازاریابی رسانههای اجتماعی، یك استراتژی بازاریابی اینترنتی می باشد كه باعث كسب و كار در سازمان و رسیدن به جامعه هدف می گردد، كسب و كار در رسانه های اجتماعی شامل، تلاشی برای استفاده از رسانه های اجتماعی برای متقاعد كردن مصرف كنندگان یك شركت، برای استفاده از محصولات و یا خدمات ارزشمند می باشد. هدف اصلی بازاریابی رسانه های اجتماعی ایجاد یك كسب و كار بر پایه مشتری مداری و اعتبار یك شركت به منظور توسعه و مدیریت كاری می باشد . هیچ كس نمی تواند ادعا كند كه در عرصه بازاریابی رسانه های اجتماعی فقط مزایا و منافع نهفته است . بلكه در بازاریابی رسانه های اجتماعی همانند تمامی ابعاد زندگی، معایب و محاسن توأمان و در كنار یگدیگر وجود دارد.
2-تأثیرات شبکه های اجتماعی
شبكه های اجتماعی در سال های اخیر جایگاه قابل توجهی در اینترنت پیدا كرده اند و به رده پربیننده ترین های فضای مجازی راه یافته اند. گرایش به سایت های شبكه های اجتماعی در سراسر دنیا همچنان رو به رشد است. شبكه های اجتماعی با اینكه عمر خیلی زیادی ندارند اما در زندگی روزمره افراد نقش بسیار پررنگی داشته اند و بسیاری از كاربران روزانه حداقل یك بار به صفحه شخصی خود در شبكه اجتماعی كه عضو هستند سر می زنند.
نقش شبكه های اجتماعی در دنیای امروز در حدی پر رنگ است كه نمی توان آن ها را نادیده گرفت. این سایت ها بر ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی افراد و در سطح كشورها و حتی بین الملل تأثیرگذارند و به همین دلیل در حال گسترش هستند و در آینده نقش به مراتب بیشتر و مهم تری را در زندگی بازی خواهند كرد.
مسلماً در دنیای حقیقی هیچگاه افراد علاقه مند، موضوعات موردعلاقه خود را به این گستردگی نمی یافتند. این دلیل و شاید دلایل مشابه این، سرویسهای شبكه های اجتماعی را به یكی از مهمترین اركان اینترنت در دو، سه سال اخیر تبدیل كرده است. تأثیر شبكه های اجتماعی به اعتقاد كارشناسان، باعث شكل گیری مفاهیمی همچون صمیمیت و اعتماد در فضای سایبر شده است. به عبارتی اعتماد به صحت داده ها و ارائه اطلاعات در این فضا كه به صورتی كنترل نشده عرضه می شود، خود از مواردی است كه می تواند جنبه های مثبت و منفی داشته باشد و هنوز نحوة صحیح مواجهه با آن در جوامع، ناشناخته باقی مانده است. از طرفی برخی از اطلاعات ارائه شده توسط كاربران می تواند منجر به كاهش پایبندی به مباحث اخلاقی باشد كه این امور نیز بر دوام و استحكام روابط جوانان می تواند اثرگذار باشد. شبكه های اجتماعی، امكان اتصال انسان ها را در سراسر جهان به طور غیرقابل تصوری افزایش داده اند. با این همه برخی از متخصصان فناوری، جامعه شناسان و روان شناسان می گویند كاربران شبكه های اجتماعی نسبت به دیگرانی كه در آن حضور ندارند، یا بهره كم تری از آن می برند، تنهاتر و خودشیفته تر شده اند، حتی بیماری های جسمی و روحی هم كاربران را تهدید می كند. انسان، موجودی مدنی الطبع نامیده شده و همواره با همنوعانش در ارتباط بوده، در واقع این ارتباط ریشه در نیاز او به ارتباطات اجتماعی دارد، همین نیاز سبب شكل گیری اجتماعات انسانی، شهرها و جوامع شده و در گذر زمان و ادوار زندگی انسان متحول گشته است. حضور در اجتماع یك رابطه دو سویه است، از یك سمت فرد با تمام مختصات فردی خویش، اخلاق، تربیت، روحیات و استعداد و توانایی هایش بر اجتماع خود تأثیر می گذارد و از سوی دیگر، از جامعه خود رنگ می پذیرد و تركیب این دو، خصوصیات فردی و اكتسابات اجتماعی سبك زندگی او را می سازد شبكه های اجتماعی ابزاری فوق العاده برای ایجاد تعامل هستند. بشر، در دوره های گوناگون برای تسهیل ارتباطات اجتماعی خود دست به اختراعاتی از جمله، تلفن، تلگراف، تلویزیون، ماهواره و اینترنت زده است شبكه های اجتماعی از همین دست است. شبكه های اجتماعی، رسانه های فردی شدن و مبتنی