توضیحات
عنوان: تاثیر ارزش برند بر بازار خرده فروشی
توجه به ارزش برند در خرده فروشی ها و فروشگاههای زنجیره ای ، باعث افزایش رغبت مصرف کنندگان نهایی به این عرضه کنندگان است که تقویت و گسترش آنها موجب افزایش دسترسی و کاهش قیمت تمام شده کالا و خدمات برای مصرف کنندگان نهایی می شود. پژوهش حاضر فاکتورهای ارزش ویژه برند دکتر آکر در بازار خرده فروشی را مورد مطالعه قرار داده و در این راستا مشتریان یکی از شعبات فروشگاه زنجیرهای رفاه بررسی شد که با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری مورد مطالعه و با استفاده از فرمول کوکران تعداد 375 پرسشنامه از روش نمونه گیری تصادفی بین مشتریان فروشگاه رفاه توزیع گردید. جهت تایید صحت روایی و پایایی سوالات پرسشنامه ، از سوالات استاندارد مورد تایید صاحب نظران مدیرت و همچنین روش الفبای کرونباخ استفاده شد. اطلاعات دریافتی از پرسشنامه در نرم افزار اس پی اس اس مورد تجزیه و تحیلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق گویای این مطلب بود که فاکتورهای کیفیت برند، تداعی برند ، آگاهی برند و تمایل به قبول گسترش برند بر تصمیم خریداران موثر است و عامل وفاداری برند بر تصمیم خریدران بی تاثیر است.
یکی از موضوعاتی که با اجرای طرح تحول اقتصادی در کشور مورد توجه قرار گرفته است ، تدوین شاخص هایی برای وضعیت مطلوب میباشد ، یکی از مهمترین شاخص های ارائه شده در دنیا در این زمینه سرانه جمعیت موجود در یک کشور به تعداد هایپر مارکت های موجود(فروشگاههای زنجیره ای با مساحت بیش از 2500 متر مساحت )(1) در یک کشور میباشد . مطالعات انجام شده نشان می دهد سرانه تعداد هایپر مارکت ها در کشورهای اروپایی در سال 2010 معادل 15 هایپر مارکت برای هر یک میلیون نفر جمعیت می باشد . این در حالی است که این رقم برای کشورهای در حال توسعه ای مانند ترکیه در سال مزبور 3 به ازای هر یک میلیون و برای ایران با توجه به جمیعیت آن در سال 1390 یعنی حدود 75 میلیون نفر معادل تنها 1 هایپر مارکت برای هر میلیون نفر است، بنابراین برای رسیدن به وضعیت مطلوب در شبکه توزیع و همگام شدن با کشورهای در حال توسعه و سپس کشورهای پیشرفته و همچنین فرض ثبات تعداد جمعیت به ترتیتب نیاز به داشتن تعداد حداقل 225 و حداکثر 1125 هایپر مارکت دارد(1)
مطالعه تجربه ژاپن،به عنوان یکی از موفق ترین کشورهای دنیا در زمینه اقتصاد نشان میدهد که نظارت و دخالت مستمر دولت در این زمینه با بهره مندی از توزیع مستمر و گسترده انواع متنوعی از کالاها از طریق فروشگاههای زنجیره ای موجب تنظیم بازار به ویژه در شرایط ایجاد قیمت های تقویمی گردیده است بطوریکه ، با بهره مندی از ابزارهای فیزیکی در فضای کسب و کار یعنی همان فروشگاههای زنجیره ای (اعم از راه اندازی شده با سرمایه داخلی یا خارجی) دولت وارد عمل گردیده و با مذاکره و تعامل با مدیران فروشگاههای زنجیره ای و اتخاذ سایر سیاسیت ها موثر (از قبیل برخی تسهیلات و امکانات ) توانسته است کنترل عرضه و تقاضای کالاها را در دست گرفته و بدنبال آن سایر خرده فروشی های سنتی نیز جهت رقابت با این فروشگاهها و پایداری در بازار کالا و خدمات ، مجبور به پایین آوردن قیمت کالاهای خود شده اند ، به طوریکه این کاهش قیمت ها ، باعث باقی ماندن پول بیشتری برای خرید کالاهای دیگر توسط مصرف کنندگان و در نتیجه ارتقاء قدرت خرید مصرف کنندگان و افزایش رضایتمندی آنان و به تبع آن تعدیل کمبود تقاضای کل و در نهایت تنظیم بازار گردیده است
لذا با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور نیاز به تحقیق و پژوهش در مورد خرده فروشی ها و اوضاع برند سازی در این قسمت که بخش مهمی از کانال توزیع کالا را تشکیل میدهد احساس میشود و خلاء مطالعاتی در این زمینه کاملا مشخص است ، با توجه به کنکاش و مطالعات نگارنده تحقیق ، مطالعات انجام شده در زمینه برند خرده فروشی ها بسیار ناچیز و انگشت شمار بوده است و نگارنده را مجاب به پژوهش در این موضوع کرد که بخشی از حلقه مفقوده در نظام توزیع کالای کشور است . تحقیقات اخیر در مورد سود خرده فروشی ها در ایران گویای این مطلب است که به علت نبودِ (یا کمبود) فروشگاههای زنجیره ای قدرتمند در کشور سود خرده فروشی های سنتی در ایران به نسبت جهان بسیار بالاست و همین موضوع یکی از عوامل بالا رفتن قیمت تمام شده کالاها برای مصرف کننده نهایی است. جدول زیر( جدول شماره 1) نمایانگر سود خرده فروشی در چند کشور جهان و اوضاع آن در ایران است.(1)
جدول شماره 1 (وضعیت سود خرده فروشی در چند کشور جهان)(2)
یکی از مهمترین تحولات ، استفاده ار ابزارهای بازاریابی نوین از جمله برند فروشگاهی در راستای افزایش بیشتر مشتریان در نهاده های زنجیره ای است، گفتنی است فروشگهای زنجیره ای بزرگ جهان از جمله وال مارت ، کارفور و غیره تجربیات عملی ارزشمندی را بدست آورده اند که متاسانه مدیران فروشگاههای زنجیره ای در کشور ما تا کنون توجه کافی را به آنها مبذول نداشته اند
ایجاد برند فروشگاهی با توجه به ویژگیهایی از جمله کیفیت مناسب ، قیمت های رقابتی یا پایین تر از قیمت کالاهای مشابه همواره از مهمترین عوامل جذب مشتری در فروشگاههای زنجیره ای بوده است
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.