توضیحات
عنوان: تاثیر تجارت الکترونیک بر هزینههای کیفیت
- چکیده
- مقدمه
- بیان مسئله
- ضرورت موضوع
- ادبیات موضوع
- پیشینه تحقیق
- روش تحقیق
- نتایج پژوهش
- نتیجهگیری
- پیشنهادات و راهکارها
- منابع
چکیده
در چند دهة اخیر به وجود آمدن روشهای نوین داد و ستد، نظیر تجارت الکترونیک، روابط و چالشهای جدیدی را به وجود آورده است. تاثیر تجارت الکترونیک بر کیفیت و هزینههای آن یکی از این چالشها است که در این پژوهش تاثیر تجارت الکترونیک بر هزینههای کیفیت مورد بررسی قرارگرفتهاست. انواع مختلفی از هزینههای کیفیت شامل هزینههای پیشگیری، ارزیابی و شکست (شامل شکست داخلی و خارجی) مطرح شده است. تجارت الکترونیک میتواند هزینههای کیفیت را تحت الشعاع قرارداده و از طریق آن هزینههای ناشی از تامین، ارزیابی، جبران شکست داخلی و خارجی کیفیت را کاهش داد. در تجارت الکترونیک خالص دستیابی و تامین کیفیت محصولات به مراتب کم هزینهتر و آسانتر است. همچنین ارزیابی کیفیت در تجارت الکترونیک نیز کم هزینهتر بوده و هزینههای ناشی از شکست داخلی و حتی خارجی نیز به مراتب کمتر خواهد بود. این بدان دلیل است که در تجارت الکترونیک هزینه دستیابی به سطح مورد قبول استاندارد، ارزیابی کیفی، بازسازی و رفع ایراد محصولات، هزینه حمل و نقل و برگشت محصولات، ضایعات و هزینه انبار و نگهداری در این نوع از تجارت بسیار پایینتر از تجارت سنتی است. از این رو میتوان یکی از مزیتهای عمده تجارت الکترونیک را کاهش هزینههای کیفیت قلمداد کرد.
واژگان کلیدی: تجارت الکترونیک، هزینههای کیفیت، هزینه پیشگیری، هزینه ارزیابی، هزینه شکست
مقدمه
در چند دههی اخیر شیوههای تجارت نوینی به وجود آمده که با ایجاد فضاهای کسب و کار جدید بر ابعاد مختلف تجارت نظیر رضایت مشتریان، زمان و نحوهی تحویل کالا و خدمات و کیفیت و هزینههای آن، تاثیر قابل ملاحظهای گذاشته است. یکی از شیوههای نوین تجارت، تجارت الکترونیک است، که در دههی اخیر گسترش چشمگیری داشته است و محققان ابعاد مختلف این تجارت نوین را مورد بررسی و تفحص قرار دادهاند. شاید بتوان ادعا کرد که تجارت الکترونیک انقلابی در کسب و کار ایجاد کرد، به نحوی که امروزه مطرحترین شرکتها، شرکتهای فعال در زمینه کسب و کار الکترونیک و فضای مجازی هستند. تجارت الکترونیکی بعنوان برآیند دو انقلاب فناوری اطلاعات و ارتباطات و جهانی شدن و بعنوان یکی از مظاهر کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در اقتصاد و بازرگانی مطرح بوده و مزایای فراوان آن شامل حذف محدودیتهای زمانی و مکانی در تجارت، کاهش هزینههای مبادلاتی، دسترسی تولیدکنندگان و فروشندگان به مشتریان زیاد، دسترسی مصرف کنندگان به تأمین کنندگان کالا و خدمات در سطح وسیع و … موجب توجه به این پدیده شدهاست. برای بکارگیری تجارت الکترونیکی بعنوان فناوری نوین تجاری، زیرساختهای فنی و ارتباطی و مخابراتی، فرهنگی، حقوقی و قانونی و مدیریتی باید مهیا شود. در جهان اقتصادي متحول امروز، روز به روز نقش تجارت الکترونیک در اقتصاد بیشتر میشود و هر ساله شاهد رشد قابل توجه این نوع تجارت در سطح جهانی هستیم، تا آنجا که براساس اظهارات سازمان آمار آمریکا[1] (2016)، حجم مبادلات