بر تعامل فردی انسان، رایانه هستند و موجب می شوند انسانها بیش از پیش گوشه گیر، منزوی و كم تحرك شده و كم كم از زمینه عملی زندگی خود دور شوند. از قابلیت های شبكه های اجتماعی جهت دهی به افكار عمومی است، بطوریكه در فضای عمومی شكل گرفته توسط این رسانه ها، افراد زیادی بدون آنكه یكدیگر را بشناسند در مكان های متفاوت همانند هم تفكر و تصمیم گیری می كنند، این ماهیت تمام شبكه ها در شكل و جهت دهی به افكار عمومی است. به نظر می رسد شبكه های اجتماعی در آینده بیش از این هم اهمیت پیدا می كند. این شبكه ها هم اكنون روز به روز محبوبتر می شوند با شبكه های اجتماعی، دیگر افراد برای پیداكردن همفكران خود در موارد گوناگون تنها نیستند و افراد در همه زمینه ها می توانند با دیگران در ارتباط و تعامل فكری باشند. بنابراین به دلیل تأثیرپذیری زیاد افراد از شبكه های اجتماعی تعامل در این شبكه ها یكی از نكات قابل توجه است كه باید به آن دقت داشت و این موضوع را مد نظر داشته باشیم كه تعامل در شبكه های اجتماعی نیاز به زمان دارد خواه این تعامل تجاری باشد خواه غیر تجاری و برای مسائل اجتماعی و سرگرمی باشد. در عصر انفجار اطلاعات، دیگر روابط عمومی سنتی جوابگوی نیازهای مخاطبان و مشتریان نمی باشد. امروزه بهره گیری از وسایل ارتباط جمعی مدرن به خصوص شبكه های اجتماعی فضای مجازی و موبایل و اینترنت در حوزه ارتباطات یك نیاز ضروری به شمار می رود. شبكه های اجتماعی، یكی از انواع رسانه های اجتماعی به شمار می روند رسانه های اجتماعی در سال های اخیر در زندگی آنلاین و آفلاین كاربران اینترنتی، آن چنان تأثیرگذار بوده اند كه شكل های ارتباطات اجتماعی نیز از این رسانه های جدید تأثیر پذیرفته است. شبكه های اجتماعی، به خصوص آنهایی كه كاربردهای معمولی و غیرتجاری دارند، مكانهایی در دنیای مجازی هستند كه مردم خود را به طور خلاصه معرفی می كنند و امكان برقراری ارتباط بین خود و همفكرانشان را در زمینه های مختلف مورد علاقه فراهم می كنند. خیلی از نهادهای مختلف جهانی و اینترنتی با اهداف گوناگون كه مهمترین آنها تجاری و تبلیغاتی است، دست به راه اندازی شبكه های اجتماعی زده یا درصدد خرید سهام مهمترین شبكه های اجتماعی دنیا هستند. شبكه های اجتماعی نقش كلیدی در موفقیتهای تجاری و پیشرفتهای كاری ایفا می كنند شبكه ها راههایی را برای شركتها فراهم می كند كه اطلاعات جمع آوری كنند، از رقابت بپرهیزند و حتی برای تنظیم قیمتها و سیاستها با هم تبانی كنند قبل از بوجود آمدن شبكه های اجتماعی ابزارهایی نظیر پیامك، ایمیل، انجمن های اینترنتی و بلاگها بهترین رسانه برای بازاریابی بودند، اما پس از پیدایش اولین شبكه های اجتماعی كه بر پایه سایت های دوستیابی بنا شده بودند، تحول بزرگی در شیوه بازاریابی پدید آمد. شركت ها باید ارزش ارائه كنند و نه اینكه این شبكه ها را تنها به منظور ابزاری برای ارتباط یك طرفه و اطلاع رسانی مورداستفاده قراردهند. مثلاً زمانی كه مردم زمانی را صرف برقراری ارتباط ، پرسش سؤال، پاسخگویی و درج نظرت برای محتوا می كنند، باید به آنها پاسخ داد و این ارتباط را به صورت دو طرفه ادامه داد. ارتباط برقرار كردن در شبكه های اجتماعی یك شیوه بازاریابی است كه ضوابط و مراحل خاص خود را دارد زیرا هر رسانه اجتماعی با دیگری متفاوت است و ساختار و كاركرد متنوعی دارد. بنابراین تدوین یك استراتژی بازاریابی در شبكه های اجتماعی یك اصل اساسی برای كسب و كار به شمار می رود كه در دنیای دیجیتال امروزی بدست آوردن آن سخت و از دست دادن آن بسیار ساده است. موفقیت در بازاریابی شبكه های اجتماعی در طول یك روز اتفاق نمی افتد، باید تلاش كرد وقت زیادی را صرف آن كرد. برای بدست آوردن نتایج خوب باید متعهد به پیمودن مسافتهای طولانی باشیم.
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.