الکترونیکی در سال 2014، 60% کل مبادلات تجاری را در برگرفتهاست. حجم ارزی مبادلات الکترونیکی بالغ بر 7.5 هزار میلیون دلار ارزیابی شده است و همچنین رشد تجارت الکترونیک بیشتر از سایر گونههای تجارت است که سالانه حدود %17-16 رشد دارد (Turban, et al., 2017). تجارت الکترونیک، به علت سرعت، کارایی، کاهش هزینهها و امکان بهرهبرداری از فرصتهای زودگذر، عرصه جدیدی را در رقابت جهانی گشوده است (شهیدی, 1382). از این رو یکی از مزایای تجارت الکترونیک کاهش هزینهها از جمله هزینههای اجاره فروشگاه، هزینههای تبلیغات و سفارشات است، حال این مسئله مطرح است که آیا تجارت الکترونیک سبب بهبود کیفیت و کاهش هزینههای کیفیت میگردد؟
بیان مسئله
موفقیت هرتجارتی در گروِ کیفیت، هزینه و زمان است (Trkman, 2010; Santos, 2003). تجارت الکترونیک بهعنوان یکی از مهمترین شیوههای نوین در کسب و کار، زمینه را برای افزایش کیفیت و کاهش هزینهها فراهم کرده است (Santos, 2003). تامین کیفیت بدون صرف هزینه و زمان میسر نخواهد بود. بنابراین باید با استفاده از روشها، فرایندها، ابزارها و استانداردهای مختلف برای تامین کیفیت اقدام نمود که در بردارنده هزینه بوده و از آنها تحت عنوان هزینههای کیفیت یاد میشود. در ارتباط با هزینههای کیفیت[2] تحقیقات و پژوهشهای زیادی انجام گرفته است (نظری , 1378; شعری, 1380)، لیکن در رابطه با تاثیر تجارت الکترونیک بر هزینههای کیفیت، تحقیقات داخلی و خارجی محدودی انجام شدهاست. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر تجارت الکترونیک بر هزینههای کیفیت بوده که برای این منظور ابتدا به مفاهیم هزینههای کیفیت و تجارت الکترونیک پرداخته شده تا دیدگاه مشترکی ایجاد گردد.
ضرورت موضوع
در عصر حاضر براي باقيماندن در صحنه رقابت جهاني، بايد محصولات متنوع با كيفيت بالا و قيمت مناسب، همراه با خدمات سريع متناسب با درخواست مشتري، در خدمت وي قرار گيرد. در دههي ۱۹۹۰ ميلادي، به همراه بهبود در فرايندهاي توليد، مديران بسياري از صنايع دريافتند كه براي ادامه حضور در بازار، تنها بهبود فرايندهاي داخلي و انعطافپذيري در تواناييهاي شركت كافي نيست؛ بلكه تأمين كنندگان قطعات و مواد نيز بايد موادي با بهترين كيفيت و كمترين هزينه توليد كنند (زنجيردار, بهارك, & احمدي , 1388). از این رو کیفیت به عنوان یکی از شاخصهای مهم موفقیت سازمان مطرح گردید. تامین کیفیت بدون هزینه ممکن نخواهد بود، که این طیف از هزینهها بهطورکلی هزینههای تامین کیفیت، کنترل کیفیت و هزینههای خرابی را دربرگرفته و بخش قابل توجهی از هزینههای سازمان را شامل میشود. محققین روشها و ابزارهای گوناگونی را برای کاهش این دسته از هزینهها ارائه دادهاند. یکی از این ابزارها فناوری اطلاعات است (عبداله زاده & محمدي, 1392). استفاده از فناوری اطلاعات در مدیریت کیفیت به افزایش بهرهوری منجر میشود (رئیسی & خاکباز, 1384). تاثیر تجارت الکترونیک، بهعنوان یکی از مهمترین کاربردهای فناوری اطلاعات در تجارت، بر هزینههای کیفیت میتواند یکی از راهکارهای کاهش هزینههای سازمان تلقی گردد. از این رو ضروری است که تاثیر تجارت الکترونیک هزینههای کیفیت مورد ارزیابی قرارگیرد.
ادبیات موضوع
- تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک را میتوان انجام هرگونه امور تجاری و بازرگانی از طریق شبکه جهانی اینترنت بیان کرد. این امور میتواند شامل عمده فروشی و خرده فروشی در کالاهای فیزیکی و غیرفیزیکی، ارائه سرویسهای مختلف به مشتریان و دیگر امور تجاری باشد. از دیدگاه خدماتی تجارت الکترونیک عبارتست از ابزاری که تمایل شرکتها، مصرفکنندگان و مدیریت برای کاهش هزینه خدمات، بهبود کیفیت اجناس و افزایش سرعت تحویل خدمات را نشان میدهد (کمالی رضایی & آقانبی , 1388). اشنایدر و پری،2001، به نقل از رضایی، 1393، تجارت الکترونیک را استفاده از انتقال دادههای الکترونیکی برای پیادهسازی و یا بهبود فرآیندهای کسب و کار تعریف کردهاند (رضایی, 1393). تجارت الکترونیک به شیوهای که ما امروزه با آن آشنا هستیم، در سال 1994 شروع شد. تا سال 1993، اینترنت محدود به استفادة آکادمیک و تحقیقاتی بود. نخستین سایتهای تجارت الکترونیک در سال 1994 ایجاد شدند و این کار عمدتاً توسط کسانی صورت گرفته بود که از روزهای اول با اینترنت همراه بودند. وقتی این شرکتهای جدید توانستند حجم بالایی از کسب و کار (و حتی میزان بیشتری از سهام عرضه شده در بازار) را به دست آورند، دیگر شرکتها متوجه موضوع شدند. تا ماه اوت سال 2001، بهترین برآوردها حاکی از آن بودند که تعداد کاربران اینترنت به 513.4 میلیون نفر در جهان رسیده و تجارت الکترونیکی در دنیا، به اقتصادی یک تریلیون دلاری تبدیل شده است (گروه مترجمان میثاق مدیران, 1386). به طورکلی، روندهای پیدایش و شکلگیری تجارت الکترونیک به پنج مرحله قابل تقسیمبندی است: مرحله اول: پیدایش شبکههای خصوصی، مرحله دوم: پیدایش پست الکترونیک و چت، مرحله سوم: ظهور مرورگرها، مرحله چهارم: شروع فعالیت سایتهای خردهفروشی و مرحله پنجم: تعریف مدلهای تجارت الکترونیک (رضایی, 1393).
پیشرفت چشمگیر تجارت الکترونیک در چند دهة اخیر توجه بسیاری از بخشهای خصوصی و دولتی را به خود جلب کرده و ضرورت تدوین سیاستهای و استراتژیهای جدیدی را ایجاد کرده است. میزان فروش الکترونیکی در سال 2017 به بالغ بر 2.290 تریلیون دلار در جهان رسیده که در سال 2014 این مقدار در حدود 1.316 تریلیون دلار قرار داشت. انتظار میرود میزان فروش اینترنتی در سال 2021 به 4.47 تریلیون دلار برسد. در شکل 2- میزان فروش اینترنتی و رشد آن تا سال 2021 نشان داده شده است. در این رابطه امریکای شمالی بیشترین میزان فروش و خاورمیانه و آفریقا کمترین میزان فروش را داشتهاند. در شکل 1- مقایسه میزان فروش اینترنتی در سطح جهان نشان داده شده است. خرید اینترنتی یکی از جذابترین فعالیتهای اینترنتی در سطح جهان به شمار میآید. براساس گزارشهای ارائه شده در سایت آمار[3] 19% از خریدهای اینترتی در چین از طریق اینترنت انجام شده، در حالی که این شاخص در ژاپن 6.7% است. رایانههای رومیزی هنوز یکی از محبوبترین وسائل برای انجام خریدهای اینترنتی به شمار میآیند، ولی دستگاههای موبایل مخصوصاً گوشیهای هوشمند در حال صعود به قله هستند (The Statistics Portal, 2018).
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.